گروه بورس: روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۴۹ واحد(معادل ۴۱/ ۰ درصد) افزایش یافت تا پس از پنج روز کاهش متوالی از خود رشد نشان دهد. به نظر می‌رسد عدم انتظار ریزش‌های شدیدتر و جذابیت قیمت‌ها به دلیل رسیدن آنها به کف در برخی سهم‌ها، باعث اقبال موقتی خریداران به این سهم‌ها شده است. عاملی که کل فضای بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث سبز‌پوش شدن شاخص شد. گرچه بر خلاف روزهای قبل عمده سهام با رشد قیمت مواجه شدند ولی همچنان حجم و ارزش معاملات در سطوح پایینی قرار دارند. کارشناسان معتقدند با توجه به حجم و ارزش پایین معاملات و عدم تغییر عوامل بنیادین بازار، به نظر نمی‌رسد شاهد رشد پایدار شاخص در روزهای آینده باشیم.

مهدی افضلیان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عوامل احتمالی موثر بر رشد روز گذشته بورس تهران را چنین تشریح کرد: در ۵ روز گذشته بازار ریزش‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. شاخص کل کاهش شدیدی داشته و قیمت برخی سهم‌ها نیز تقریبا کاهش ۴ تا ۵ درصدی را به شکل روزانه تجربه کرده است. از نظر مالی و رفتاری چند روز ریزش متوالی در بازار به ایجاد این تصور در سهامداران دامن می‌زند که احتمالا شاهد ریزش‌های شدید دیگری نباشیم. این تصور در معامله‌گران تمایل به خرید را تقویت می‌کند و متعاقبا به رشد شاخص منجر می‌شود. به این ترتیب معمولا پس از چند روز ریزش شاهد تغییر رویه و رشدهای مقطعی هستیم. مساله‌ای که در رشد روز گذشته بورس نیز نقش داشته است.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به ریزش‌های اخیر در برخی سهم‌ها شاهد رسیدن به کف قیمتی هستیم. رسیدن به کف قیمتی در برخی سهم‌ها به‌ویژه سهم‌هایی که به شدت مورد توجه بازار هستند باعث اقبال خریداران به آنها و سپس تاثیرپذیری کل بازار از این فرآیند می‌شود. این اقبال مقطعی نیز می‌تواند از عوامل موثر در رشد روز سه‌شنبه بورس باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره امکان ادامه یافتن این رشد گفت: به نظر نمی‌رسد رشد روز گذشته بازار دوام چندانی داشته باشد. باید در نظر داشت عوامل بنیادینی که در شکل‌گیری شرایط فعلی اثرگذار بوده‌اند، تغییر چندانی نکرده‌اند. قیمت نفت حدود ۴۰ دلار، وضعیت قیمت‌های جهانی کالاها، نرخ بهره و سایر عوامل اثرگذار در همان شرایط قبلی قرار دارند.

وی افزود: گرچه قیمت بسیاری از سهم‌ها کاهش یافته است از سوی دیگر احتمالا سود‌دهی شرکت‌ها نیز در گزارش‌های ۶‌ماهه کاهش نشان خواهد داد که به این ترتیب نسبت قیمت به درآمد سهم‌ها نیز چندان برای معامله‌گران جذابیت ایجاد نخواهد کرد.

افضلیان آینده بازار سهام را نیز چنین پیش‌بینی کرد: نمی‌توان با قطعیت بیان کرد که کف بازار در سطح فعلی قرار دارد و با توجه به پیش بینی‌های مالی شرکت‌ها و عدم تغییر عوامل یاد شده حتی احتمال حرکت رو به پایین نیز وجود دارد با این حال گرچه احتمال سقوط بیشتر شاخص نیز دور از ذهن نیست، اما به نظر می‌رسد شاخص فرآیندی فرسایشی همراه با نوساناتی محدود را تجربه کند.

در بازار سهام چه گذشت؟

روز گذشته تحت تاثیر رشد ۲۴۸ واحدی شاخص کل بازار سهام معادل ۴۱/ ۰ درصد، نماگر بازار به رقم ۶۱ هزار و ۵۷۶ واحد رسید. نمادهای «شبندر»، «پارسان» و «وبصادر» به ترتیب سه نمادی بودند که در بازار دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر افزایش شاخص کل تا سطح ۴۱ واحد داشتند. در بین ۱۰ نماد اولی نیز که بالاترین تاثیر افزایشی یا کاهشی بر نوسان شاخص داشتند، «فولاد» تنها نمادی بود که در رتبه دهم به میزان ۵/ ۱۰ واحد اثر منفی بر نماگر بازار گذاشت.

با حذف معاملات بلوکی، حجم و ارزش معاملات در این روز با افت ۱۳ و ۸/ ۷ درصدی روبه‌رو شد. این در حالی است که با در نظر گرفتن حجم و ارزش این دسته از معاملات، این ارقام در مقایسه با روز دوشنبه با افزایش روبه‌رو است.

به موازات رشد بورس، روز گذشته در میان ۳۷ گروه بورسی نیز ۲۵ صنعت با تغییرات مثبت شاخص روبه‌رو شدند و در شرایط عدم تغییر شاخص دو صنعت، ۱۰ گروه افت شاخص تا سطح حداکثر ۲/ ۳ درصد را تجربه کردند.

در همین حال عمده معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام نیز در گروه‌های بانک‌،‌ پالایشی‌ها و خودرو رقم خورد.

از دیگر رخدادهای روز گذشته معاملات بورس باید به بازگشایی نمادهای پاکشو، «وآذر»، «دیران»، «وبوعلی»، «سفارس»، «تیپیکو» و «تاپیکو» توسط پیام ناظر بازار اشاره کرد.

مهم‌ترین‌ تحولات فرابورس

همسو با رشد بازار سهام، در فرابورس نیز شاخص کل افزایش ۳/ ۹ واحدی (۴/ ۱ درصد) را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس به رقم ۴/ ۶۸۱ واحد برسد. «مارون»، «شتران» و «ذوب» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را در معاملات این روز بر شاخص فرابورس داشتند.

در مقابل اما نماد «لاوان» که به تازگی پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ را منتشر کرده است، بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص گذاشت. شرکت پالایش نفت لاوان دوره سه ماهه نخست سال با اختصاص ۳۷۵ ریال زیان به ازای هر سهم ۷۶ درصد از پیش‌بینی‌های خود را پوشش داده است.

نمادهای معاملاتی «کمرجان»، «مفاخر» و «قچار» بیشترین افت قیمت را در جریان مبادلات روز گذشته فرابورس تجربه کردند، در حالی که «کشرق»، «بساما» و «سدبیر» با بالاترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

همچنین نمادهای حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین و بانک پاسارگاد با پیام ناظر بازار در این روز بازگشایی شدند.