گروه بنگاه‌های اقتصادی- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر دلایل تغییرات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۴ را تشریح کرد. غلامرضا سلیمانی به دنبال ارائه پیش‌بینی اولیه درآمد هر سهم سال ۹۴ گفت: همانند سال‌های گذشته، درآمدهای شرکت مبتنی بر دو منبع اصلی است که شامل بخش اصلی و تکرار‌شونده آن درآمد حاصل از سود سهام دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

وی ادامه داد: بخش یادشده با پیش‌بینی رشدی به میزان ۶درصد همراه شده است.

وی در حالی که بخش دوم درآمدهای شرکت را ناشی از سود حاصل از معاملات سهام دانست، تصریح کرد: شرکت طی سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۳ برای خرید حدود ۲۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس اقدام کرد و برابر توافقات انجام شده با فروشنده سهام مزبور، ثمن معامله را در چارچوب انتقال حدود ۳/۱۳ درصد از سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان پرداخت کرد.

وی افزود: شرکت با توجه به ضرورت رعایت استانداردهای حسابداری نسبت به شناسایی ۲۲ هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال سود حاصل از فروش سهام و انعکاس آن در دفاتر سال مالی جاری (منتهی به ۳۰/۰۹/۹۳) مبادرت ورزید.

سلیمانی گفت: با توجه به اینکه برای سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۴ (بودجه) پیش‌بینی خاصی برای واگذاری بلوک‌های بزرگ سهام شرکت‌های تحت مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر وجود ندارد، تنها معادل ۲ هزار و ۹۸۰میلیارد ریال سود حاصل از خرید و فروش سهام که تحقق آن به طور طبیعی و در جریان عادی فعالیت‌های شرکت قابل پیش‌بینی است در بودجه سال مالی یادشده در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر موضوع یادشده، خطاب به سهامداران اظهار کرد: تغییرات پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی آتی (۳۰/۰۹/۹۴) تماما ناشی از کاهش سود حاصل از خرید و فروش سهام است؛ بنابراین درآمد حاصل از تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر با رشد ۶ درصدی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به این مطلب که چنانچه قابلیت مقایسه بین مبالغ EPS سال ۹۴ و سال ۹۳ به وجود آید، گفت: در این صورت با حذف اثر معامله کلان واگذاری بلوک ۳/۱۳ درصدی سهام شرکت نفت و گاز پارسیان EPS سال ۱۳۹۳ از ۲۴۸۵ ریال به ۱۲۲۷ ریال تنزل می‌کرد.

از این رو درآمد هر سهم پیش‌بینی شده برای سال مال منتهی به (۳۰/۰۹/۹۴) با سرمایه جدید با رشدی معادل ۹/۱۴ درصد نسبت به مبلغ مشابه سال قبل روبه‌رو‌ می‌شد.