اگر همگی بر این اعتقاد هستیم که شرایط بازار خوب است و این روزها نه تنها فرصت خرید بلکه بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در حال حاضر در ایران، بازار سرمایه است باید با صبر و حوصله از این فرصت بهره برد و با شتاب‌زدگی این روند را خراب نکرد؛ چون گاهی آنچنان سهامداران تندروی می‌کنند که جا برای رشدهای روزهای دیگر نمی‌گذارند. به گزارش «سنا»، مدیر‌عامل کارگزاری بانک پارسیان با بیان مطلب فوق درباره شرایط این روزهای بورس گفت: شرایط کلی بازار خوب است؛ اما خرید و فروش‌ها باید همراه با بررسی و تحلیل باشد و از هر گونه خرید مبتنی بر دنباله‌روی پرهیز کرد.

دکتر سید‌ابراهیم عنایت با غیر‌حرفه‌ای خواندن دنباله‌روی در خرید سهام گفت: سرمایه‌گذاری در بورس کپی‌برداری از روی دست یکدیگر نیست، چون هیچ فردی پیدا نمی‌شود که افق سرمایه‌گذاری و تحلیلش‌ و حتی سطح ریسک پذیری‌اش‌ با فرد دیگری یکسان باشد. هر کسی شخصیت سرمایه‌گذاری خاص خودش را دارد پس به هیچ عنوان سهامداران دنباله‌روی نکنند. وی در ادامه افزود: سهامداران متناسب با سطح ریسک‌پذیری و بعد از بررسی و به دست آوردن اطمینان قابل قبول از شناسایی سهم مورد نظر اقدام به خرید کنند، چون به نظر من در حال حاضر بازار سرمایه بازار خوبی است؛ اما برای کسانی که افق سرمایه‌گذاری بلند مدت‌تری دارند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره افق بلند‌مدت توضیح داد: همیشه به سهامداران توصیه کرده‌ام حداقل یک سال مالی را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند و بازدهی هفتگی و روزانه را واقعا فراموش کنند؛ چون همین طرز تلقی به بازار ما و سرمایه‌گذاران در سال گذشته صدمه زد که تا امروز دست به گریبان آن هستیم. وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران بورس حداقل باید یک افق یک‌ساله به سرمایه‌گذاری داشته باشند، تصریح کرد: سوداگری ریسک بسیار بالایی دارد که البته در همه دنیا مصداق دارد و معطوف به بازار سرمایه ایران نیست. عنایت ادامه داد: وقتی افق سرمایه‌گذاریمان بلند‌مدت باشد و با تجزیه و تحلیل سهم خریداری شده باشد، احتمال کسب بازدهی مناسب افزایش و ریسک کاهش پیدا می‌کند. مدیر‌عامل کارگزاری بانک پارسیان درباره نشانه‌های بازگشت بازار سرمایه به روزهای رونق گفت: چون هم قیمت‌ها به کف رسیده‌اند و هم چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی خوب است، می‌توان ادعا کرد که ریسک بازار تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران اقدام به ورود نقدینگی جدید به بازار کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اثر سیاست دولت درخصوص کاهش تورم در اقتصاد منعکس شده و روند کاهنده تورم شکل گرفته است، اظهار کرد: کاهش نرخ تورم دو اثر مستقیم در بازار سرمایه می‌گذارد. از طرفی سرمایه‌گذاری در بورس را نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذاب‌تر می‌کند و از طرفی هزینه‌های مالی شرکت‌ها را کاهش می‌دهد که این امر نیز به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌شود. علاوه بر این دو اثر مستقیم از سوی دیگر وقتی شرکت‌ها با سودآوری مواجه شوند ترغیب می‌شوند که با تامین منابع مالی به طرق مختلف چون افزایش سرمایه و دریافت تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاری برای آتی را در دستور کار خود قرار بدهند و به این ترتیب بهره‌وری شرکت را افزایش دهند.