گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: معاملات فرابورس روز گذشته در حالی افت ۶/۳ واحدی را تجربه کرد که بازگشایی یک نماد پس از وقفه تقریبا یک ماهه همزمان با اعمال محدودیت فروش اوراق تسهیلات مسکن و در عین حال نا‌امیدی از برخی تحرکات در حوزه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها شرایط ویژه‌ای را رقم زد که با روند روز شنبه تفاوت داشت. در پایان معاملات دیروز شاخص بازار فرابورس در مرز ۷۴۵ واحد متوقف شد. منحنی شاخص این بازار از دقایق ابتدایی روند تقریبا ملایمی را در پی گرفت و از ۵/۷۴۸ واحد در ساعت ۹ صبح و به مرور دقایقی پس از ساعت ۱۲ به کمترین حد خود در سطح ۵/۷۴۴ واحد رسید و در نهایت در مرز ۷۴۵ واحد توقف کرد. در بازار دیروز مجموعا ۱۴۷ میلیون برگه اوراق بهاداربه ارزش ۱۷۹۵ میلیارد ریال در ۱۶ هزار دفعه معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. در بازار دیروز قرمز شدن دوباره نمادهای پتروشیمی همچون شاوان، جم، زاگرس در راس نمادهای موثر بر افت شاخص برخی ذهنیت‌ها در‌خصوص نامه‌نگاری‌های اخیر رئیس مجلس و تاثیر این حرکت بر افت نرخ سهام شرکت‌های پتروشیمی را برجسته‌تر کرده است.

رئیس مجلس که هفته گذشته برای بازدیدی از فازهای پارس جنوبی به عسلویه دعوت شده بود‌، البته امتیازی در تخفیف دادن بر سر نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها به این صنایع ندادو با نامه‌نگاری به رئیس‌جمهور باردیگر بر قیمت ۱۳ سنتی آن تاکید کرد. لاریجانی با نگارش این نامه که در آن بر لزوم تعیین قیمت گاز در بهای ۱۳ سنت مطابق با قانون تاکید کرده بود، به رئیس‌جمهور نوشته بود که باید آن بخش از مفاد قانون بودجه سال ۹۳ که در آن به صراحت گفته شده نرخ خوراک نباید از ۱۳ سنت کمتر بشود، اجرا گردد.

تعیین نرخ ۱۰ سنتی خوراک بر اساس بازدهی عملیاتی شرکت‌های پتروشیمی بیش از ۳۰ درصد در مناطق محروم و مواردی از این قبیل رامی‌توان دستاویزی برای کاهش نرخ برشمرد که به نظر می‌رسد ازاین به بعد شرکت‌های پتروشیمی نباید به این موارد امیدوار باشند.

محدودیت فروش ۲ ماهه در برخی تسه‌ها

روز گذشته البته اتفاق مهم دیگر آغاز زمان اعمال محدودیت در فروش اوراق تسهیلات مسکن بود؛ دراین راستا از دیروز نمادهای معاملاتی تسه۹۰۱۰ و تسه ۹۱۰۴ هریک تا تاریخ ۱۴ مرداد سال‌جاری مشمول اعمال محدودیت عدم فروش شدند و سایر نمادهای معاملاتی اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مشمول محدودیت فروش خریداران به مدت ۲ ماه خواهند بود.

محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از اول تیرماه به مدت ۲ ماه پس از تاریخ خرید در برخی نمادهای مربوط به آن اعمال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، محدودیت عدم فروش اوراق تا ۲ ماه پس از خرید برای نمادهای اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن که فقط ۴ ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس ایران باقی مانده است، اعمال نخواهد شد، بنابراین نمادهای معاملاتی به شرح ذیل از روز گذشته مشمول محدودیت مذکور نیستند: تسه۹۰۰۴، تسه۹۰۰۵، تسه۹۰۰۶، تسه۹۰۰۷، تسه۹۰۰۸، تسه۹۰۰۹، تسه۹۱۰۱، تسه۹۱۰۲ و تسه۹۱۰۳. افزون بر این؛ مدیریت بازار فرابورس ایران تاکید کرد: اعتبار کلیه اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از اوراق تسهیلات مسکن شهریور‌ماه سال ۱۳۹۰ به بعد، جهت عقد تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد در بازار فرابورس ایران است.

بازگشایی حسینا با ۲۰۱ تومان افزایش قیمت

دیروز نماد معاملاتی حسینا (شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) پس از یک ماه وقفه باز شد و افزایش ۲۰۱ تومانی را در نرخ پایانی معاملات دیروز ثبت کرد.

نماد حسینا که اواخر اردیبهشت‌ماه به دلیل انعقاد قراردادی با سازمان بنادر در‌خصوص ترمینال شماره دو بندر شهید رجایی بسته شده بود، دیروز باز شد. این شرکت پس از توقف نماد آن، گزارش‌هایی را روانه بازار کرد که در آن از افزایش سهم حسینا در هزینه تصفیه و بارگیری بندر شهید رجایی از ۲۵ درصد به ۳۲ درصد خبر داده بود. همچنین این شرکت در‌خصوص برخی سرمایه‌گذاری‌های دیگر نیز شفاف‌سازی بیشتری کرد. در همین راستا با افزایش سرمایه ۱۱۹ درصدی این شرکت نیز تا محدوده ۲۰ میلیارد تومان موافقت شده که در مجمع عمومی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آغاز پذیره‌نویسی اوراق اجاره بوتان

خبر دیگر آنکه شرکت واسط مالی یکم تیر به‌منظور تامین مالی خرید چهار ساختمان مورد نیاز شرکت گروه صنعتی بوتان، ۹۲۸ هزار و ۶۰۰ ورقه اجاره را از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیره‌نویسی می‌کند. کف قیمت تعیین‌شده برای این اوراق که قرار است به قیمت بازار و با شیوه ثبت سفارش پذیره‌نویسی شود، ۹۶۰ هزار ریال تعیین شده و شرکت‌های تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه کاردان تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق را بر عهده دارند. اوراق اجاره بوتان با نماد «صبوتا» و با نرخ سود ۲۰ درصد منتشر می‌شود و تاریخ سررسید آن نیز ۴ سال پس از تاریخ انتشار خواهد بود.

در بازار دیروز اما علاوه‌بر ۳ نماد پتروشیمی، نمادهای ذوب و دی نیز بر افت شاخص موثر واقع شدند. در مقابل نمادهای میدکو و حسینا به بالا رفتن جزئی شاخص کمک کردند. در بازار دیروز بیشترین افزایش قیمت سهم به نماد زنگان مربوط بود. این نماد تقریبا ۵درصد افزایش قیمت ثبت کرد که به مراتب از حسینا در این زمینه پیشی گرفته بود. در بازار اما معامله بلوکی ۸۵ میلیون سهمی توسعه صنعت به ارزش ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال داد‌و‌ستد شد که بیشترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد.

در رده دوم بیشترین ارزش معامله اوراق اجاره ۳ ماهه ۲۰ درصدی مپنا قرار گرفت که طی آن ۳۳۴ میلیارد ریال معامله شد. حق‌تقدم آس‌پ نیز با حجم معاملاتی ۴ میلیون برگه‌ای در رده دوم بیشترین حجم معاملات قرار گرفت. نماد شراز بیشترین تقاضا ونماد اوراق مشارکت گل‌گهر بیشترین صف فروش را به خود اختصاص دادند.