دنیای اقتصاد: بهار ۹۳ برای بیشتر فعالان بازار سرمایه با زیان همراه بود و حدود ۹۰ درصد صنایع بورسی، سودی نصیب سهامداران نکردند. در این میان سهامداران پنج گروه برنده بازار در دوران رکود بودند. صنعت چرم و دباغی با بازدهی ۴۱ درصدی به همراه گروه‌های لیزینگ، خودرو و قطعات و لاستیک و پلاستیک توانستند پربازده‌ترین گروه‌های بورسی لقب گیرند. بهار ۹۳ با زیان ۶/۷ درصدی بازار سرمایه به پایان رسید؛ در حالی که در مدت مشابه سال قبل، بازدهی ۲۹ درصدی را برای سهامداران به دنبال داشت. بررسی «دنیای اقتصاد» از برترین گروه‌های بورس در 3 ماهه 93

شاگرد اول‌های بورس در رکود بهاری

گروه بورس - حمید محمدی: در شرایطی قریب به ۹۰ درصد از گروه‌های بورسی در بهار سال جاری با زیان روبه‌رو‌ شدند که به بررسی «دنیای اقتصاد»، صنعت چرم و دباغی با رشد بیش از ۴۱ درصدی رتبه اول بیشترین بازدهی صنایع را در این مدت از آن خود کرده است.

پس از آن، صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن مانند صنعت لاستیک و لیزینگی‌ها در صدر رشد شاخص صنایع قرار دارند. به این ترتیب تنها پنج صنعت در بهار سال جاری رشد مثبت را از منظر بازدهی تجربه کرده‌اند و ۳۰ صنعت دیگر با بازدهی منفی روبه‌رو‌ شدند، درحالی‌که صنعت پیمانکاری صنعتی در این مدت از بازدهی صفر برخوردار بود (جدول شماره ۱).

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که در این مدت بازار با زیان ۶/۷ درصدی روبه‌رو بوده است، به عبارتی بیشتر صنایع در این مدت با روند شاخص همراهی کرده‌اند و کمتر از ۱۰ درصد صنایع برخلاف جریان بورس برای سهامداران خود سود به ارمغان آورده‌اند. این در حالی است که سال گذشته به‌جز صنعت محصولات چوبی، همه صنایع با روند شاخص همراه بوده و بازدهی نسبتا بالایی را نیز به صاحبان سهام خود هدیه کردند.

بررسی موردی صنایع پیشرو در بازار نشان می‌دهد طی بهار ۹۳ خودرو‌سازان با افزایش در میزان تولید، سرمایه‌گذاران را بیش از سال‌های اخیر به این صنعت امیدوار کرده‌اند. افزایش تولید در دو غول خودرو‌سازی کشور در حالی برای خودرو‌سازان خبر مناسبی بود که صنایع لیزینگ و لاستیک و گروه قطعه‌سازان را نیز به همراه خود در میان برترین‌های بورس قرار داد.

با این حال بهار برای تمام صنایع همراه با اخبار مناسبی نبود؛ گروه انبوه‌سازی که نمادهایی با P/E‌های بسیار پایین را در خود جای داده با عدم استقبال فعالان بازار سهام همراه بود و طی این فصل بیش از ۲۱ درصد نزول را شاهد بود.

این در حالی است که بهار سال قبل، رشد حدود ۱۱ درصدی را برای شاخص صنعت انبوه‌سازی به همراه داشت. محصولات شیمیایی نیز که تحت تاثیر تعیین قیمت گاز و کاهش قیمت‌ها در بازار سهام قرار گرفته بود بهاری همراه با کاهش قیمت‌ها را پشت سر گذاشت. شاخص گروه محصولات شیمیایی طی بهار ۹۱ و ۹۲ با رشد همراه بود و به ترتیب ۱۵ و ۴۰ درصد رشد را عاید سهامداران این گروه کرده بود. با این حال گروه تولید محصولات شیمیایی به‌دلیل دارا بودن ارزش قابل ملاحظه‌ای از بازار سهام یکی از گروه‌هایی بود که در سال جاری بیشترین نقش را در افت بازار سهام در سال ۹۳ داشته است.

سیمان سازان که با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش در میزان هزینه‌های خود بودند تلاش برای اخذ افزایش نرخ را در سال ۹۳ نیز ادامه دادند و سرانجام در انتهای فصل بهار به این مهم دست یافتند. سیمان سازان مانند اغلب صنایع تولید محور بازار، بهار سبزی در سال ۹۲ پشت سرگذاشته بودند و بازدهی حدود ۹۶ درصدی را در این فصل ثبت کرده بودند؛ در حالی که شاخص صنعت سیمان‌ در بهار ۹۳ حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

گروه فلزات اساسی نیز که دیگر برای رشد شاهد افزایش بهای ارز و نرخ‌های جهانی فلزات نبود؛ طی بهار ۹۳ افتی حدود ۶ درصدی را عاید سهامدارانش کرد. اغلب نرخ فلزات رنگین طی ۳ ماه اخیر در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است.

سال‌های ۹۱ و ۹۲ بازدهی فصل بهار و بازدهی سالانه مثبت بوده است؛ حال آنکه تغییرات شاخص در بهار ۹۳ منفی شده و زیان بازار به ۶/۷ درصد رسیده است. هر روزه آمار زیادی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران اعلام می‌شود که می‌تواند برای فعالان کم‌اطلاع‌تر در بازار سهام کشور ایجاد پیچیدگی‌هایی کند. شاخص کل به عنوان معروف‌ترین شاخص در بورس، متوسط افزایش یا کاهش قیمت تمامی نمادها با در نظر گرفتن وزن هر یک از آنها را در یک روز معاملاتی مشخص می‌کند.

شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران به ۳۶ صنعت تفکیک شده‌اند که برای هر صنعت شاخص مشخصی تعریف شده است؛ مانند شاخص صنعت خودرو. همان‌طور که شاخص کل، یک پرتفوی فرضی از تمام نماد شرکت‌های موجود در بورس است شاخص صنعت، پرتفویی فرضی است که تمام شرکت‌های موجود در آن صنعت را شامل می‌شود. به این ترتیب تغییر در شاخص صنعت خاص بیانگر تغییر در تمام نمادهای صنعت خاص با در نظر گرفتن وزن آنها است.

فعالان بازار سرمایه باید در‌خصوص شاخص‌های بورسی به این نکته‌ها توجه کنند که اولا شاخص‌ها هر قدر به صنایع و طبقات بیشتری طبقه‌بندی شوند، سودمندتر هستند و برای انجام تصمیم‌گیری اطلاعات مربوط تری را ارائه می‌دهند.

ثانیا شاخص‌ها علت افزایش و کاهش قیمت‌ها را نشان نمی‌دهند، ثالثا شاخص معیار سنجش عملکرد پرتفوی سرمایه گذاران نیست. از مهم‌ترین سوالات پیش روی فعالان بازار، شناخت صنایع برتر در دوره‌های زمانی مختلف است. به این منظور شاخص پنج صنعت که بیشترین افزایش و پنج صنعت که بیشترین کاهش را طی بهار ۹۳ تجربه کردند با نمودار مشخص کرده ایم.

سهامداران برنده در رکود بهاری

سهامداران برنده در رکود بهاری