شروع متعادل هفته - ۴ خرداد ۹۳

گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته نوسانی متعادل داشت.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که برآیند خبرهای منتشره در مورد بازار سرمایه همچنان شرایط متعادلی را در بازار ایجاد کرده است. در عین حال بازار در تلاش برای یافتن گروهی پیشرو است، گروهی که بتواند زمینه رشد بازار را به صورت میان مدت ایجاد کند.

در خبرهای موثر بر بازار دیروز، موضوع احتمال برقراری عوارض صادراتی روی صادرات برخی از محصولات، دارای اهمیت بود. دیروز ولی‌الله افخمی‌راد در حاشیه نخستین جشنواره معرفی برترین ایده‌های صادراتی دانش بنیان در پاسخ به خبرنگار فارس که اخیرا وزیر صنعت فهرستی از ۲۴ قلم کالا برای اخذ عوارض صادراتی جدید به دولت ارسال کرده و این لیست چقدر کارشناسی شده است، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه وضع موانع غیر تعرفه‌ای برای صادرات و واردات مجاز نیست اما در همین قانون گفته شده که برای جلوگیری از خام‌فروشی برخی فرآورده‌های خام دولت می‌تواند عوارضی وضع کند.

وی تصریح کرد: ما برای آنکه ارزش افزوده بیشتری در تولید ایجاد شود این پیشنهاد را ارسال کرده‌ایم چرا که معتقدیم منابع مصرفی ما در برخی رشته‌ها محدودیت دارد و درست نیست اجازه دهیم مواد خام صادر شود بلکه باید ذخیره برندهای تولیدی بالا برود. در همین حال نحوه فروش سهام شرکت ایران‌خودرو و نیز عملکرد شرکت ملی مس ایران امروز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش تسنیم؛ نحوه فروش سهام شرکت ایران‌خودرو توسط کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در روز یکشنبه (۴ خرداد) رسیدگی خواهد شد. همچنین هیات‌های تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران و صنعت خودروسازی کشور، گزارش‌های واصله به این هیات‌ها را در روز یکشنبه مورد بررسی قرار می‌دهند.

در بازار دیروز در گروه سیمانی، معامله‌گران در شرایطی منتظر تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری سیمان بودند که دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از عدم برگزاری جلسه تعیین تکلیف قیمت سیمان داخلی به دلیل عدم حضور نمایندگان وزارت صنعت خبر داد.

در گروه غذایی، با تصمیم جدید دولت، تنظیم بازار روغن نباتی به انجمن صنفی روغن نباتی ایران سپرده شد، ضمن اینکه این انجمن مکلف شد از تمامی متقاضیان واردات روغن خام، تعهد محضری بگیرد.

به گزارش مهر، با تصمیم دولت و ستاد تنظیم بازار، از این پس مسوولیت تنظیم بازار روغن نباتی به انجمن صنفی روغن نباتی سپرده شده است، این در حالی است که تا پیش از این، ۸۰ درصد واردات روغن خام از سوی دولت با محوریت شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شد.

بر همین اساس حسن یونس سینکی، مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور و دبیر کارگروه تنظیم بازار، در ابلاغیه ای به سه مقام دولتی (ولی اله افخمی راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون ارزی بانک مرکزی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران)، دستور داده تا واردات روغن خام تنها با تائید این انجمن صورت گیرد.این تصمیم می‌تواند بر وضعیت شرکتهای بورسی روغن‌ساز نظیر مارگارین و صنعتی بهشهر تاثیر بگذارد.در گروه غذایی مینو شرق دیروز در مجمع سالانه با تقسیم ۱۰۰ریالی از زیان‌دهی خارج شد.

در گروه بانکی مالی دیروز مجمع بیمه پارسیان به تقسیم سود ۴۵۰ریالی رای داد.

در گروه حمل‌ونقل دیروز مدیر عامل و رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: شرایط بیمه‌های کشتی پس از توافقات صورت گرفته تغییری نداشته است و کمافی‌السابق ادامه دارد همچنین در صورتی‌که تحریم‌ها برداشته شود خطوط کشتیرانی را تا اروپا ادامه خواهیم داد؛ در غیر این صورت برنامه‌ای برای سال جدید نداریم.

محمد حسین داجمر، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص وضعیت بیمه کشتی‌های خارجی بعد از توافقات ژنو اظهار داشت: به دلیل عدم اطمینان از شرایط و مدت کوتاه قراردادها رغبتی از سوی کشورها وجود ندارد.

داجمر با اشاره به تعداد و طول عمر کشتی‌های باری کشور افزود: تعداد کشتی‌ها بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ سال است که میانگین سنی آنها به ۱۴ سال می‌رسد.

در گروه تصفیه نفت دیروز اعلام شد نفت سپاهان روز دوشنبه شاهد عرضه اولیه در بورس خواهد بود. نفت سپاهان سود سال ۹۳را ۳هزار و ۳۹۸ریال و سود سال ۹۲ را ۳هزار و ۷۳ریال اعلام کرده است.

در گروه شیمیایی دیروز اعلام شد صنایع شیمیایی ایران شاهد افزایش سرمایه ۲۵۰درصدی خواهد بود. این افزایش سرمایه رشد قیمتی شیران و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند را به همراه آورده است.

در مجموع بازار دیروز، بازاری متعادل بود که در مجموع بورس و فرابورس شاهد ۳هزار و ۵۷۵میلیارد ریال معامله بودند.