بازار دوباره ضعیف شد!
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو ضعیفی بود که هر چند در ساعت پایانی رو به بهبود گذاشت اما به ثبت یک روز منفی دیگر منجر شد.
در بازار دیروز شاخص کل بورس ۲۱/۰ درصد معادل ۱۶۷واحد افت کرد و به رقم ۸۰هزار و ۴۳۵واحد رسید. در معاملات دیروز پس لرزه‌های تصمیم روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تعیین نرخ ۱۳سنت خوراک پتروشیمی‌ها ادامه داشت. اما در کنار بحث پتروشیمی، تصویب اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها توجه معامله‌گران به این موضوع را نیز سبب شده است. در حالی که شایعاتی در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در هفته جاری به گوش می‌رسد معاون اول رئیس‌جمهور این موضوع را رد کرد.
اسحاق جهانگیری در حاشیه همایش صنعت فولاد که دنیای اقتصاد آن را برگزار کرد در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت بنزین در سال جاری اظهار کرد: امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم و این بحث‌ها شایعه است.
وی در مورد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: سعی کردیم همه آسیب‌های مرحله اول طرح هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
اما در بازار دیروز در گروه پتروشیمی بازار با شایعاتی در مورد احتمال بازگردانده شدن بحث خوراک پتروشمی‌ها از شورای نگهبان به مجلس مواجه بود. این امر به دلیل پیوست تبصره تصویبی که مجددا ابهام نرخ بازده داخلی را مورد توجه قرار داده مطرح شده است. در همین مورد دیروز دبیر انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: تصویب نرخ ۱۳ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها به طوری‌که نرخ بازده داخلی ۳۰ درصدی برای مناطق محروم و سرمایه‌گذاری‌های جدید باقی بماند، منطقی نخواهد بود. چراکه برای حفظ ۳۰ درصدی نرخ بازده داخلی برای مناطق محروم نرخ خوراک حتی بیشتر از
۱۳ سنت هم می‌تواند باشد.
وی تصریح کرد: مصوبه مجلس نه تنها نظر شورای نگهبان را در خصوص ابهامات موجود رفع نکرد بلکه خلاف نظر مجمع تشخیص مصلحت در اصول تعیین شده برای اصل ۴۴ عمل شده است، چراکه پیام اصل ۴۴ قانون اساسی تثبیت اقتصادی با استفاده از قوانین محکم و کاربردی است ولی اقدام صورت گرفته توسط مجلس شورای اسلامی با این اقدامات بیشتر در جهت بی ثباتی گام برداشته است.
در همین حال دیروز شایعاتی در مورد شروع بازگشایی نمادهای پتروشیمی در هفته جاری و هفته آینده به گوش می‌رسید.گفته می‌شود نمادهای پتروشیمی با بازگشایی نمادهایی که موضوع افزایش قیمت خوراک گازی تاثیری در آنها ندارد، شروع خواهد شد. هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی شازند و پتروشیمی‌های سه گانه مارون، جم و امیرکبیر شرکت‌هایی هستند که موضوع افزایش قیمت خوراک گازی تاثیری بر آنها نداشته یا تاثیرگذاری بر آنها کمتر است.
در گروه پالایشگاهی براساس اعلام ناظر روز یکشنبه یازدهم اسفند ماه بلوک مدیریتی پالایشگاه لاوان مجددا با نرخ پایه جدیدی به روی تابلو خواهد رفت.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات به ۳۶۷میلیارد تومان رسید.