واکنش سازمان خصوصی‌سازی به اعلام تعویق واگذاری سهام سه شرکت دولتی

به گفته معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی ۲۰‌درصد سهام مس از طریق سهام عدالت با قیمت مصوب ۳۷۰۳ریال به کارگزاری سهام عدالت داده خواهد شد. وی افزود: در مرحله اول مقرر شد که ۲۲۰۰میلیارد تومان سهام عدالت به چهار میلیون و ۶۰۰هزار نفر داده شود که با واگذاری سهام مپنا، فولاد مبارکه، ایرالکو و مس تقریبا رقم ۲۲۰۰میلیارد تومان محقق خواهد شد. در چارچوب سهام عدالت واگذار می‌شود

۲۰درصد سهام «مس» با قیمت ۳۷۰ تومان

عضو هیات‌مدیره بورس: پیش نیاز واگذاری‌ شرکت‌ها، استفاده از روش‌های معتبر، تقویت تشکیلات واگذاری اطلاع‌رسانی شفاف‌ و ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان است

ایسنا- سهام صنایع ملی مس از نظر آماده‌سازی مشکلی ندارد و برای ۴۰درصد این سهام که به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد، سرمایه‌گذاران خارجی هم باید حضور داشته باشند.

اسماعیل غلامی، معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ایسنا، به جلسه هیات عالی واگذاری در هفته آینده اشاره کرد و افزود: روز شنبه این جلسه در راستای قیمت‌گذاری سهام چند شرکت برگزار خواهد شد.

معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ۴۰درصد عرضه سهام مس به بخش‌خصوصی خاطرنشان کرد: این سهام از نظر آماده‌سازی مشکلی ندارد و برای خرید این ۴۰درصد سرمایه‌گذاران خارجی هم می‌توانند حضور داشته باشند.

غلامی به عرضه ۲۰‌درصد سهام مس از طریق سهام عدالت با قیمت مصوبه ۳۷۰۳ریال صادر شده است، گفت: این سهام به کارگزاری سهام عدالت داده خواهد شد، در مرحله اول مقرر شد که ۲۲۰۰میلیارد تومان سهام عدالت به چهار میلیون و ۶۰۰هزار نفر داده شود که با واگذاری سهام مپنا، فولاد مبارکه، ایرالکو و مس تقریبا رقم ۲۲۰۰میلیارد تومان محقق خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر هزار میلیارد تومان نهایی شده و اکنون نیز مجوز عرضه ۴۰‌درصد سهام کشتیرانی در خارج از بورس را هم گرفته‌ایم که از طریق سهام عدالت واگذار خواهیم کرد و تا پایان سال این انتقال‌ها صورت خواهد گرفت.

غلامی از عرضه سهام فولاد مبارکه و ایرالکو تا پایان سال خبر داد و افزود: مجوز عرضه پنج‌درصد سهام این شرکت در بورس داده شده و تا آخر سال عرضه این سهام‌ را خواهیم داشت؛ همچنین سهام مپنا نیز بسته به شرایط بازار عرضه خواهد شد. معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی درباره سهام شرکت‌های مخابرات و نفت توضیح داد: واگذاری سهام شرکت‌های مخابرات و نفت به سال آینده موکول شده که مقرر شد بر روی پیش‌نویسی که از سوی وزارت نفت تهیه شده، مقداری کار صورت گیرد.

ایرالکو و فولاد خوزستان امسال واگذار می‌شود

معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام ۹ شرکت دولتی تا پایان سال خبر داد.

مهدی عقدائی در گفت‌و‌گو با مهر در پاسخ به این سوال که دلیل درخواست وزارت صنایع برای تعویق واگذاری سهام شرکت‌های فولاد خوزستان، ایرالکو و ذوب آهن اصفهان و واگذاری سهام آنها در سال آینده چیست؟ گفت: دلیل وزارت صنایع هنوز برای سازمان خصوصی‌سازی مشخص نیست. سید مهدی عقدائی با بیان اینکه واگذاری سهام شرکت ایرالکو و فولاد خوزستان جزو برنامه امسال واگذاری‌ها است، افزود: اگر اطلاعات لازم این شرکت‌ها در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گیرد، بخشی از سهام این دو شرکت تا پایان سال واگذار خواهد شد. وی اضافه کرد: ۵درصد سهام این دو شرکت به صورت تدریجی برای کشف قیمت و ۲۰ تا ۲۵درصد نیز برای سهام عدالت واگذار خواهد شد، اما واگذاری سهام شرکت ذوب آهن اصفهان به سال آینده موکول شده است.

عضو هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: علاوه بر سهام شرکت ایرالکو و فولاد خوزستان، سهام شرکت‌های کشتیرانی، مپنا، ساویل، مشانیر، فولاد آلیاژی ایران، سیمان بوشهر و فولاد مبارکه نیز تا پایان سال جاری واگذار می‌شود، البته میزان سهام‌ قابل عرضه این شرکت‌ها متفاوت خواهد بود.

پیش نیاز واگذاری‌ها

در همین حال عضو دیگر هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز بر آمادگی بورس برای میزبانی از شرکت‌های بزرگ دولتی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر احمد احمدپور با تاکید بر اینکه بورس در این مسیر به شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها نیاز دارد، گفت: پیش نیاز واگذاری، استفاده از روش‌های معتبر و سالم واگذاری با تاکید بر بورس، تقویت تشکیلات واگذاری، برقراری جریان شفافیت اطلاع‌رسانی، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه و ‌بهره‌گیری از ارزش تدریجی سهام شرکت‌های بزرگ در بورس به منظور دستیابی به قیمت پایه است.

وی با اشاره به تلاش گسترده و دائمی سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ۱۳۸۴ افزود: تغییرات، برای استقرار صحیح قانون است، ولی هر تغییر، با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شود که طبیعی است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تمام تلاش هیات مدیره در جهت حمایت از حقوق سهامداران است و بند ۱۱ماده ۷ قانون بازار سرمایه یکی از وظایف و اختیارات هیات مدیره سازمان را اتخاذ تدابیر ضروری و اجرای اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار می‌داند. وی تصریح کرد: ایجاد کانون‌ها و دیگر اقدامات بر اساس اولویت‌ها و نیازها انجام می‌شود و اعضای هیات مدیره در ده ماه فعالیت خود کارهای زیادی از جمله تنظیم اساسنامه شرکت بورس اوارق بهادار تهران و بورس کالای ایران، تدوین چارت سازمان، تشکیل شرکت بورس، انتقال حوزه‌های پذیرش و تالارهای منطقه‌ای به شرکت بورس و تدوین ده‌ها دستورالعمل انجام داده است و پذیره‌نویسی برای فروش ۳۰درصد سهام شرکت بورس کالای ایران نیز با توجه نهایی شدن طرح اساسنامه این شرکت به زودی اعلام می‌شود.

فعلا وظایف کانون‌ها را سازمان انجام می‌دهد

دکتر احمدپور با اشاره به اینکه با اجرا شدن قانون جدید بخشی از وظایف به کانون‌هامنتقل می‌شود یادآور شد: بر اساس بند ۷ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، تصویب اساسنامه بورس‌ها، کانون‌ها و نهادهای مالی از جمله وظایف و اختیارات هیات مدیره سازمان بورس است و ماده ۳۳ این قانون تاکید کرده است که شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزاری، معامله‌گر و بازارگردانی به هر شکل و با هر عنوان منوط به عضویت در کانون مربوط و رعایت مقررات آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی است و تا زمانی که کانون تشکیل نشده است وظایف آنها را سازمان سازمان انجام می‌دهد.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با وجود اینکه آشنایی مردم با بازار سرمایه زیاد نیست، ولی تا الکترونیکی شدن معاملات و توسعه این بازار راه زیادی نمانده است.وی نصب نرم‌افزار جدید معاملات در پایان فروردین ۸۶ را منوط به اجرای تعهدات سخت‌افزاری شرکت ایرانی انتخاب شده، برای این بخش دانست و گفت: پس از نصب نرم‌افزار سه مرحله آزمایش و تایید تغییرات بر اساس درخواست‌های ما، ‌انتقال اطلاعات از سیستم فعلی به سیستم جدید و آماده کردن عملیات بعد از معاملات (post-trade) انجام خواهد شد.

دکتر احمدپور با بیان اینکه بخش معاملات یاtrading تا شهریور ۸۶ به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: کار آموزش نرم‌افزار نیز با برگزاری دوره برای ۲۰ کارگزار شروع شده است و از این پس هر هفته ۱۰ کارگزار آموزش می‌بینند و در مراحل بعد کارشناسان و مدیران بورس آموزش با توجه به وظایف هر بخش آموزش خواهند دید.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه قیمت نرم‌افزار یورونکست حدود هفت‌میلیون و ششصدهزار دلار است خاطرنشان کرد: در نظرسنجی از کارشناسان و استادان دانشگاه درباره آیین‌نامه دستکاری قیمت‌ها و بازارگردانی انتظارات ما برآورده نشد و پاسخ‌ها بسیار کم بود که ریشه آن را در بحث‌های مختلفی مانند فرهنگ مشارکت و تخصصی بودن مباحث مدیریت مالی و کمبود نیروهای متخصص در این زمینه جست‌وجو کرد.