سیگنال حقوقی‌ها به بازار

گروه بورس - علیرضا باغانی - مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه کشور به شدت تحت تاثیر فعل و انفعالات مجاری رایزنی‌ها است. بازار سرمایه کشور در هفته جاری دچار یک کم‌تحرکی مشهود است. اما آیا در ورای این نبود تحرک، که «ظاهرا» به نظاره‌گری بازیگران ختم شده است، حرکت یا تصمیمی در حال شکل‌گیری است؟ شاید نتوان تحلیل درست و واقعی نسبت به تصمیم‌های سر به توی بازار سرمایه ارائه کرد، اما از نظر ما این سکوت در بازار سرمایه سرآغاز اجرای تصمیم‌هایی است که زیاد هم نمی‌توان بر آن نام «اتفاق» گذارد.

رفتار عمومی بازار سهام که بسیار متاثر از رفتار، رویکردها و تصمیم‌گیری‌های حقوقی‌هاست، نشانگر این است که بازار در شرایط عمومی جدید، در حال اصلاح وضعیت و قیمت‌های خود است. منظور دقیق ما این است که پس از آن که یک توافق ناحیه‌ای در بازار شکل گرفت و برخی از فعالان خارج از توافق، رفتار ناهمسویی داشتند، دیگر طی ده روز اخیر رفتار مشابهی صورت نگرفت و هزینه تخطی از رویکرد همگانی در بازار افزایش یافت. چرا که جدا از در نظر گرفتن ملاحظات بازار، مطبوعات فشار رسانه‌ای سنگینی برای اتخاذ مواضع یکسان از سوی حقوقی‌ها وارد کرده‌ا‌ند.

از همین‌رو عرضه‌های کنترل شده و کنترل‌ صف‌های فروش نشان می‌دهد که حقوقی‌ها درپی برگزاری نشست‌های هفته جاری خود به‌طور یکپارچه برای اصل حراست از بازار، باور عملی پیدا کرده‌اند. اگر غیر از این بود، رفتار حقوقی‌ها به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌شد. بنابراین این رفتار برای بازیگران یک پیام مهم دارد.

مساله دیگری که می‌توان از گفتارها و رفتارها برداشت کرد، این است که به نظر می‌رسد سرانجام سازمان به مساله اصلاح حجم مبنا و رفع محدودیت‌ها به‌طور جدی فکر می‌کند، این برداشت نه به این جهت است که چگونگی اجرای سیاست حجم مبنا بحث روز میزگرد اینترنتی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس است، بلکه از این جهت است که بسیاری از حقوقی‌ها طی روزهای اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که با شاخص‌‌سازی نمی‌توان بازار را نگهداشت و باید معاملات بازار به منظور افزایش ارزش و رشد حجم دادوستد شود. حداقل برای تعداد معدودی از سهم‌ها. از سوی دیگر تعدیل برخی از صف‌های فروش، نشانگر این است که حقوقی‌ها، با وجود اینکه با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، اما به جهت اینکه حقیقی‌ها تصور نکنند که واقعا بازار به آنها (حقیقی‌ها) سیگنال خرید می‌دهد، از صف فروش خارج شده‌اند.

درواقع «جوسنجی حقوقی‌ها» این بار‌ به کمک بازار آمده است.

در همین حال به نظر می‌آید سازمان بورس به طور تدریجی به یک واقعیت پی برده است و آن موافقت یا حمایت از حقوقی‌هایی است که حاضر هستند صف‌های فروش سهم‌های خود را جمع‌آوری کنند. این کار اگرچه باعث می‌شود به دلیل انجام معامله در درصد منفی، شاخص کل فرو ریزد. اما موجب جمع‌آوری صف‌های فروش می‌شود و سهام‌دار هیچ‌گاه با خود نمی‌گوید که حقوقی‌ها نسبت به سهام درون پرتفوی خود، بی‌توجه است.

با این تفسیر تصور می‌شود که بازار به طور کلی در هفته جاری روزهای آرامی را دارد و افزایش تماس‌های تو در توی حقوقی‌ها در نشست‌هایی که خارج از سازمان برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند تجربه سال ۸۲ و ۸۳ تکرار شود. همه این‌ها یک برداشت رسانه‌ای از فضای بازار است.