درخواست سهامداران حقیقی از رییس‌جمهور، تاخیر در عرصه سهام صنایع مس و... گروه بورس- مهم‌ترین اخبار کلان بازار سرمایه این بود: «شرکت ملی صنایع مس، اطلاعات مالی خود را برای عرضه سهام در بورس به سازمان بورس ارائه نکرده است. شماری از سهامداران از رییس‌جمهور خواستند که یک جلسه هیات دولت را در بورس برگزار کند.

مدیرعامل شرکت بورس می‌گوید: «بازار سرمایه باید از بازار پول الگوبرداری کند و یک عضو هیات مدیره بورس گفت که نمایندگان بورس‌های کالایی به هیات موسس قانونی کارگزاران می‌پیوندند. دیروز منابع خبری متفاوت، از بازار سرمایه خبرهای گوناگونی منتشر کرده‌اند. شماری از سهامداران حقیقی دیروز با انتشار نامه سرگشاده از رییس‌جمهور درخواست کرده‌اند که یک جلسه هیات دولت را در بورس برگزار کند. سهامداران جزء پیش از این درنظرخواهی‌های رسانه‌ها درباره راهکارهای بهبود شرایط بازار، این ایده را مطرح کرده‌اند.

سهامداران حقیقی بر این عقیده‌اند: نشست هیات دولت، اتخاذ تصمیماتی درباره بهبود برگزاری وضع بازار، جایگاه بورس را در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، همانند آنچه که در ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری درباره جایگاه بورس در مکانیزم قیمت‌گذاری شرکت‌ها و اصل ۴۴، تصریح شد، بیشتر تبیین خواهد کرد. در نامه سرگشاده سهامداران حقیقی آمده است:

حضور رییس‌جمهور محترم و بسیار عزیز جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد

«با سلام فراوان به شما،

به عرض می‌رسانیم همان طوری که شما رییس‌جمهور محترم و عزیز ما جلسه هیات دولت را به استان‌ها می‌بریدکه بسیار مهم و تاثیرگذار است، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت بورس نیز این است که شما رییس‌جمهور محترم، یک جلسه هیات دولت را در تالار بورس تهران برگزار کنید که سبب اعتماد و اطمینان بسیار زیادی در بین سرمایه‌داران ایرانی در داخل و خارج کشور خواهد شد و علاقه و محبت بیش از سه‌میلیون سهامدار را به دولت در پی خواهد داشت و حتی سرمایه‌گذاران خارجی هم به طرف بورس ایران جلب می‌شوند.اگر این کار انجام شود بازتاب خبری خوبی در داخل و خارج کشور خواهد داشت و موجب پیشرفت بورس خواهد شد. با پیشرفت بازار سرمایه می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری را در مناطق محروم و موردنظر شما فراهم کرد.»

تاخیر در عرضه سهام مس

بعد از نامه سرگشاده سهامداران حقیقی به رییس‌جمهور اظهارات مشاوره ارشد رییس بورس اوراق بهادار درباره علل تاخیر در عرضه سهام مس در بورس بهترین خبر روز بازار بود. طی هفته‌های اخیر که خبر عرضه ‌سهام شرکت‌ ملی صنایع مس منتشر شده است، بسیاری از سهامداران و خوانندگان با روزنامه تماس گرفته و خواهان انتشار خبر زمان قطعی عرضه سهام مس در بورس بودند. دیروز نیز خبرنگار ما با ارسال نامه‌ای به شرکت مزبور که به نحوی سوالات گروه بورس بود، نتوانست خبری قطعی در این باره منتشر کند.

مشاور رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: مانع اصلی برای عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران،‌ ارائه نشدن اطلاعات طرح‌های این شرکت به سازمان است.

هادی بیدختی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مانع اصلی برای عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران،‌ ارائه نشدن اطلاعات طرح‌های این شرکت به سازمان است.وی در مصاحبه با خبرنگار اطلاع‌رسانی بورس افزود: افزایش سرمایه این شرکت از ۳۷۰ به ۵۸۰میلیارد تومان و بحث‌هایی که درباره آن وجود داشت، حل شده است، اما مساله دیگر جزییات طرح‌های این شرکت است که باید قبل از عرضه سهام، اعلام شود.

وی تاکید کرد: سازمان بورس اوراق بهادار ترجیح می‌دهد اطلاعات این شرکت هرچه سریع‌تر ارسال شود تا زمینه عرضه سهام آن‌ نیز ایجاد شود.

بیدختی درباره دیگر شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ که برای عرضه عمومی آماده می‌شوند، یادآور شد: شرکت فولاد مبارکه نیز وضعیتی مشابه با شرکت مس ایران دارد و اطلاعات طرح‌های آن ارائه نشده است.

الگوبرداری بازار سرمایه از بازار پول

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت بورس بر توجه بازار سرمایه به بازار پول و الگوبرداری از ویژگی‌های مثبت آن تاکید کرد.

دکتر علی رحمانی در مصاحبه با خبرنگار اطلاع‌رسانی بورس گفت: حجم نقدینگی که بانک‌ها از مردم گرفته‌اند ۱۰۲هزار میلیارد تومان است در حالی که حجم بازار سرمایه ۵/۳۴‌هزار میلیارد تومان و بدون در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری متقابل بانک‌ها در بازار سرمایه ۲۸‌هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: بحث ما این است که قابل مقایسه با بازار پول باشیم و به علت‌های مراجعه مردم به این بازار توجه کنیم.

عرضه محصولات کم ریسک

رحمانی با اشاره به وی‍ژگی‌های بازار پول خاطرنشان کرد: در بازار پول دسترسی بسیار راحت است و توسعه شبکه‌های الکترونیکی کارها را راحت کرده است و در بازار سرمایه هم باید امکان ایجاد دفاتر کارگزاران در شهرستان‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: نقدشوندگی از دیگر ویژگی‌های مهم بازار پول است که در هر زمانی امکان مطالبه پول وجود دارد، ولی در بازار سرمایه بسته شدن نمادها و عدم اطلاع‌رسانی شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند که باید در همایشی با مدیران مالی یا اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها، واقف شوند که منابع و اعتبار آن‌ها از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود و نسبت به این مساله حساس شوند.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان این‌که نوسان بازار پول کم و ریسک آن نزدیک به صفر است، تاکید کرد: باید از طریق صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری که در تابلو درج می‌شود، محصول کم ریسک‌تری به مردم ارائه شود تا گرایش به بازار سرمایه بیشتر شود.

رحمانی در ادامه افزود: ابزارهای مالی جدید نیز یک بحث زمان‌بر است که باید روی آن کار شود و مساله مهم دیگر هزینه‌های معاملات است که باید با مطالعه جدی درباره آن طرح‌های جدیدی اجرا شود.

حضور نمایندگان بورس‌های کالایی در هیات موسس کانون کارگزاران

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار گفت: نمایندگان بورس‌های کالایی به هیات‌ موسس کانون کارگزاران، بازارگردانان و معامله‌گران می‌پیوندند.

وی گفت: نمایندگان بورس‌های کالایی به هیات‌ موسس کانون کارگزاران، بازارگردانان و معامله‌گران می‌پیوندند.

قاسم محسنی‌منه افزود: تاکنون درباره هیات موسس کانون کارگزاران، معامله‌گران و بازارگردانان بورس اعتراضی واصل نشده است.

وی تصریح کرد: اساسنامه پیشنهادی این کانون بررسی و اصلاحات اولیه در آن انجام شد که باید بار دیگر به هیات موسس ارجاع و با توجه به تغییرات، در این هیات نیز بررسی شود.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: سازمان کارگزاران بورس فلزات تقاضا کرده است که از بورس‌های کالایی نیز نمایندگانی در هیات موسس باشند و قرار شد در نشستی با دعوت از کارگزاران این بورس‌ها، دو نماینده از بورس‌های فلزات و کشاورزی به جمع پنج نفره هیات موسس اضافه شوند.

در اطلاعیه هشتم آذر سازمان بورس اوراق بهادار، خسرو پورمعمار، اکبر زرگانی‌نژاد، حسین خزلی‌خرازی، محمد ابراهیم قربانی فربد و زینت مرادی نیا به عنوان منتخبان کارگزاران بورس برای تدوین اساسنامه معرفی شدند و مهلت یک هفته‌ای برای اعتراض به این ترکیب اعلام شد.

براساس ماده ۳۳ قانون بازار اوراق بهادار، همه کارگزاران اعم از کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار، بورس کشاورزی و بورس فلزات پس از تاسیس این کانون، باید عضو این کانون شوند.

اطلاع‌رسانی بازار اولیه اینترنتی می‌شود

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز اعلام کرد: اطلاع‌رسانی این بازار اینترنتی می‌شود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: اطلاع‌رسانی این بازار اینترنتی می‌شود. بهروز زارع افزود: اطلاعاتی که از شرکت‌های بازار اولیه اخذ می‌شود، در قالب فرم‌هایی به نام بیانیه ثبت منتشر می‌شود.

وی افزود: انتشار بیانیه‌های ثبت از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز پایگاه‌های اینترنتی خود شرکت‌ها قابل دسترس برای عموم خواهد شد.

زارع تاکید کرد: در اعلامیه پذیره‌نویسی اشاره می‌شود که آدرس اینترنتی پایگاه‌های انتشار اطلاعات تکمیلی شرکت‌ها کدام است.

وی یادآور شد: با توجه به این‌که انتشار وچاپ این اطلاعات به صورتی که در اختیار همه اشخاص قرار بگیرد کاری مشکل است، استفاده از فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی بهترین راهکار برای این موضوع است.