موج - سازمان بورس اوراق‌بهادار تا پایان امسال کتاب جامع راهنمای ثبت را منتشر خواهد کرد. زارع، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اوراق‌بهادار افزود: امیدواریم شرکت‌ها با آشنایی از مراحل ثبت و عرضه عمومی اوراق‌بهادار اقدام به کسب مجوزهای لازم از این سازمان کنند.

زارع به جلسه هفته آینده مقامات سازمان بورس اوراق‌بهادار با مدیران ادارات ثبت اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری ادارات ثبت و بانک‌ها، هر چه سریع‌تر بتوانیم فرآیند ثبت و عرضه عمومی اوراق‌بهادار را نظام‌مند کنیم.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اوراق‌بهادار گفت: فرآیند ثبت و عرضه عمومی اوراق‌بهادار با همکاری بانک‌ها و ادارات ثبت نظام‌مند خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه «بهروز زارع» با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ بانک اطلاعاتی نظام‌مند و یکپارچه‌ای در خصوص تعداد شرکت‌های فعال در ایران وجود ندارد، افزود: شناسایی و سر و سامان دادن تمامی شرکت‌ها کار بسیاری دشواری است و نیاز به همکاری نزدیک بانک‌ها و ادارات ثبت سراسر کشور دارد.

وی به نشست سال گذشته رییس سازمان بورس اوراق‌بهادار و رییس بانک مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: پس از برگزاری این جلسه، بخشنامه‌ای برای تمام بانک‌ها ارسال شد.

به گونه‌ای که شرکت‌ها برای پذیره‌نویسی باید مجوز این سازمان را به بانک‌ها ارائه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل نبود بانک اطلاعاتی نظام‌مند شرکت‌ها در ایران گفت: مدیران بسیاری از شرکت‌ها با قوانین و مقررات جدید ثبت و عرضه عمومی اوراق‌بهادار آشنا نیستند، به گونه‌ای که آنان از طریق روزنامه‌های محلی و ادارات ثبت اقدام به آگهی پذیره‌نویسی می‌کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها با باز کردن شماره حسابی در بانک‌ها، عرضه عمومی اوراق‌بهادار را بدون اطلاع آنان انجام می‌دهند و به همین علت شناسایی این گونه شرکت‌ها بسیار دشوار است.

وی تنها راه شناسایی این گونه شرکت‌ها را مراجعه به ادارات ثبت اعلام کرد و گفت: پس از مراجعه این شرکت‌ها به ادارات ثبت برای تغییر در اساسنامه، اعضای هیات‌مدیره و سرمایه می‌توان آنان را شناسایی کرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اوراق‌بهادار «فرهنگ‌سازی» را مهم‌ترین راهکار برای رفع مشکلات موجود اعلام کرد و اظهار داشت: با این روش می‌توان شرکت‌ها را ترغیب به طی کردن مراحل قانونی نمود و مردم را از پذیره‌نویسی شرکت‌های بدون کسب مجوز این سازمان منع کرد.

زارع با اشاره به اینکه دستورالعمل ثبت و عرضه عمومی اوراق‌بهادار دی ماه سال گذشته به تصویب رسید، گفت: مدیریت بازار اولیه هم‌اکنون در چارچوب این قانون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.