علیرضا کدیور
گروه بورس- هر چند برای تحلیل سهام شرکت‌ها در بورس دو روش معمول تحلیل بنیادی و فنی تعریف شده است، اما می‌توان با استفاده از نحوه حرکت سهامداران حقوقی (که بخش اعظم معاملات بورس تهران را به خود اختصاص می‌دهند)، روند تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها را برای دوره کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد.

یکی از موارد جالب‌توجه که می‌تواند به عنوان الگویی برای فعالان بازار به ویژه سهامداران حقیقی مطرح شود، روند تغییر قیمت سهام شرکت ملی صنایع مس ایران است، شرکتی که به عنوان اولین سهام مشمول بند «ج» اصل 44 قانون اساسی در هفته‌های پایانی سال گذشته در بورس تهران پذیرفته شد و به دلیل رشد قیمت جهانی مس که عمده تولیدات شرکت را تشکیل می‌دهد، با انتظار رشد سودآوری و در نتیجه آن رشد قیمت روبه‌رو شد.
اما در این میان رشد روزهای گذشته سهام این شرکت فارغ از تحلیل‌های بنیادی، مرهون حمایت سهامداران حقوقی بود، به گونه‌ای که در تمام روزها تعداد سهام خریداری شده این شرکت توسط سهامداران حقوقی بیش از سهام فروخته شده توسط فعالان نهادی بود.
به بیان دیگر از مجموع عرضه‌های انجام شده که ترکیبی از فروش سهامداران حقیقی و حقوقی است، خرید بیشتری نسبت به فروش سهامداران حقوقی از سوی این فعالان صورت می‌گرفت.
اما این روند در روز یکشنبه ۲۳/۲/۸۶ معکوس شد، به گونه‌ای که طبق گزارش خلاصه عملکرد بازار در این روز، میزان سهام فروخته شده از سوی سهامداران حقوقی ۳۱میلیارد ریال بود، در حالی که میزان سهام خریداری شده توسط فعالان نهادی کمتر از ۱۳میلیارد ریال بود. تغییراتی که نشان از عقب‌نشینی سهامداران حقوقی در حمایت از افزایش قیمت ملی مس داشت.
اتفاقی که در روز بعد باعث شد، با وجود صف خرید 5/3میلیون سهمی برای این شرکت در ساعت 10 و 30دقیقه، نماد شرکت به دلیل فشار عرضه با وضعیت تعادلی روبه‌رو شود و در روز گذشته نیز با وجود حمایت برخی از فعالان و خرید بیش از 9میلیون سهم شرکت مزبور با صف فروشی معادل 11میلیون سهم در پایان معاملات به کار خود پایان دهد.
یکی از معضلاتی که بورس تهران مدت‌ها است از آن رنج می‌برد، نبود تحلیل درست از گزارش‌ها و اطلاعات موجود در بازار سرمایه است که این موضوع در اکثر موارد به زیان سهامداران حقیقی تمام شده است و توجه به نکته اشاره شده می‌توانست دید بهتری نسبت به روند حرکت قیمت سهام در روز بعد به سهامداران ارائه کند. شاید گفته شود معماپس از حل آسان شده‌است. اما در هر صورت نمی‌‌توان منکر تحلیل در بازاری شد که افراد پول خود را به امید کسب سود وارد آن می‌کنند و باید دقت بیشتری در نحوه سرمایه‌گذاری به خرج دهند.