بورس نیازمند امید و امنیت  سرمایه‌گذاری است

شمارش معکوس برای ترسیم چشم‌انداز بازار ۸۶

گروه بورس - «بازار در سال آینده چگونه است؟» این پرسش همیشگی در بازار ما را بر آن داشت که با یک «نگاه رو به جلو» وضعیت سال آتی بازار را به نظر خواهی بگذاریم.

از گروهی از کارشناسان برجسته بازار سرمایه درخواست کردیم که نظرات و دیدگاه خود را درباره بازار ۸۶ اعلام کنند.

از این رو در شمارش معکوس بازار از امروز اول اسفند ماه به مرور در سلسله نظرخواهی دیدگاه کارشناسان بازار منتشر می‌شود.

اولین نظرخواهی دیدگاه دکتر امیرحسین نیک‌طره» مدیرعامل شرکت مدیریت و راهبری سرمایه آگاهان که از کارشناسان برجسته گروه کانی‌های فلزی به ویژه «روی» است، امروز از نظرتان می‌گذرد.

وی برای سال آینده گروه‌های مسکن، پتروشیمی، سیمانی، خودرویی و بانکی را از گروه‌های پیشرو می‌داند.«نیک‌طره» معتقد است که سال آینده هم بازار تحت تاثیر متغیرهای سیاسی است. به عنوان اولین سوال، چشم‌انداز سال آینده بورس را چگونه می‌بینید؟

به نظر من بورس اوراق بهادار تهران در سال آینده تحت‌تاثیر متغیرهای مهم سیاسی و اقتصادی، از جمله سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران، نحوه تعاملات با قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان و حرکت دولت در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور و اجرای بندهای الف، ب و ج اصل ۴۴ قانون اساسی خواهد بود. فکر می‌کنم بازار بیش از هر زمان دیگری نیاز به امید و چشم‌انداز روشن از آینده اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

گروه‌های پیشرو بازار در سال آینده به نظر شما چه گروه‌هایی است؟

بدون در نظر گرفتن تاثیر واگذاری‌های سهام در قالب اجرای بند ج اصل ۴۴ که می‌تواند مقادیر قابل ملاحظه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها را در بازار جذب کند، گروه‌های پیشرو در بازار و شرایط آنها در سال ۱۳۸۶ متفاوت است. گروه املاک، مسکن و ساختمان که پس از گذشت بیش از ۴سال رکود بخش ساختمان در نیمه دوم سال ۸۵ حرکت رشد یابنده خود را آغاز کرده است ، در سال آینده بر میزان این رشد افزوده خواهد شد و سهام شرکت‌های بورسی فعال در این بخش را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

گروه شرکت‌های پتروشیمی نیز که به علت بالا قرارداشتن بهای نفت (بشکه‌ای به طور متوسط ۶۰دلار)، قابلیت صدور بسیاری از محصولات تولیدی این شرکت‌ها، مصرف

رو به گسترش برخی از محصولات پتروشیمی در داخل، تکنولوژی بومی شده صنایع پتروشیمی و بنیان مالی و اقتصادی محکم شرکت‌های پتروشیمی داشته در مجموع می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری منطقی، مطمئن و به ویژه بلندمدت باشد.

وضعیت سایر گروه‌ها را چگونه می‌بینید؟

گروه شرکت‌های سیمانی با توجه به اینکه عرضه و تقاضای سیمان، تا پایان سال‌جاری به تعادل خواهد رسید و در سال آینده شاهد تولید و عرضه بیشتر سیمان در مقایسه با مصرف داخلی خواهیم بود، باید انتظار داشت که از سبد حمایتی دولت خارج شده و مکانیزم عرضه و تقاضا، قیمت فروش سیمان را تعیین کند و صادرات سیمان آزاد شود. سیمان از جمله محصولات صنعتی است که قابلیت رقابت در بازارهای بین‌المللی را دارا است. تحت این شرایط باید انتظار داشت که سهام شرکت‌های سیمانی در سال آینده مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته و به بازار رونق بخشد.

همچنین افزایش قیمت فلزات اساسی مانند آهن و فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی در سال‌های اخیر همراه با افزایش قیمت نفت همه متاثر از نرخ بالای رشد اقتصادی در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه چین، هند و غیره بوده است. مصرف این کالاها برای توسعه زیربناهای اقتصادی حیاتی است. پیش‌بینی صاحبنظران بر این است که رشد تولید ناخالص داخلی جهان و کشورهای مزبور در سال ۲۰۰۷ ادامه خواهد یافت. بنابراین باید انتظار داشت که بهای نفت و فلزات همچنان بالا باشد. اگرچه به علت راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید تولید، قیمت فلزات در ماه‌های اخیر تعدیل شده، اما قیمت فلزات هرگز به سطح قیمت‌های سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ بر نمی‌گردد. سرب و روی از جمله فلزاتی خواهند بود که متوسط قیمت آنها در سال ۲۰۰۷ بالاتر از متوسط بهای آنها در سال ۲۰۰۶ خواهد بود. اما صنعت سرب و روی ایران و سهام آنها به شدت متاثر از وضعیت معدن انگوران است. معدن مزبور در اواسط سال جاری ریزش کرده و در سال آینده نمی‌تواند در حد ظرفیت قبلی استخراج داشته باشد.

شرکت کالسیمین شرکتی است که با توجه به پتانسیل‌ها و امکانات موجود، کمتر تحت‌تاثیر کاهش تولید مواد معدنی انگوران قرار خواهد گرفت. با خرید سهام شرکت ملی سرب و روی ایران توسط کالسیمین طبق برنامه در حال مطالعه این شرکت، بیش از ۶۰درصد ظرفیت تولید روی کشور در اختیار شرکت کالسیمین قرار خواهد گرفت و گرایش به سمت سهام این شرکت افزایش خواهد یافت.

وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گروه خودروسازی و به‌ویژه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا با خودکفایی نسبی، بازار فروش وسیع‌ و تضمین‌شده داخلی، قرارداد ال-۹۰ و تولید اتومبیل تندر که به زودی به بازار عرضه خواهد شد، با توجه به آپشن‌های آن که سطوح قیمتی متفاوتی را پوشش خواهد داد، در سال‌های اخیر موفق به توزیع سود مناسبی بین سهامداران محتاط و ریسک گریز خود شده‌اند. سهام این شرکت‌ها به طور معمول در اواخر هر سال و اوایل سال بعد و تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور برخورداری از سود سهام، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

همچنین عملکرد موفقیت‌آمیز بانک‌های خصوصی پذیرفته شده در بورس به‌رغم خلاء‌های قانونی برای فراهم کردن پوشش‌های حمایتی از این صنعت نوپای بخش‌خصوصی به‌ویژه موفقیت در رابطه با اعطای سود منطقی به سپرده‌گذاران، ارائه سرویس‌های مناسب، مشتری‌مداری و جلب سپرده‌گذاران ادامه دارد. ارزش سهام این بانک‌ها به‌رغم ارزش ذاتی مناسب آنها، بسیار پایین است. تعدیل نحوه برخورد و تعامل دولت با بانک‌های خصوصی و الگو قرار دادن آنها برای ارتقای سطح عملکرد و شیوه کار بانک‌های دولتی، به طور قطع به توسعه هر چه بیشتر بانکداری خصوصی در ایران و اصلاح ارزش سهام آنها در بورس منجر خواهد شد.

جمع‌بندی شما از رویدادهای سال جاری چیست و از نگاه شما مهم‌ترین اتفاقات در بورس در سال جاری چه بود؟

تغییرات وسیع در سطوح مختلف مدیریتی سازمان بورس، ابلاغ قانون جدید بازار سهام و سرمایه، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مختلف در چارچوب قانون جدید بازار سهام، تشکیل شرکت سهامی بورس.

به نظر شما بهترین تصمیمی که در سال جاری در بازار اتخاذشده چه بود؟

بهترین تصمیم بازار سرمایه در سال ۸۵ توسعه بخش نظارتی بازار توسط سازمان بورس و در چارچوب قانون جدید بازار سهام بود.

و اما نامطلوب‌ترین اقدامات بازار سرمایه در سال ۸۵؟

انتخاب کادر کارشناسی ضعیف برای سازمان بورس، مداخله سازمان بورس در امور اجرایی و جاری شرکت‌های بورسی، نبود وجود روحیه پاسخگویی و خدمت گزاری در مسوولان مربوطه سازمان و نبود برنامه گسترش فیزیکی بازار، کاهش حجم معاملات و افت شدید شاخص‌ها.

به نظر شما مهم‌ترین تصمیمی که در سال ۸۶ باید در بازار اجرا شود، چیست؟

مهم‌ترین تصمیماتی که باید در سال آینده برای بازار سرمایه اتخاذ شود، رفع نواقص و نارسایی‌هایی است که در سوال قبلی به آن اشاره شده است.