گروه بورس- اعظم شریفی: حمایت حقوقی‌ها برای متعادل کردن صف‌های فروش در این هفته با ورود شاخص به کانال ۲۳ هزار واحدی و فشار عرضه‌ها در نمادهای عمده بی‌نتیجه ماند. به گزارش خبرنگار ما، عرضه‌های سنگین سهام از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی که اخیرا فشار فروش صندوق‌ها سرمایه‌گذاری نیز به آنها اضافه شده، موجب گردید باوجود تلاش برای حمایت از بازار شاهد هفته‌ای سراسر منفی برای معامله‌گران باشیم. این در حالی است که باوجود حمایت حقوقی‌هایی نظیر صباتامین در این هفته نیز صندوق نفت فعالیت پررنگی در بازار نداشت تا با ادامه صف فروش پتروشیمی خارک فضای عمومی گروه پتروشیمی‌ها نیز منفی باشد.

بر این اساس، مطابق هفته‌های گذشته بورس تهران در این هفته نیز شاهد تغییر مالکیت ۳۰۰ میلیارد ریالی از حقیقی به حقوقی بود تا حقیقی‌ها همچنان فروشنده باشند. در این میان، نمادهایی نظیر کارت اعتباری کیش، نفت و گاز پارسیان و غدیر بیشترین فشار عرضه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و نمادهای قند پیرانشهر و آبادگران بیشترین تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی را داشتند.

حقوقی‌ها با خرید آغاز کردند

در بازار روز شنبه تلاش حقوقی‌ها برای متعادل کردن صف‌های فروش ناکام ماند تا بازار هفته‌ای منفی را آغاز کند. در این روز سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد ۸/۳ میلیون سهم بانک انصار را خرید. معادن و فلزات هرچند اندک اما در سه نماد «بکام»، «صبانور» و «فخاس» خریدار بود.

مهرآفرینان دوران برای حمایت از بانک پارسیان یک میلیون سهم این شرکت را به پرتفولیوی خود افزود و دانایان پارس از توس‌گستر و بیمه دی حمایت کرد. این در حالی است که صبا تامین به جز در نماد بانک ملت حجم اندکی خرید داشت. گروه مالی ملت و آتیه کارکنان بانک ملت نیز دیگر خریداران بانک ملت بودند. تجلی سامانه برای حمایت از فولاد مبارکه ۹/۲ میلیون سهم «فولاد» را از بازار جمع کرد. در نوسان‌های منفی روز شنبه از یک سو حجم خریدهای سایپا در سرمایه‌گذاری سایپا تا ۶ میلیون افزایش یافت و از سوی دیگر صبانور ۲/۳ میلیون سهم معادن و فلزات را در صف فروش جمع کرد. نکته قابل تامل در بازار روز شنبه فروش ۳/۱ میلیون سهم پارسان از سوی غدیر بود که بار دیگر علامت سوال بزرگی مقابل فعالان بازار سرمایه قرار داد.

سرمایه‌گذاری مهرگان خریدار چادرملو و گل‌گهر بود و ملی انفورماتیک نیز در گروه رایانه اقدام به خرید ۴۵۰ هزار سهم «رانفور» و ۱۲۰ هزار سهم «مداران» کرد. کارکنان مپنا نیز با خرید ۳/۳ میلیون سهمی حمایت ویژه‌ای از مپنا داشت. نفت و گاز پارسیان با خرید ۲۰۰ هزار سهم پالایش نفت تبریز، دلیران پارس با خرید ۸۰۰ هزار سهم سخت آژند و سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معدنی امید با خرید ۱/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه دیگر حمایتگران بازار روز شنبه بودند.

در این بین به دنبال صف‌های خرید سنگین در گروه قندی، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی عرضه‌کننده ۵۰۰ هزار سهمی قند پیرانشهر و نور همدانیان فروشنده ۲۵۰ هزار سهمی قند نیشابور بود.

کاهش حجم معاملات در بازار منفی

معاملات روز یکشنبه با خرید ۶/۳ میلیون سهم بانک انصار از سوی سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد آغاز شد. مهرآفرینان دوران نیز ۵/۱ میلیون سهم بانک پارسیان را از بازار جمع کرد. از دیگر رویدادهای مهم در این روز جابه‌جایی بلوک سرمایه‌گذاری مسکن و خوارزمی بود که در نتیجه آن مالکیت گروه سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری خوارزمی افزایش یافت. این در حالی است که حقوقی‌های دیگر نظیر «ومعادن»، دانایان پارس و صباتامین حجم خریدهای خود را در نمادهای زیرمجموعه کاهش دادند. در این روز سایپا نیز به خرید ۷۲۰ هزار سهم «وساپا» قناعت کرد و حجم خریدهای توسعه معادن روی، دلیران پارس و ملی انفورماتیک در شرکت‌های زیرمجموعه ناچیز بود.

در بازار روز یکشنبه بانک سامان حمایت خود را از بیمه سامان آغاز کرد، سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه خریدار «وصنعت» بود و دلیران پارس به جمع خریداران سخت آژند و بانک دی پیوست.

نکته قابل توجه اینکه صندوق نفت بعد از یک دوره کناره‌گیری از بازار در روز یکشنبه تنها خریدار ۱۰ تا ۲۰ هزار سهمی «شخارک» و غدیر بود تا همچنان نظاره‌گر بازار باقی بماند.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری خوارزمی در نماد سرمایه‌گذاری غدیر با وجود تشکیل صف فروش چندباره فروشنده ۳/۳ میلیون سهمی بود. از سوی دیگر سامان فرهنگیان خریدار ۲۵۰ هزار سهمی ایران ارقام، «وساپا» خریدار ۲۰۰ هزارسهمی سایپا و گوهران امید خریدار ۴۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری سپه بود. در بازار روز یکشنبه نفت و گاز پتروشیمی تامین در نماد پتروشیمی آبادان و صندوق عشایر نیز در نماد سرمایه‌گذاری غدیر خریدار بودند.

تمرکز حقیقی‌ها بر سهام قندی

بازار روز دوشنبه با حمایت بیشتر حقوقی‌ها برای جمع‌آوری صف‌های فروش همراه بود. به نحوی که صباتامین در نماد بیمه ملت با خرید ۶۲۰ هزار سهمی حضوری متفاوت داشت و در نمادهای «وصندوق» و ملی مس نیز فعال بود.

سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه در نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری صنعت نفت به ترتیب ۵۰۰ و ۱۳۰ هزار سهم خرید. از سوی دیگر در حالی که وتوصا برای پاسخگویی به صف خرید قند پیرانشهر اقدام به عرضه ۵ میلیون سهمی کرد، نور همدانیان ۴۲۰ هزار سهم قند نیشابور را خرید.

از سوی دیگر پس از توقفی طولانی‌مدت، نماد رکیش با معاملات پرحجمی بازگشایی شد که در این بین ملی انفورماتیک خریدار ۳۰۰ هزار سهمی این نماد بود. در همین حال سرمایه‌گذاری ایرانیان بلوک ۲۲ میلیون سهمی ایران کیش را خرید.

صندوق عشایر نیز مطابق روزهای گذشته علاوه بر یک میلیون سهم پارسان در نماد فولاد خراسان نیز خریدار بود، اما غدیر تنها ۵۰ هزار سهم «پارسان» را از بازار جمع کرد.

رصد معاملات روز دوشنبه حاکی از آن است که توسعه انرژی هور ۲/۲ میلیون سهم گروه بهمن را از بازار جمع کرد و در ادامه جابه‌جایی‌های بلوکی، ۲۰۵ میلیون سهم سایپا به سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل تامین منتقل شد. همچنین در کنار خرید ۴۰۰ هزار سهم فولاد مبارکه از سوی تجلی سامانه، سرمایه‌گذار خارجی بورس تهران یعنی پرشیا ایکوئیتی فاند هم ۳۴۰ هزار سهم توسعه صنعتی را به پرتفولیوی خود افزود.

در این روز فدک دانش محور در نماد سامان‌گستر اصفهان اقدام به عرضه ۹/۳ میلیون سهمی کرد.

ادامه جابه‌جایی بلوکی در سایپا

در معاملات روز سه‌شنبه یک بلوک دیگر ۱۱۱ میلیون سهمی سایپا به سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل تامین منتقل شد. فروشنده این بلوک سرمایه‌گذاری رنا بود. توسعه انرژی هور باز هم با خرید ۲/۲ میلیون سهم تلاش کرد تا صف فروش گروه بهمن متعادل شود. سرمایه‌گذاری ایرانیان در ادامه حمایت از «رکیش» ۳ میلیون سهم خرید. صباتامین هم در این روز سعی دوچندانی برای حمایت از بازار کرد، به طوری که خریدهای پرحجم این حقوقی در این روز ۵۰۰ هزار سهم ملی مس به همراه ۸/۱ میلیون سهم بانک تجارت و ۲ میلیون سهم بانک ملت بود. در رونق دوباره گروه قندی، نور همدانیان همچنان ۲۵۰ هزار سهم «قنیشا» را جمع کرد. سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد ۱/۱ میلیون سهم بانک انصار و مهرآفرینان دوران ۵۰۰ هزار سهم بانک پارسیان را به پرتفولیوی خود افزودند.

در بازار روز سه‌شنبه حجم خرید دانایان پارس در نماد بیمه دی به ۹/۱ میلیون سهم افزایش یافت. اما بانک ملت همچنان شاهد تلاش حقوقی‌هایی نظیر صندوق آتیه کارکنان و گروه مالی ملت بود تا جایی که برای لحظاتی این نماد در آستانه صف خرید قرار گرفت. در بازار روز سه‌شنبه فدک دانش محور باز هم فروشنده سامان گستر اصفهان بود و اعتلا البرز نیز با خرید ۱۶۰ هزار سهم در نماد سرمایه‌گذاری البرز فعال شد. در این روز تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ۳۱۶ هزار سهم لیزینگ ایرانیان را نیز در نوسان‌های منفی از بازار جمع کرد. در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با افزایش تحرک سرمایه‌گذاران حقوقی در جبهه تقاضا دانست که البته شدت حمایت‌ها برای ایجاد تعادل کامل در بازار سهام کافی نبوده است.