گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار هفته گذشته نیز به روند افت مزمن خود ادامه داد و با ثبت ۵۴۲واحد افت در هفته، زیان معامله‌گران در سال جاری را به ۲/۵ درصد رساند. بازار سهام در طول هفته گذشته به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین نگرانی از وضعیت بازار ارز و تغییر سیاست‌های تخصیص ارز دولتی با کاهش قیمت‌ها همراه شد؛ هرچند که به سنت اخیر، پس از افت‌های بیش از یک درصد در یک روز، بازار با حمایت‌هایی مواجه می‌شود که در هفته گذشته نیز پس از روز دوشنبه و آغاز حمایت‌ها، سرعت افت شاخص کاهش یافت. در همین حال رسیدن نسبت پی به‌ای و همچنین ارزش بازار به کمترین مقادیر چندساله اخیر نیز موجب شده است شانس تعادل نسبی بازار افزایش یابد. این امر به ویژه در نمادهایی که در چند هفته اخیر تعدیل‌های قابل ملاحظه‌ای را اعلام کرده‌اند، قابل تصور است. نمادهایی نظیر فولاد سازان مبارکه و خوزستان، سرمایه‌گذاری غدیر و برخی از شرکت‌های پتروشیمی در این گروه جای می‌گیرند.

در همین حال بازار سهام شاهد برخی از تحولات مهم است؛ در تحولات سیاسی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت و گویی تلفنی، برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند. پایگاه خبری تابناک به نقل از رویترز نوشت: اشتون پس از تماس تلفنی با جلیلی اظهار کرده که گفت‌و‌گوها ادامه خواهد داشت: به گفته اشتون، دو طرف به توافق رسیده‌اند که پس از تامل و بررسی بیشتر، در پایان این ماه گفت‌و‌گوهایی را انجام دهند. اشتون همچنین گفته وی در پی راه‌هایی برای حل و فصل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

در مسائل‌ اقتصادی عمده توجه معامله‌گران به بازار ارز و طلاست؛ جایی که حذف ارز مسافرتی و اعلام برخی خبرها در مورد محدودیت تخصیص ارز به واردات کالاها چراغ سبزی را به بازار آزاد ارز نشان داد تا قیمت‌ها طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه رشد کند. افزایش ارزش ارزهای خارجی در برابر ریال تاثیرات مختلفی را به همراه دارد؛ از یک سو تورم عمومی را افزایش داده و از سوی دیگر درآمد شرکت‌های دارای صادرات و شرکت‌هایی که فروش آنها براساس دلار نرخ گذاری می‌شود، بالا می‌برد.

در همین حال ارزش جایگزینی شرکت‌ها نیز در میان مدت افزایش می‌یابد که این تاثیرات متفاوت و بعضا متناقض برای بازارهای مالی سبب واکنش‌های متفاوتی می‌شود؛ اما به صورت کلی با افزایش تورم در کوتاه‌مدت ارزش دارایی‌های مالی افت می‌کند که این امر به معنای کاهش قیمت سهام در کوتاه‌مدت است. از این رو در صورت افزایش تورم ناشی از رشد ارزش دلار بخش عمده‌ای از قیمت‌های سهام در بازار افت کرده و تنها شرکت‌های دارای صادرات و فروش بر مبنای نرخ دلار می‌توانند ثبات نسبی قیمت را شاهد باشند.در همین حال به نظر می‌رسد سیاست‌های ارزی دولت تغییرات شدیدی را شاهد خواهد بود. دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به زودی بانک مرکزی نرخ ارز جدید مرجع را اعلام می‌کند، گفت: نرخ جدید ارز نه ۱۲۲۶ تومان فعلی و نه نرخ بازار آزاد است بلکه نرخی بین این دو خواهد بود، بر همین اساس بانک مرکزی در حال جمع‌بندی نهایی به منظور اعلام نرخ جدید ارز مرجع است.

حمید صافدل در گفت‌وگو‌ با «مهر» گفت: جمعی از کارشناسان بر این باورند که بخشی از نوسانات نرخ ارز ناشی از عملیات روانی در بازار است و این قیمت، واقعی نیست.

وی تصریح کرد: در این زمینه چندین ایده مطرح بود، از جمله اینکه موضوع ارز به صورت سه نرخی در بازار پیگیری شود که این ایده به شدت از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی، طرد شد و به نظر نمی‌رسد بتواند روش منطقی باشد؛ چراکه فاصله میان پلکان قیمتی، می‌تواند ایجاد رانت کند.

به گفته صافدل، ایده‌ای که هم اکنون بانک مرکزی دنبال می‌کند، ایده یکسان‌سازی نرخ ارز است که نه می‌تواند نرخ ارز آزاد فعلی و نه الزاما ۱۲۲۶ تومان باشد.

تغییر نرخ ارز مرجع و همچنین احتمال راه‌اندازی بازار مبادلات ارزی انتظار را برای افزایش هزینه‌های شرکت‌های دارای واردات قابل ملاحظه افزایش داده است که در این بین فشار به شرکت‌های خودرویی و تجهیزات، سنگین تر از شرکت‌های دیگر ارزیابی می‌شود. در همین حال خبرهای اولیه از راه‌اندازی بازار ارز نشان می‌دهد که این بازار احتمالا توسط بانک مرکزی و تنها برای مشارکت بانک‌های عمده طراحی شده و خریداران خرد راهی در این بازار نظیر بازار آتی سکه نخواهند داشت. باوجود این خبرها دیروز وزیر اقتصاد در سخنانی ابعاد راه‌اندازی بورس ارز را تشریح کرد. به گفته وی در حال حاضر دو نرخ در بازار ارز وجود دارد، از تصویب راه‌اندازی معاملات گواهی ارز در بورس در کمیته‌ای مشترک خبر داد و گفت: اختلافی با بانک مرکزی نداریم.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی بازار معاملات گواهی ارز به معنای ارز چند نرخی است، گفت: نه اصلا چنین چیزی نخواهد بود و امروز دو نرخ در بازار ارز وجود دارد؛ اما شکاف بین دو نرخ زیاد است و با ایجاد این بازار تلاش بر این است که بازار موازی و غیررسمی ارز جمع شده و به سمت این بازار هدایت شود.

در تحولات اقتصادی بازارهای جهانی، مواد خام و فلزات نیز در هفته گذشته ساختار باثباتی را به نمایش گذاشتند که که در این بازارها بهای مس در حد ۷هزار و ۳۸۶دلار گزارش شده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یک هزار و ۸۲۱دلار، یک هزار و ۸۰۸ دلار و یک هزار و ۵/۸۶۸ دلار گزارش شده است. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن نیز نرخ این فلز به ۳۶۱دلار رسیده است. با وجود ثبات در بازارهای جهانی در بورس کالای ایران، نرخ‌های فلزات در حال افزایش است؛ نگرانی خریداران فلزات به دلیل احتمال رشد بیشتر ارزش دلار و همچنین کمبود واردات موجب شده است بهای فلزات و برخی از محصولات پتروشیمی در بورس تهران افزایش یابد. در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بهای شمش بلوم فولاد خوزستان در دو روز پیاپی افزایش یافت و شمش تحویلی برای ۳۱شهریور ماه به نرخ ۱۲هزار و ۲۴۹ریال رسید. بهای ورق گرم بی مبارکه ۹هزار و ۶۶۹ریال، گرم سی ۹هزار و ۹۰۸ریال، سرد بی ۱۱هزار و ۳۳۷ریال و شمش نقدی هزار پوندی ایرالکو نیز ۴۲هزار و ۷۰۰ریال معامله شد. اما در هفته گذشته قیمت میلگرد ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا به رقم ۱۳هزار و ۷۱۱ریال در هر کیلو رسید که رکوردی برای معاملات کلان به شمار می‌رود؛ این امر در شرایطی رخ داد که بهای سیمان به عنوان کالای جانشین میلگرد همچنان ثابت باقی مانده است.

همچنین در درون بازار سرمایه نگاه‌ها در حال حاضر به احتمال تغییرات مدیریتی دو شرکت متصدی عملیات یعنی شرکت بورس اوراق بهادار و فرابورس باز می‌گردد. این در حالی است که برخی منابع مطلع از اولویت هیات مدیره‌های این دو شرکت برای ابقای مدیران کنونی آنها خبر می‌دهد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن شاخص کل باوجود بازگشایی نماد فولاد مبارکه که انتظار می‌رفت به دلیل تعدیل مثبت با رشد قیمتی همراه شود با افت همراه شد تا در نهایت شاخص ۲۹/۳۷ واحد افت کند و به ۲۴هزار و ۵۴۶واحد برسد. از سوی دیگر تلاش برای جمع آوری برخی از صف‌های فروش نظیر پتروشیمی خارک نیز که با تشکیل مجدد صف فروش همراه شد در ثبت کارنامه منفی روز چهارشنبه موثر بود.

در بازار چهارشنبه گروه خودرویی همچنان با صف‌های فروش و معاملات ضعیف همراه بودند؛ جایی که با تغییر نرخ ارز مصرفی شرکت‌های خودرویی تکلیف این شرکت‌ها و همچنین کمبود مزمن نقدینگی این شرکت با ابهام مواجه است. همچنین جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پس از چند ماه وقفه سرانجام دوشنبه نهم مرداد برگزار شد؛ اما نتوانست راهی به مشکلات صنعت خودرو باز کند. این جلسه که بدون حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بدون حصول نتیجه خاصی نیز به پایان رسید.

در این جلسه نمایندگان ایران خودرو و سایپا گزارشی از میزان و دلایل کاهش تولید محصولات خود ارائه کردند. همچنین مشکل نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان نیز مطرح شد و صنعتگران خواستار تخصیص هرچه سریع‌تر تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی شدند.

در این جلسه خودروسازان با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید خواستار افزایش قیمت خودرو شده و دلایل خود را در این خصوص بیان کردند و رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز قول داد که آنها را بررسی کند.

اگرچه خودروسازان امید زیادی به مطرح کردن مشکلات خود در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو و حل این مشکلات داشتند، اما ظاهرا این جلسه بدون نتیجه خاصی به پایان رسیده است.

هفته گذشته اعلام شد، در شرایطی که واردات قطعات خودروهای دوگانه‌سوز در هیچ یک از اولویت‌های ده‌گانه کالایی برای واردات با نرخ ارز مرجع قرار ندارد، پیش‌بینی می‌شود که به زودی تولید خودروهای دوگانه‌سوز در ایران متوقف شود.

به گزارش ایسنا، در یک ماه اخیر سازمان توسعه تجارت تمام کالاهای وارداتی را در ۱۰ گروه اولویت‌بندی کرد. در ابتدا قرار بود که ارز مرجع به کالاهای گروه‌های یک تا پنج اختصاص یابد، ولی بعد اعلام شد که تنها گروه‌های یک و دو از ارز مرجع دولتی برخوردار شده و بقیه کالاها باید با استفاده از ارز حاصل از صادرات و ارز آزاد، وارد شوند.

در گروه مالی روز گذشته سایت اخبار بانک با درج خبری از افزایش سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت‌های بیمه از ۴۰۰میلیارد ریال به ۲هزار و ۵۰۰ریال خبر داد. در صورت اعلام رسمی این مصوبه شرکت‌های کنونی بیمه نیز در سال‌های آینده نیاز به افزایش سرمایه‌های سنگینی برای رساندن سرمایه خود به این سقف دارند.

در گروه پتروشیمی دیروز دبیرکل جدید انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان تهاتر کالاهای اساسی با برخی از محصولات پتروشیمی وجود دارد.

احمد مهدوی ابهر در گفت‌وگو‌ با مهر با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های این انجمن صنفی هماهنگی با دولت به منظور مقابله با تحریم‌های غرب علیه صنعت پتروشیمی است، گفت: با توجه به سیاست‌های جدید نظام اسلامی مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های پتروشیمی هم در این بخش می‌توانند نقش‌آفرینی لازم را داشته باشند.

این خبر نگرانی‌هایی را در مورد نرخ تنزیل ارز شرکت‌های پتروشیمی ایجاد کرده است به ویژه آنکه واردات کالاهای اساسی سود خاصی نداشته و فروش آنها براساس نرخ‌گذاری دولتی است. در گروه واسطه‌گری، شرکت امید آیندگان سپهر یکشنبه آینده ۸ درصد از سهام شرکت فرابورسی سرمایه‌گذاری خوارزمی را روی میز فروش می‌گذارد.

شرکت امید آیندگان سپهر در نظر دارد ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی را به قیمت پایه هر سهم ۲۰۰ تومان و به ارزش ۳/۶۲میلیارد تومان را یکشنبه آینده در فرابورس عرضه کند.

در گروه سیمانی نخستین محموله‌های مازوت تحویلی به شرکت‌های سیمانی

اگر چه براساس نرخ هر لیتر ۷۰۰ریال صورت گرفته است اما هزینه حمل مازوت میان پالایشگاه‌ها تا کارخانه‌های سیمان که در بعضی از شرکت‌های سیمانی رقم قابل ملاحظه‌ای است، بر عهده شرکت‌ها گذاشته شده است و نحوه تامین آن از سوی پخش و پالایش تا‌کنون مشخص نشده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ۹/۳۳میلیارد تومان سهام معامله شد که ۳/۱۵درصد آن را معامله ۳/۲۲میلیون سهم بانک انصار تشکیل داد. از ۱۹۹نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۰ نماد با کاهش قیمت و تنها ۶۴نماد با رشد ارزش همراه شدند. با این کارنامه اما در کل هفته ارزش معاملات با ۳/۵۰درصد کاهش به ۲۰۳میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با ۴۳/۲۸ درصد رشد به ۲۰هزار و ۸۵۵نفر رسید. شاخص هم در کل هفته ۲/۲ درصد افت کرد.