«خارجی‌ها» در بورس تهران «آنلاین» می‌شوند

گروه بورس- علیرضا باغانی: «سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران»، این مهم‌ترین رویدادی بود که فعالان بازار سرمایه ایران روزگذشته در ساعات معاملات بازار تجربه کردند. روز سه‌شنبه گروه ۳۰ نفره‌ای از سرمایه‌گذاران اروپایی به تالار بورس اوراق بهادار تهران آمدند تا نقطه‌ای را که بازدهی ۸۶ درصدی رویایی سال ۸۹، ۱۹۲ درصدی دوسال گذشته و ۱۱درصدی ابتدای سال‌جاری تاکنون را رقم زده است، از نزدیک مشاهده کنند.جایی که پررونق‌ترین بازار ایران برای سرمایه‌گذاری طی دوسال گذشته به شمار می‌رود و حتی نوسانات درون‌زا و برون‌زا نتوانسته از جذابیت این بازار بکاهد به طوری که حتی بازدهی‌های میانگین بیش از ۲۰ درصدی ماهانه بورس برای سرمایه‌گذاران اروپایی نیز جذاب تلقی شده و آنها که در کشور خود در خوشبینانه‌ترین حالت سودهای تک‌رقمی از سرمایه‌گذاری تحصیل می‌کنند، از طریق یک فاند ایرانی در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از این سودهای خیره‌کننده بی‌نصیب نباشند.با این وصف، ۳۰ سرمایه‌گذار اغلب فنلاندی، سوئیسی، انگلستانی و ایتالیایی روزگذشته با حضور در تالار اصلی بورس اوراق بهادار تهران با نحوه فعالیت بازار سرمایه ایران آشنا شدند.این گروه خارجی که از طریق شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، روز سه‌شنبه مورد استقبال بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه قرار گرفتند.

واکنش مثبت خارجی‌ها به بورس ایران

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در جمع سرمایه‌گذاران خارجی، بازار سرمایه ایران را بازاری کارآ و دارای پتانسیل‌های بسیار زیاد برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد و افزود: جذب ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه خارجی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه که فعال‌ترین شرکت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به بورس محسوب می‌شود، نشان از جذابیت‌های بالای بازار سرمایه ایران برای سرمایه‌گذاری است.

این مقام مسوول، کل حجم سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران را ۲۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: سال گذشته کل حجم سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در بورس ۱۵۰ میلیون دلار بود که به‌رغم برخی تبلیغات منفی، بازار سرمایه ایران با رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا ۲۰۰ میلیون دلار مواجه بوده است.قالیباف در حاشیه برنامه بازدید سرمایه‌گذاران خارجی از بورس نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در جریان این بازدید ضمن ارائه تاریخچه‌ای از بورس، اطلاعات بازار سرمایه و واقعیت‌های آن و عملکرد بازار به سرمایه‌گذاران ارائه‌ شد، اعلام کرد: عملکرد بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی مطلوب بود و همه‌ آنها واکنش مثبتی به بورس ایران داشتند. وی با اشاره به اینکه در این دیدار قوانین و مقررات بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران ارائه شد، تصریح کرد: اطمینان‌بخشی قوانین و مقررات در محافظت از حقوق سهامداران، قوانین موجود در زمینه شفافیت و اطلاعاتی که به بازار ارائه می‌شود و نیز جذابیت‌های بازار سرمایه از دید مقررات به سرمایه‌گذاران ارائه شد. مدیرعامل بورس با بیان این که گزارش‌های ارائه‌شده توسط بورس برای سرمایه‌گذاران خارجی جالب بود، اظهار کرد: با توجه به گزارشی که در این نشست ارائه شد و بازدید از سایر بخش‌های بورس امیدوارم که این سرمایه‌گذاران بتوانند در بازار سرمایه جذب شوند.

۳۰ خارجی در ایران چه می‌کنند؟

رامین ربیعی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه نیز طی نشست خبری در این خصوص گفت: حدود ۳۰ نفر از سرمایه‌گذاران خارجی ۲۵ اردیبهشت به ایران آمدند تا در برنامه ۶روزه‌ای، با واقعیت‌های ایران و پتانسیل‌های اقتصاد کشور از نزدیک آشنا شوند. این سرمایه‌گذاران عمدتا از کشورهای اروپایی هستند و به صورت حقیقی یا حقوقی مدیریت منابع مالی وسیعی را در بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی بر عهده داشته و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که ظرفیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری در ایران از نظر این سرمایه‌گذاران چه چیزهایی است؟ افزود: ایران از لحاظ منابع طبیعی و انرژی یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا است، وجود ذخایر عظیم نفت، گاز، فلزات و مواد معدنی با توجه به رشد اقتصاد در دنیا و به ویژه کشورهای در حال توسعه، یکی از عوامل مهم در پیشرفت‌ و جذب سرمایه‌های خارجی خواهد بود. از طرفی دیگر، ایران جمعیت جوانی دارد که نرخ سواد در آن بالای ۹۰ درصد است. این منبع ارزشمند انسانی با کسب درآمد و صرف هزینه برای زندگی باعث رشد و شکوفایی اقتصاد هر کشوری خواهد شد. مساله مهم دیگر ترویج خصوصی‌سازی در کشورمان است؛ تصویب اصل ۴۴ و حرکت در جهت اقتصاد خصوصی باعث به وجود آمدن موقعیت جذابی برای سرمایه‌گذاران شده است که می‌تواند سرمایه‌های کلانی را وارد کشور کند و در نهایت بورس تهران به عنوان یکی از بازارهای مهم سرمایه، چه از نظر حجم و چه از نظر قیمت در سال‌های اخیر رونق زیادی داشته است و افزایش ابزارهای مالی در این بازار می‌تواند برای هر سرمایه‌گذاری جذاب و قابل‌توجه باشد.وی در ادامه به فعالیت صندوق مشترک سرمایه‌گذاری فیروزه اشاره کرد و افزود: این صندوق ظرف مدت ۹ ماه بازده بیش از ۳۶ درصد داشته است که در واقع به هدف بازدهی سالانه ۴۰ درصدی خود نزدیک است.

سرمایه‌گذاران خارجی هم آنلاین می‌شوند

ربیعی در برابر این سوال که آیا با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران ایرانی از آنلاین تریدینگ و اساسا جذابیت معاملات سهام به طور مستقیم در بازار سرمایه، امکان معاملات مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی در بورس فراهم است؟ گفت: با خرید قریب‌الوقوع یک شرکت کارگزاری توسط سرمایه‌گذاری فیروزه امکان آنلاین تریدینگ برای خارجی‌ها فراهم می‌شود، هرچند در حال حاضر نیز سازوکارهای معاملات مستقیم سرمایه‌گذاران از طریق یک شرکت خارجی در بورس تهران فراهم است.این مقام مسوول در جذب سرمایه خارجی به بورس تهران با بیان اینکه بازاریابی جذب سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه ایران از طریق دفتر لندن انجام می‌شود، گفت: اخیرا با افتتاح دفتری در سنگاپور نسبت به جذب سرمایه‌گذاران آسیای شرقی اقدام کرده‌ایم، هرچند بازدهی‌های بورس ایران بیشتر برای اروپاییان جذاب به شمار می‌رود.

بورس ایران حبابی نیست

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه نحوه مدیریت سرمایه خارجی‌ها در بورس چگونه است؟ گفت: ما با دیدگاه فاندامنتال و بنیادی نسبت به خرید سهام پر بازده بورس از جمله سهام معدنی و فلزی اقدام کرده‌ایم، ضمن اینکه ترکیب سبد سهام انتخاب شده، متنوع بوده و براساس نگاه بلندمدت انتخاب شده‌اند که این موضوع به بازدهی حدود ۳۷ درصدی صندوق فیروزه و رضایت سرمایه‌گذاران خارجی منجر شده است که البته تنها بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی از طریق صندوق مزبور انجام می‌شود و بخش دیگر سرمایه‌گذاری‌ها به طور مستقیم در خرید و فروش سهام فعال است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری فیروزه دیدگاه خود در خصوص بازار سرمایه ایران را این‌گونه توصیف کرد که بازار سرمایه کشور ما دارای پتانسیل‌های بسیار زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران است و از اساس حبابی بودن بورس را قبول ندارم، هرچند معتقدم برخی سهام شرکت‌ها حبابی شده است. ولی از بین ۳۴۰ شرکت پذیرفته شده در بورس سهام بسیاری از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری ارزنده به شمار می‌رود و بازهم بورس ایران جا برای سرمایه‌گذاری دارد.

تغییر دیدگاه خارجی‌ها بعد از بازدید از بورس

در ادامه، روزبه پیروز رییس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه هم با اشاره به این مطلب که سال گذشته نیز برنامه مشابهی برگزار و قدم موثری در معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشور به سرمایه‌گذاران برداشته شد، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و در این مدت با بهره‌گیری از شیوه‌های پیشرفته مدیریت سرمایه، موفق به جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۹۰ درصد سرمایه‌های خارجی در بورس تهران شده است. در همین راستا قصد داریم امسال نیز با معرفی جاذبه‌های اقتصادی ایران و بورس تهران به سرمایه‌گذاران خارجی، قدم دیگری در رشد و بالندگی ایران عزیزمان برداریم.گفتنی است، سرمایه‌گذاران خارجی پس از بازدید روز گذشته بورس تهران در روزهای بعد از برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از جمله گروه صنعتی ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان بازدید خواهند کرد.