«بورس» هم بورسی می‌شود

«فیوچرز» آنلاین می‌شود

فارس - معاون شرکت بورس با اعلام تحقق ۵ هدف معاونت مطالعات اقتصادی، از عملیاتی شدن اختیار معامله در نیمه اول سال۹۰، طراحی شاخص‌ بین‌المللی بورس تهران، امکان دادوستد معاملات آتی از طریق آنلاین و پیگیری پذیرش شرکت بورس در بورس خبر داد. علی سنگینیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت در سال ۸۹ طراحی شاخص‌های جدید با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار بود، اظهار داشت: بعد از طراحی شاخص سهام شناور آزاد در سال گذشته، امسال شاخص ۳۰ شرکت برتر هم با همکاری سازمان بورس طراحی و از شهریور ماه به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بعد از بررسی‌های همه جانبه و مذاکره با یک شرکت بین‌المللی، زمینه طراحی و بکارگیری شاخص جهانی بورس تهران از ۶ ماه پیش با مذاکرات متعدد فراهم شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: شرکت طرف مذاکره، شاخه اروپایی شرکت داوجونز موسم به استاکس stoxx است که در صورت نهایی شدن این شاخص، دماسنج بازار سهام کشور هم با استانداردهای بین‌المللی منطبق خواهد شد. با این اتفاق و با طی مراحل قانونی برای تصویب شاخص جدید توسط مراجع کشور، شرکت استاکس شاخص بین‌المللی بورس تهران را منتشر خواهد کرد.

به گفته سنگینیان، از جمله تبعات به کارگیری این شاخص بین‌المللی بورس تهران، افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی و مراجع بین‌المللی به بازار سهام ایران و فراهم شدن تعریف ابزارهای جدید مانند صندوق‌های شاخص قابل‌معامله در بازار سهام است.

عملیاتی شدن «آپشن» در نیمه اول ۹۰

معاون شرکت بورس دیگر برنامه مدنظر برای سال‌جاری را معرفی ابزار جدید «آپشن» یا همان اختیار معامله اعلام کرد و گفت: در این زمینه هم بعد از مطالعات، سازوکارهای لازم و نرم افزار معاملاتی آماده و تقریبا نهایی شده است؛ بنابراین در صورت تصویب دستورالعمل این ابزار توسط کمیته تدوین مقررات و سپس هیات مدیره سازمان بورس و همچنین اصلاح نرم‌افزار مربوطه، انتظار می‌رود این ابزار هم در نیمه اول سال ۹۰ عملیاتی شود.

پذیرش «بورس» در بورس

سنگینیان با بیان اینکه پذیرش شرکت سهامی بورس تهران در بورس اوراق بهادار دیگر هدف مدنظر برای سال‌جاری بود، اظهار داشت: با توجه به علاقمندی شرکت بورس و همچنین تکلیف مجمع ، پیشنهاد حضور شرکت بورس در بازار سهام به سازمان بورس ارایه شد که بعد از اصلاح ایرادهای وارده سازمان بورس، گزارشی آماده و به سازمان ارسال خواهد شد تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: یکی از موارد با اهمیت پذیرش بورس‌ها در بازارهای سهام، موضوع تضاد منافع است. در این خصوص با نگاهی به دیگر بورس‌ها و ساختار آنها راهکارهایی ارایه شده اما مصلحت و تصمیم‌گیری نهایی این مقوله با سازمان بورس و اوراق بهادار است.

«فیوچرز» هم آنلاین می‌شود

وی با اشاره به اینکه معاملات آتی سهام شرکت‌های بورسی هم به عنوان ابزار جدید بازار سرمایه از سوم مرداد ماه شروع و هم‌اکنون با ۱۲ شرکت ادامه دارد و سرمایه‌گذاران هم استقبال مناسبی از آن به عمل آورده‌اند، خاطر نشان کرد: بعد از شروع به‌کار این ابزار نوین، در گام بعدی موضوع توسعه و گستردگی آن مطرح بود که امکان استفاده از سامانه معاملاتی برای دفاتر و شعب کارگزاری‌ها فراهم شده است.

سنگینیان ادامه داد: علاوه بر این با همکاری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هم مقدمات معاملات قراردادهای آتی سهام از طریق آنلاین تریدینگ در حال نهایی شدن است

که انتظار می‌رود در طول سه ماه فصل بهار سال آینده عملیاتی شود.

وی در پایان برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار کتاب‌ها و جزوه‌های مختلف عمدتا در حوزه معاملات آتی و برگزاری چند سمینار را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه معاونت مطالعات اقتصادی و بازار شرکت بورس طی سال‌جاری اعلام کرد.