سومین افت تاریخی شاخص بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - مجید اسکندری: شاخص کل بورس روز گذشته با ۲۹۵ واحد افت، به رقم ۱۸ هزار و ۶۴۲ واحد رسید و سومین افت شدید خود در تاریخ بازار سرمایه کشور را تجربه کرد. کاهش شاخص در روز گذشته منجر به افت ۶/۱ درصدی بازدهی بورس در سال جاری شد. به این ترتیب میانگین بازدهی بورس که تا روز شنبه به ۵۱ درصد رسیده بود، روز گذشته به ۷/۴۸ درصد کاهش یافت.

بر این اساس، شاخص بورس که از ابتدای سال ۶ هزار و ۱۰۵ واحد رشد کرده است، روز گذشته با افت قابل‌توجهی مواجه شد و مهمانان تالار شیشه‌ای را با نگرانی همراه ساخت.

براساس اطلاعات موجود، پیش از این در پنجم آبان‌ماه ۸۷ شاخص با ۵۸۰ واحد افت، بیشترین افت در یک روز را به ثبت رسانده بود.

همچنین در چهارم مردادماه ۸۲ شاخص با ۴۰۰ واحد نزول، دومین افت بالای خود را تجربه کرد و اکنون بازار سرمایه شاهد سومین افت بزرگ شاخص کل شده است.

از سوی دیگر روز گذشته شاخص کل از لحاظ درصد افت، بیستمین افت بزرگ خود در یک‌روز را شاهد بود.

مقایسه تغییرات شاخص نشان می‌دهد، شاخص بورس از ابتدای مهرماه تاکنون با نیم درصد افزایش ۹۳ واحد رشد یافته است.

البته پس از رشد ۴/۱۰ درصدی شاخص در مردادماه و ۴/۹ درصدی در شهریور و در مجموع پس از رشد ۳۰ درصدی شاخص در تابستان، افت شاخص در مهرماه و بازدهی منفی آن، طبیعی به نظر می‌رسد.

براساس اطلاعات منتشرشده ۱۰ شرکتی که روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند به ترتیب عبارتند از: مخابرات ایران با ۷۳/۷۹ واحد، بانک ملت با ۴/۲۳ واحد، مپنا با ۲۴/۲۲ واحد، ملی مس با ۸۶/۲۰ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر ۱/۱۶ واحد، سنگ‌آهن گل‌گهر با ۲۳/۱۳ واحد،‌ فولاد خوزستان با ۱۸/۱۰ واحد، بانک پارسیان با ۰۹/۹ واحد و بانک سینا با ۳۹/۸ واحد. همچنین ارزش بازار روز گذشته به رقم ۸۷۹ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال رسید.

طلا؛ رقیب جدید بورس

یک کارشناس بازار سرمایه، برخی از تحلیل‌های موجود درخصوص رشد یا افت بازار را اشتباه خوانده و بر این باور است که افت شاخص تنها به یک علت نیست و حاصل جمع چند عامل و علت است. رضا بختیاری در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: اگرچه بازار سرمایه ما پس از ورود شرکت‌های اصل ۴۴ بزرگ شد، اما مشخصه اصلی بازار ما وابستگی شدید شرکت‌ها به یکدیگر است.

وی توضیح داد: بورس ما ثابت کرده که اگر سهم‌های اصلی در بازار با مشکل مواجه شود، بسیاری از خطوط حمایت شکسته و بازار فرو می‌ریزد. بختیاری افزود: از سوی دیگر به غیر از ابهامات کلی حاکم بر فضای اقتصادی کشور، ابهام در بحث یارانه‌ها، قیمت بنزین و نرخ برق تاثیرات منفی در بازار ایجاد کرده است.

این کارشناس سپس گفت: در حال حاضر بازار طلا با رونق شدیدی روبه‌رو شده که این به معنی ایجاد بازاری رقیب برای بازار سرمایه است.

وی افزود: تاکنون قیمت طلا با نفت تناسب داشته، اما هیچ گاه مثل شرایط فعلی، رشد قیمت طلا با نفت نامتناسب نبوده است که این شرایط به کشور ما نیز سرایت کرده است.

شفاف نبودن بازار دلار

بختیاری نبود شفاف‌سازی درخصوص دلار را یکی دیگر از عوامل افت بازار سرمایه دانست و گفت: مسوولان اعلام می‌کنند که قیمت دلار را کاهش می‌دهند، اما دسترسی به دلار به آسانی صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تعادلی وقتی معنی دارد که دلار به آسانی در دسترس همگان باشد، اما در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها در حال ذخیره دلار هستند.

این کارشناس بازار، اوضاع نامناسب داخلی بازار سرمایه را نیز یکی از دلایل دیگر افت شاخص دانست و گفت: عرضه‌های نامناسب سازمان خصوصی‌سازی مانند انجام معاملات خودروسازان و رها شدن آنها یکی از این عوامل است.

از سوی دیگر از لحاظ فصلی، اکنون دوره مناسبی برای دریافت مطالبات شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیست، زیرا بسیاری از شرکت‌های بزرگ، افزایش سرمایه داده‌اند.

همچنین رقم ۹ هزار میلیارد تومان سود اعلام‌شده شرکت‌های بورسی باید به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و امکان تحقق آن نیز در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: کارشناسان اعلام کرده‌اند که قیمت طلا ممکن است تا دو هزار دلار نیز افزایش یابد که این موضوع با وجود رکود بازار مسکن و پایین بودن نرخ سپرده‌های بانکی موجب می‌شود سرمایه‌های اندک، از بورس به سمت بازار طلا سوق یابد.