بازدهی «تپیکس» 3/35‌درصد شد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- زهرا مجتهد: در مرداد ماه فعالیت ۳۲۵شرکت بورسی از ۲۱ روز کاری منجر به رشد ۱۵۹۷ واحدی شاخص کل شد. به گزارش مدیریت بازار، شاخص بورس تهران در دوره مزبور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۶۰درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین بورس تهران از ابتدای سال ۸۹ تا پایان مرداد ماه به طور میانگین بازدهی ۳/۳۵درصدی را برای سرمایه‌گذاری رقم زده که ۷/۲۲‌درصد آن به واسطه افزایش قیمت‌ها و مابقی تحت تاثیر سود تقسیمی شرکت‌ها حاصل شده و از ۷/۲۲‌درصد رشد قیمت سهام نیز ۵/۱۰‌درصد مربوط به رشد میانگین نسبت قیمت به درآمد (P/E) بوده است.

این در حالی است که شاخص کل در پایان مرداد ماه ۸۸ به رقم ۱۰‌هزار و ۵۵۵واحد رسیده بود و امسال با جهش ۴‌هزار و ۴۲۰واحدی در پایان مرداد ماه به ۱۶‌هزار و ۹۵۷واحد رسید.

به طوری که اختلاف ۶‌هزار واحدی طی دوره یک‌ساله از مرداد ماه ۸۸ تا ۸۹، بورس تهران را در رده دوم جدول رده‌بندی فدراسیون جهانی بورس‌ها نیز قرار داد.

به طور کلی شاخص‌ها در مرداد ماه بیانگر در اوج بودن بورس تهران هستند. اما آیا این اوج‌گیری با شرایط فعلی اقتصادی همراستا است یا فقط به دلیل رکود بازارهای موازی رخ داده است؟ اگر چه وزیر اقتصاد به این اعتقاد دارد که بورس تهران هنوز جای رشد دارد، با این حال باید به ادامه‌دار بودن روند افزایشی شاخص و تکرار دوباره قیمت‌های حبابی نیز توجه داشت.

با این روند ارزش بازار بورس تهران به بیش از ۹/۷۹‌میلیارد تومان (۶/۸۴۲۱۶میلیون دلار) در پایان مرداد ماه رسیده است که در مقایسه با مرداد ماه سال ۸۸، رشدی معادل ۶/۴۴‌درصد را نشان می‌دهد.

بانک‌ها؛ باارزش‌ترین صنعت

بانکی‌ها در میان ۱۰ صنعت بزرگ طی ماه گذشته بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

بر اساس اطلاعیه مدیریت بازار، گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با داشتن ۷ شرکت در ماه گذشته، ۹/۱۵‌درصد از ارزش کل بازار را از آن خود کردند.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، گروه مزبور ۴/۱۲درصد از ارزش بازار را در میان ۱۰ صنعت برتر دارا بود. طی مرداد ماه فلزات اساسی، مخابرات، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چند رسته‌ای صنعتی، سیمان، خدمات فنی و مهندسی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی به ترتیب رتبه‌های دوم تا دهم صنایع برتر بورسی را تشکیل دادند.

سهم سایر صنایع در همین ماه معادل ۱/۱۸‌درصد بود. اما در مرداد ماه سال گذشته این رقم معادل ۳/۱۹‌درصد اعلام شد.

ارزش بازار صنعت بانک در مقایسه با اسفند ماه ۸۸، معادل ۳۷‌درصد رشد نشان می‌دهد.

بر همین اساس صنایع بورسی در مرداد ماه نسبت به اسفند ماه ۸۸ با رشد ۲۳‌درصد ارزش بازار روبه‌رو هستند. همچنین رشد صنایع بورسی در ماه گذشته نسبت به مرداد ماه سال قبل برابر ۶/۴۴‌درصد است از این رو مرداد ماه ۸۹ یکی از پررونق‌ترین ماه‌هایی است که بورس اوراق بهادار تهران به خود دیده است.

مطابق پیش‌بینی‌های سود (زیان) خالص انجام شده از سوی شرکت‌ها برای سال مالی جاری، بانکی‌ها در صدر جدول تفکیک صنعت این متغیر قرار دارند.

این گروه با هفت شرکت و سرمایه‌ای بالغ بر ۸/۶۶‌میلیارد ریال، معادل دومیلیارد و ۲۸۵‌میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

به همین ترتیب بالاترین سودهای پیش‌بینی شده پس از گروه بانکی به فلزات اساسی، خودرو ساخت قطعات، مخابرات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و سیمانی‌ها اختصاص دارد. در این میان کمترین سود پیش‌بینی شده متعلق به گروه منسوجات و محصولات چوبی و کاغذی بود.

در مجموع مبلغ سود خالص پیش‌بینی شده از سوی صنعت حاضر در بورس برابر رقم ۱۲میلیارد و ۲۰۸میلیون تومان اعلام شده است.

بازگشت حقیقی‌ها

روند معاملات خرد و بلوک به تفکیک حقیقی و حقوقی در مرداد ماه حاکی از اختصاص ۵۵‌درصد از حجم خرید به حقیقی‌ها است. مرداد ماه برای حقیقی‌ها بعد از فروردین به عنوان دومین ماه حضور پررنگ آنها در بازار و ارجحیت آنها در زمینه خرید نسبت به حقوقی‌ها است. حقیقی‌ها در معاملات ماه گذشته ۵۳‌درصد از فروش سهام را نیز دارا بودند.

رشد حجم و ارزش معاملات

از سوی دیگر بورس تهران در مرداد ماه سال ۸۹، معاملات خرد و بلوک را در حجم ۴۰۱۲‌میلیون سهم و ارزش ۱۰۱۶۰میلیارد ریال به خود دید.

بازار سهام از نظر حجمی ۵۱‌درصد و از نظر ارزشی ۹۸‌درصد رشد را نسبت به مرداد ماه ۸۸ شاهد بود.

با مقایسه ۵ ماهه نخست امسال و مدت مشابه سال قبل معاملات خرد و بلوک رشد ۶۳‌درصدی حجمی و ۱۴۷درصدی ارزشی را تجربه کرده است.

معاملات عمده مرداد ماه امسال نسبت به سال ۸۸، معادل ۵۵‌درصد کاهش حجمی و ۵۸‌درصد کاهش ارزشی را داشت.

همچنین به طور متوسط روزانه در مرداد ماه ۲۱۱میلیون سهم به ارزش ۵۱۱میلیون ریال سهم جابه‌جا شد که از نظر ارزش معاملات ۶۱‌درصد رشد در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال قبل ثبت شد.

رویداد مهم دیگری که در ماه گذشته برای بورس تهران رخ داد، کلید خوردن معاملات قراردادهای آتی بود. این معاملات از سوم مرداد ماه ۸۹ راه‌اندازی شد و معادل ۱۰۴‌قرارداد به ارزش دومیلیارد و ۳۶۳میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

معاملات سهام و حق تقدم طی ۱۲ ماه گذشته در روزهای معاملاتی متفاوت انجام شده است که آبان ماه ۸۸ و خرداد ماه ۸۹ با میانگین روزانه ارزش معاملات به ترتیب مبلغ ۴‌هزار و ۲۴۵میلیارد ریال و یک‌هزار و ۵۹۸‌میلیارد ریال بیشترین ارزش را به خود اختصاص دادند.

سبقت خودرویی‌ها در رالی معاملات

در گروه خودرو و ساخت قطعات طی مرداد ماه ۸۹۹میلیون سهم به ارزش ۱۶۵۸‌میلیارد ریال معاملات دادوستد شد که از کل معاملات انجام شده در بازار ۶/۱۶‌درصد به این گروه اختصاص داشت.

از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه نیز گروه خودرو بیشترین حجم معاملات خرد و بلوک و عمده‌ و ترجیحی را به خود اختصاص داد که از کل بازار ۶/۲۱‌درصد معاملات خرد و بلوک در گروه خودرو صورت گرفت.

همچنین گروه بانک‌ها با ۷/۸‌درصد، فلزات اساسی با ۷/۸‌درصد، استخراج کانه‌های فلزی با ۲/۶‌درصد و پیمانکاری صنعتی با ۷/۳‌درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در جدول حجم و ارزش معاملات خرد و بلوک را طی ۵ ماه نخست سال از آن خود کردند.

به طور کلی طی ۵ ماه نخست سال جاری ۱۸‌میلیارد و ۳۱۱میلیون سهم به ارزش ۴۷هزار و ۴۳‌میلیارد ریال معامله انجام شد که چهارمیلیارد و ۱۲‌میلیون سهم به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۱۶۰‌میلیون ریال از آن به مرداد ماه اختصاص داشت.

علاوه بر این در ۵ ماه نخست سال جاری در بازار اول ۷۳‌میلیارد و ۱۰۲‌میلیون ریال سهم دادوستد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹/۸۹‌درصدی را نمایش می‌دهد.

در بازار دوم طی همین مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۳/۲۰۶‌درصدی قابل مشاهده است.

سهم ارزش معاملات مرداد ماه امسال از مدت یاد شده ماه معادل ۱۰‌هزار و ۷۳۳‌میلیارد ریال بود که نسبت به مرداد ماه سال قبل افزایش ۴/۶۱‌درصدی آن قابل‌ملاحظه است.

ترین‌های معاملات خرد و بلوک

بر حسب ارزش معاملات، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی در مرداد ماه ۹/۶‌درصد از ارزش کل معاملات بازار را در دست داشت. ارزش معاملات این شرکت معادل ۶۹۷‌میلیارد و ۲۴۴میلیون‌ریال در ماه گذشته بود. سهم از کل بازار فولاد مبارکه، سایپا، بانک پارسیان و ایران خودرو به ترتیب برابر ۱/۶، ۷/۴، ۴/۴ و ۲/۴‌درصد در ماه مزبور بود.

در همین حال فولاد مبارکه بالاترین حجم معاملات را در مرداد ماه داشت. سایپا، ایران خودرو، مخابرات ایران و بانک پارسیان در این رتبه‌بندی جایگاه دوم تا پنجم را کسب کردند. در مجموع ۴/۲۴‌درصد از حجم کل بازار در اختیار این پنج شرکت بود.

بیشترین دفعات معامله نیز به بیمه دانا، فولاد مبارکه، مپنا، بانک ملت و سایپا اختصاص داشت.

تهران در صدر مناطق

به غیر از استان تهران، بورس‌های منطقه‌ای اصفهان، مشهد، کرج، رشت، زنجان، تبریز، یزد، کرمان و کیش در صدر رده‌بندی بورس‌ها از نظر خرید و فروش سهام طی مرداد ماه قرار دارند. ۴/۶۷‌درصد از ارزش معاملات به بورس تهران و مابقی به سایر تعلق داشت. تعداد کدهای صادر شده در بورس منطقه‌ای اصفهان طی ماه گذشته معادل ۳۱۳‌کد و در ۵ ماهه نخست سال جاری دوهزار و ۱۹۲کد بود.

در بورس مشهد که بیشترین میزان کدهای صادر شده را در مرداد ماه داشت به میزان ۴۵۰کد سهامداری صادر شد. در ماه گذشته به طور کلی ۵هزار و ۶۹۶کد برای سهامداران صادر شد.