دنیای اقتصاد- رقبای بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو بعد از افزایش ۴۰‌میلیارد تومانی قیمت این بلوک با هم توافق کردند؛ به نظر می‌رسد پس از ۵ روز رقابت برای خرید بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، خریداران در یک کنسرسیوم اقدام به خرید بلوک ایران خودرو کردند. تمامی شواهد نشان می‌دهد ائتلاف قطعه‌سازان به رهبری گروه کروز، سرمایه‌گذاری عظام، تعاونی کارکنان ایران خودرو و سرمایه‌گذاری ملی با درصدهای مختلف در خرید بلوک ایران خودرو سهیم شدند. پس از ۵ روز رقابت و افزایش ۴۰میلیارد تومانی ارزش صورت گرفت

ائتلاف رقبای خریدار «خودرو»

گروه بورس-رقبای بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو بعد از افزایش ۴۰‌میلیارد تومانی قیمت این بلوک با هم توافق کردند.

به نظر می‌رسد پس از ۵ روز رقابت برای خرید بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، خریداران در یک کنسرسیوم اقدام به خرید بلوک ایران خودرو کردند. تمامی شواهد نشان می‌دهد ائتلاف قطعه‌سازان به رهبری گروه کروز، سرمایه‌گذاری عظام، تعاونی کارکنان ایران خودرو و سرمایه‌گذاری ملی با درصدهای مختلف در خرید بلوک ایران خودرو سهیم شدند. هر چند طبق گفته مدیرعامل کارگزار خریدار، سهم تعاونی کارکنان ایران خودرو از سایر خریداران بالاتر است. اما قرار گرفتن تمامی رقبا در یک جبهه بعد از ۵ روز، توافقی دیرهنگام بود که به بالا رفتن ۴۰میلیارد تومانی ارزش بلوک منجر شد.

این در حالی است که تمامی گمانه‌زنی‌ها بر خرید ضربدری بلوک‌های خودروسازان از سوی زیرمجموعه‌ها تاکید می‌کرد؛ اما صف‌آرایی جدید خریداران نیز در نوع خود بحث‌برانگیز است.

بلوک «خودرو» در حالی روز ۳۱ خرداد ماه در قیمت پایه ۳۳۳۷ریال عرضه شد که در روز اول سه خریدار وارد رقابت شدند؛ اما در روز دوم تعداد رقبا به پنج‌خریدار رسید که در نهایت این رقابت از سوی سه خریدار دنبال شد و سرانجام روز گذشته هر سهم این بلوک با ۳۵ تومان افزایش نسبت به قیمت پایه در قیمت ۳۶۸۷ریال معامله شد تا ارزش بلوک ۱۸‌درصدی «خودرو» به ۴۱۸میلیارد تومان افزایش یابد.

این در حالی است که خریداران باید ۳۰‌درصد کل مبلغ معامله معادل ۵/۱۲۵میلیارد تومان را ظرف مدت ۳۰ روز کاری به صورت نقد پرداخت کنند و باقی مبلغ را طی ۸ قسط ۴۱میلیارد تومانی ظرف ۴ سال در اقساط ۶ماهه پرداخت کنند.

در همین رابطه دیروز در چهارمین روز رقابت بلوک سایپا، قیمت هر سهم بلوک ۱۸‌درصدی سایپا به ۳۳۲۵ریال افزایش یافت که ارزش بلوک سایپا را به ۶۲۲میلیارد تومان رساند.

در همین حال مدیر عامل تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ضمن تایید خرید بلوک «خودرو» گفت: کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو و گروهی از قطعه‌سازان عمده، روز گذشته بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو را به ارزش ۴۱۸میلیارد تومان از دولت خریدند.

اصغر دانشیان در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان این مطلب که مدیریت ایران خودرو به اهلش رسید، گفت: از آنجا که بلوک ایران خودرو را قطعه‌سازان و کارکنان ایران خودرو خریداری کرده‌اند، می‌توان این معامله بزرگ را جلوه‌ای از خصوصی‌سازی واقعی و سپردن مدیریت این غول خودروسازی به اهل آن، یعنی فعالان اصلی صنعت خودرو تلقی کرد.

وی در برابر این سوال که آیا تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو به گروه صنعتی ایران خودرو وابستگی دارد؟ پاسخ داد: شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو از سوی بیش از ۷۵هزار کارمند این گروه صنعتی اداره می‌شود و ایران خودرو هیچ گونه دخالتی در اداره آن ندارد، از این رو تعاونی خاص، شرکتی کاملا متعلق به بخش خصوصی است و حتی مدیران آن نیز از سوی اعضای تعاونی (۷۵هزار کارمند ایران خودرو) انتخاب می‌شوند.

این عضو هیات مدیره تعاونی خاص ایران خودرو با بیان اینکه در پی معامله ایران خودرو، کنسرسیومی ۳۰۰هزار عضوی مالک ۱۸‌درصد از سهام بزرگ‌ترین خودروساز کشور شد، خاطرنشان کرد: کنسرسیوم قطعه‌سازان و تعاونی خاص ایران خودرو حدود ۳۰۰هزار عضو دارند که با توجه به خرید بلوک «خودرو» توسط این کنسرسیوم می‌توان گفت که ایران خودرو به کنسرسیومی ۳۰۰هزار عضوی از فعالان، متخصصان و کارکنان صنعت خودرو رسیده است.

دانشیان در برابر این سوال که نحوه مشارکت تعاونی خاص با قطعه‌سازان در معامله ایران خودرو چگونه است؟ گفت: هنوز برای چگونگی مشارکت در بلوک مزبور توافق خاصی نداشته‌ایم، ولی آنچه که مهم است اینکه خرید بلوک ایران خودرو با درصدهای مساوی و عادلانه بین اعضای کنسرسیوم خریدار صورت گرفته است و اعضا هیچ مشکلی از این بابت با هم ندارند و در نهایت از تحقق هدف خود که رسیدن خودروساز اصلی کشور به اهل فن بوده است، خوشحالند.

دانشیان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا تعاونی خاص یا کنسرسیوم خریدار ایران خودرو در رقابت سایپا هم حضور دارد؟ گفت: در حال حاضر رقابت بلوک سایپا را از بیرون نظاره‌گر هستیم.

وی در مورد تامین بخش نقدی معامله ایران خودرو نیز گفت: طبق شرایط معامله باید ۳۰‌درصد از ارزش معامله را ظرف ۳۰روز کاری پرداخت کنیم که خوشبختانه در زمینه تامین این مبلغ، اعضای کنسرسیوم مشکلی ندارند.

مدیرعامل تعاونی خاص ایران خودرو در خاتمه واگذاری ایران خودرو به کنسرسیوم قطعه‌سازان و کارکنان ایران خودرو را نخستین معامله‌ای دانست که بخش تعاونی در آن ایفای نقش می‌کند و ادامه داد: شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو با سرمایه ۳۵۰میلیارد تومانی بر اساس قانون تعاون اداره می‌شود، از این رو معامله ایران خودرو را می‌توان نخستین حضور جدی بخش تعاون در خصوصی‌سازی در این حجم و اندازه تلقی کرد.

گفتنی است، تعاونی خاص ایران خودرو دارای ۱۲ شرکت است که یکی از مهم‌ترین آنها شرکت لیزینگ ایرانیان است که با سرمایه ۱۰۰میلیارد تومان در فرابورس حضور دارد.