سنا- برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی XBRL در ایران، از تجربه چندین کشور در این زمینه استفاده خواهد شد. دبیر کمیته استانداردها و آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امید می‌رود XBRL تا پایان سال ۸۹، اجرایی شود.

مسعود عزیزخانی، تصریح کرد: مطالعات لازم در این خصوص توسط کارگروهی در سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است، به علاوه این کارگروه در مطالعه موردی، بازدیدی از پروژه پیاده‌سازی XBRL در کشور بلژیک داشته و با شرایط آشنا شده است.

مشاور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: به علاوه، عناصر و فرمت صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی تهیه و با استانداردهای کشور مطابقت داده شده است.

وی از شناسایی نرم‌افزار مورد نظر خبر داد و افزود: این نرم‌افزار مورد استفاده سایر کشورها قرار‌گرفته و احتیاجی به بومی‌سازی ندارد، البته تنها صورت‌های مالی بومی شده و وارد نرم‌افزار می‌شوند.

عزیزخانی با بیان اینکه کار پیاده‌سازی XBRL بر عهده شرکت فن‌آوران بازار سرمایه گذاشته شده است، ‌گفت: البته این شرکت از تجربه راه‌اندازی چندین کشور استفاده کرده و موظف شده تا از یک مشاور خارجی که تجربه راه‌اندازی XBRL را در چندین کشور اروپایی دارد، استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو با یک شرکت لهستانی که تجربه راه‌اندازی XBRL را از مرحله مطالعاتی تا پیاده‌سازی در کشورهای مختلفی (مانند استرالیا، بلژیک، اوکراین، ‌شیلی و لهستان) دارد، هماهنگی‌هایی صورت‌گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که پیاده‌سازی کامل XBRL در ایران تا چه زمانی به طول می‌انجامد؟ تصریح کرد: تجربه سایر کشورها نشان داده که این امر(شناسایی تا اجرا) به دو تا سه سال زمان نیاز دارد و از آنجا که بخشی از کار که تهیه فرمت و عناصر صورت‌های مالی است به اتمام رسیده است، تلاش می‌شود تا پیاده‌سازی این پروژه تا پایان امسال اجرایی شود.

مشاور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: البته در حال حاضر، هماهنگی‌های لازم با مشاور انجام و قیمت‌های اولیه نیز برآورد شده است.