سنا- مدیر امور حقوقی شرکت بورس اوراق بهادار تهران از تدوین دستورالعمل «راهبری شرکتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس» خبر داد. «مریم ابراهیمی» با بیان مطلب فوق افزود: در این دستورالعمل فصول و مواد متعددی برای حصول اطمینان از رفتار یکسان با سهامداران و اتخاذ رویه‌هایی مناسب توسط شرکت‌ها برای اعمال حقوق اساسی سهامداران پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: به طور حتم پس از تصویب این دستورالعمل توسط هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اجرایی شدن آن، گام مهمی در راستای حفظ و حراست از حقوق سهامداران در شرکت‌ها برداشته خواهد شد. ابراهیمی با اشاره به اینکه در مورد حقوق قانونی سهامداران شرکت‌های بورسی دو نوع حقوق مالی وجود دارد، ادامه داد: از جمله حقوق مالی سهامداران، حق سهیم شدن در سود شرکت است که‌ سازوکار تصویب و اجرای سود قابل تقسیم بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های موجود مشخص است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اما بحث مهمی که در مجامع با آن روبه‌رو هستیم، حقوق غیرمالی سهامداران است. این حقوق شامل دسترسی به موقع و کامل به اطلاعات شرکت است که در قالب اطلاعاتی همچون صورت‌های مالی و گزارش هیات‌مدیره توسط مجمع به سهامداران ارائه می‌شود.

وی از دیگر مصادیق حقوق غیرمالی سهامداران را حق حضور در مجمع، حق پرسش و پاسخ و امکان اعمال حق رای سهامداران اعلام کرد. مدیر حقوقی شرکت بورس تصریح کرد: امکان اعمال این حقوق باید برای تمام سهامداران صرف نظر از تعداد سهامشان فراهم شود؛ به طوری که مدیران شرکت‌ها ملزم هستند شرایطی را ایجاد کنند تا این حق بدون هیچ گونه تبعیضی اجرا شود.