تبریز اولین پالایشگاه تازه وارد بورس در سال ۸۹ است

گروه بورس- علیرضا باغانی: معاون ناشران و امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران از درخواست پذیرش مجدد شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای ورود به بازار سرمایه خبر داد. محمدرضا رستمی به خبرنگار ما گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان قرار بود پیش از این وارد بورس شود که به دلیل برخی مشکلات روند پذیرش آن با تاخیر مواجه شد، اما اخیرا با توجه به تفکیک زمین‌های مازاد کارخانه، شرکت از بورس تقاضای بررسی مجدد پذیرش کرده است.

ایمیدرو به دنبال عرضه ذوب‌آهن

وی افزود: با توجه به این درخواست، هیات پذیرش به زودی موضوع ورود ذوب‌آهن به بورس را بررسی خواهد کرد، ضمن اینکه ایمیدرو نیز به صورت جدی پذیرش این شرکت در تالار شیشه‌ای را دنبال می‌کند، به طوری که عضو هیات عامل این سازمان پیش از این از تلاش برای ورود ذوب‌آهن به بورس در سال جاری سخن گفته بود.

دیگر مهمان فولادی تالار

وی فولاد آلیاژی ایران را دیگر شرکتی عنوان کرد که به تازگی از بورس درخواست پذیرش کرده است که این شرکت در حال حاضر متعلق به صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری غدیر است.

«تبریز»، دوشنبه در هیات پذیرش

معاون بورس با بیان اینکه دوشنبه هفته آتی، هیات پذیرش موضوع ورود پالایشگاه تبریز به بورس را بررسی می‌کند، گفت: این شرکت ۱۹۴میلیارد تومانی، به احتمال بسیار زیاد نخستین پالایشگاه از پالایشگاه‌های ۷گانه خواهد بود که وارد بازار سرمایه می‌شود، چرا که این شرکت تمام مدارک و اطلاعات خود را به بورس ارائه کرده و دوشنبه هفته آتی هیات پذیرش درخواست ورود به بورس این شرکت را بررسی خواهد کرد.

به گفته رستمی، پالایشگاه تبریز تولیدکننده روزانه ۱۱۰هزار شبکه نفت خام است و جزو پالایشگاه‌های متوسط محسوب می‌شود که در سال ۸۷ معادل ۲۰۸میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده و برای سال ۸۹ نیز بالغ بر ۱۵۷میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده که معادل ۸۱تومان به ازای هر سهم است.

تبریزی‌ها اولین پالایشگاه‌ را امسال به بورس می‌آورند

وی با اشاره به آمادگی کامل این شرکت برای پذیرش در بورس گفت: در صورتی که هیات پذیرش در جلسه دوشنبه آتی تصمیم لازم را برای بورسی شدن پالایشگاه تبریز بگیرد، امیدنامه این شرکت بلافاصله درج شده و شرکت با هماهنگی بورس و خصوصی‌سازی وارد بازار سرمایه خواهد شد که با توجه به طی مراحل لازم، به احتمال بسیار زیاد پالایشگاه مزبور نخستین شرکتی است که امسال وارد بورس می‌شود.

وی یادآور شد، قبل از عرضه سهام، در اردیبهشت ماه مراسم معارفه و بازدید فعالان بازار سرمایه از پالایشگاه تبریز انجام خواهد شد.

«آبادان» هم می‌آید، اما ...

وی در برابر این سوال که وضعیت پذیرش پالایشگاه آبادان چگونه است؟ پاسخ داد: روند پذیرش پالایشگاه‌ آبادان در حال طی شدن است، اما پالایشگاه تبریز در ارائه مدارک خود سرعت عمل بیشتری داشت. بنابراین تبریز نخستین پالایشگاه از گروه پالایشگاه‌های ۷گانه‌ است که در آستانه ورود به بورس قرار دارد.

پذیرش «بندرعباس» بعد از «تبریز»

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس از پالایشگاه بندر عباس به عنوان دومین پالایشگاهی یاد کرد که بورسی می‌شود و گفت: پالایشگاه بندرعباس که با توجه به سرمایه هزار و ۳۸۰میلیارد تومانی بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور به لحاظ سرمایه محسوب می‌شود، نیز دوشنبه دو هفته دیگر در هیات پذیرش مورد بررسی قرار خواهد گرفت که شرایط آن به لحاظ ارائه مدارک مشابه پالایشگاه تبریز است، بنابراین این شرکت نیز به زودی وارد بورس می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط مشابه پذیرش دو پالایشگاه تبریز و بندرعباس، آیا احتمال عرضه همزمان این شرکت‌ در بورس وجود دارد؟ گفت: بعید نیست که سهام این دو شرکت همزمان عرضه شود، اما سازمان خصوصی‌سازی و بورس باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

وی سود خالص پالایشگاه بندرعباس در سال ۸۷ را ۴۳۲میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: پالایشگاه مزبور در سال ۸۸ معادل ۳۴۴میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده بود و برای سال جاری هم سود ۱۷۴میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده است که تحقق این میزان سود، حاصل تولید ۲۳۰هزار بشکه در روز است.

بورس در انتظار صورت‌های مالی «دانا»‌

وی در مورد سرانجام پذیرش بیمه دانا گفت: ما همچنان منتظر ارائه صورت‌های مالی دانا و نشان داده شدن رفع مشکل ذخیره شرکت در این صورت‌های مالی هستیم که تا این لحظه گزارشی در اختیار بورس قرار نگرفته است.