فارس- مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با اعلام اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعداد کارگزاران وجود ندارد از امکان تجهیز ۹۹‌درصد از شرکت‌های کارگزاری برای راه‌اندازی سیستم معاملات «آنلاین تریدینگ» در سال آینده و وقوع انقلابی بزرگ در بازار سرمایه خبر داد.

ایوب باقرتبار، در رابطه با وضعیت اعطای مجوزهای جدید حرفه کارگزاری اظهار داشت: به جز اعطای مجوز فعالیت ۳ شرکت کارگزاری در بورس کالا، مجوز دیگری برای فعالیت کارگزاران جدید در بازار سرمایه اعطا نشده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد کارگزاران کنونی زیاد است به‌طوری که در برابر فعالیت حدود ۳۵ کارگزار در بورس‌های مالزی و دبی، در بورس اوراق بهادار و بورس کالای ایران بیش از ۱۰۰ کارگزار فعال هستند.

باقرتبار با بیان اینکه طی ۴ سال اخیر به ظرفیت‌های فعالیت کارگزاران چندین برابر افزوده شده، ادامه داد: هر چند تعداد کارگزاران در چند سال اخیر افزایش نیافته، اما فعالیت‌ها و خدمات این‌گروه با گسترش قابل‌توجهی مواجه شده، به‌طوری که هم‌اکنون یک شرکت کارگزاری معادل ۱۰ کارگزار ۴ سال پیش خدمات ارائه می‌دهد.

این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به این مطلب که با این اوصاف برنامه‌ای برای افزایش تعداد کارگزاران وجود ندارد؟ پاسخ داد: بله. در صورتی که برنامه‌ای هم برای افزایش کارگزاران وجود داشته باشد از طریق فراخوان اعلام می‌شود.

وقوع انقلابی بزرگ در بازار سرمایه

باقرتبار در ادامه به برنامه راه‌اندازی معاملات «آنلاین تریدینگ» در ابتدای سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: سازمان بورس با همکاری مدیریت فناوری و ۴ شرکت نرم‌افزاری، مقدمات معاملات مستقیم سهام را فراهم کرده که در این صورت بسیاری از مسائل بازار حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این رویه، مسوولیت سفارش معامله به عهده مشتری بوده اما کارگزاران کنترل‌هایی را به عمل می‌آورند، ادامه داد: با این اتفاق انقلاب و تحول بزرگی در بازار سرمایه رخ خواهد داد و بخشی از مقررات معاملات مانند حجم مبنا و دامنه نوسان اصلاح خواهند شد.

امکان تجهیز ۹۹‌درصد کارگزاران

وی در برابر این سوال که چه تعداد کارگزار برای استفاده از معاملات الکترونیکی سهام در سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به اینکه این سیستم معاملات توسط

۴شرکت نرم‌افزاری تهیه می‌شود ۹۹‌درصد از کارگزاران آمادگی لازم برای استفاده از این سیستم را دارا هستند و هر کارگزاری که اعلام آمادگی کند، می‌تواند در این حوزه فعال شود.

کاهش محسوس هزینه‌های کارگزاران

به گفته باقرتبار با گسترش استفاده از رویه معاملات الکترونیکی سهام در سال آینده، شرکت‌های کارگزاری با کاهش محسوس هزینه‌ها مواجه خواهند شد و به طور مثال یک شرکت کارگزاری بزرگ به جای نیاز به ۱۵ معامله‌گر می‌تواند با ۶ معامله‌گر

فعالیت کند.

وی گفت: این در حالی است که برخی شرکت‌ها در تهران با ظرفیت ۵۰ تا ۴۰‌درصدی و برخی شعب شهرستان‌ها با ۲۰‌درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این سوال که در این صورت امکان کاهش کارمزد خرید و فروش سهام توسط کارگزاران وجود خواهد داشت یا خیر؟ خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی سقف کارمزدها را تعیین می‌کند که شرکت‌های کارگزاری با کاهش هزینه‌ها می‌توانند تخفیف‌هایی را در کارمزدها اعمال کنند.

باقرتبار در خاتمه گفت: با توجه به جوابگو بودن آیین‌نامه معاملات کنونی در زمان به‌کارگیری از رویه معاملات الکترونیکی، فعلا برنامه‌ای برای تهیه و تدوین دستورالعمل جدید نیست.