درخواست وزارت صنایع برای تعویق عرضه سهام «ایران‌خودرو» و «سایپا»

فارس - معاون سازمان خصوصی‌سازی از درخواست وزارت صنایع برای تعویق در عرضه‌های عمده هام «ایران‌خودرو» و «سایپا» خبر داد. مهدی عقدایی افزود: وزارت صنایع خواهان به تعویق افتادن عرضه سهام دو خودروساز شده، ولی سهام عمده این دو شرکت باید تا پایان سال واگذار شود.

وی در رابطه با واگذاری سهام حفاری شمال گفت: جلسه معارفه این شرکت در حالی امروز چهارشنبه برگزار می‌‌‌شود که هفته آینده ابتدا ۵‌‌درصد و در صورت کشش بازار ۶ تا ۸‌‌درصد از سهام این شرکت برای کشف قیمت در بازار اول بورس عرضه می‌‌‌شود. عقدایی با بیان اینکه مشاور پذیرش و کارگزار معرف حفاری شمال کارگزاری بانک صنعت و معدن و ارزشگذار آن شرکت تامین سرمایه نوین است، ادامه داد: حفاری شمال تنها شرکت نفتی بالادستی است که وارد بورس می‌‌‌شود.

بازار از «حفاری» استقبال می‌کند

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط بازار سهام ، آیا عرضه سهام این شرکت اقدامی‌‌‌ درست است؟ اظهار داشت: در حالی در صنعت حفاری و استخراج نفت دو شرکت از جمله حفاری شمال فعالند که هر سال ۱۲ ماه است و ما باید براساس برنامه‌‌های از پیش تعیین شده، نسبت به واگذاری سهام اقدام کنیم.

بیمه آسیا نوبت بعدی

این مقام مسوول در سازمان خصوصی درباره ادامه واگذاری شرکت‌‌های دولتی و مشمول اصل ۴۴ خاطر نشان کرد: بعد از حفاری شمال در نظر داریم در صورت آماده شدن بیمه آسیا، سهام این شرکت بیمه را در بورس عرضه کنیم.

عقدایی ادامه داد: برنامه وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌‌سازی این است که تا شهریور ماه سهام هر سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا در بورس عرضه شود.

«حفاری» شنبه نمی‌آید

به دلیل عدم ارائه گزارش حسابرسی سال گذشته و جزئیات پیش بینی سود ۸۸ به بازار سهام و همچنین در پیش بودن مجمع سالانه شرکت حفاری شمال، سهام این شرکت شنبه آینده عرضه نخواهد شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده این شرکت تاکنون گزارش حسابرسی شده سال گذشته خود را به بورس نداده و از طرف دیگر جزئیات پیش بینی سود ۸۸ را نیز به بازار سهام اعلام نکرده است.

این گزارش حاکی است: از سوی دیگر این شرکت در حالی چهارشنبه آینده ‌‌درصدد برگزاری مجمع سالانه خود است که بر اساس قوانین باید حداقل ۱۰ روز قبل از مجمع، اطلاعات خود را ارائه کند که چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

بر اساس این گزارش، در صورتی که اطلاعات مورد نیاز بورس از شرکت حفاری شمال تا فردا نیز دریافت شود به دلیل اطلاع‌رسانی به سهامداران و نبود زمان کافی، امکان عرضه سهام این شرکت در روز شنبه وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر بر اساس اعلام واحد روابط عمومی ‌‌‌شرکت حفاری شمال، جلسه‌ معارفه این شرکت طبق برنامه قبلی بعد از ظهر فردا در سالن همایش‌های رازی برگزار خواهد شد و فعالان بازار سرمایه می‌توانند در جلسه معارفه حفاری شمال حضور داشته باشند.

مجمع حفاری؛ ۱۵مردادماه

همچنین دکتر محمدرضا رستمی، معاون ناشران شرکت بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره عرضه قطعی ۵درصد سهام حفاری شمال گفت: عرضه اولیه سهام این شرکت یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده انجام می‌شود. از طرفی مقرر شد مجمع عادی سالانه شرکت هم در تاریخ ۱۵مردادماه تشکیل شود.

وی افزود: پیش‌تر قرار بود مجمع حفاری شمال، در چهارشنبه هفته آینده برگزار شود، ولی با اعلام تنفس به ۱۵مردادماه منتقل می‌شود.