بازآفرینی شاخص‌های قبلی تا 2ماه دیگر

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از محاسبه تاثیرات بازده نقدی و قیمت براساس شاخص‌های قدیم در شاخص کل بازار خبر داد.

حسن قالیباف اصل که روز گذشته در نشستی خبری شرکت کرده بود، در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر دلایل تغییر نحوه محاسبه شاخص و درنظر گرفتن شاخص قیمت در شاخص جدید گفت: همزمان با بهره‌برداری از سامانه معاملاتی جم، تغییر شاخص اتفاق افتاد و این موضوع هم ناشی از تنظیماتی بود که باید براساس این سامانه جدید انجام می‌شد.

وی در برابر این سوال که آیا محاسبه شاخص به روش فعلی که بازده نقدی و قیمت درنظر گرفته نمی‌شود واقعی است، پاسخ داد: هر دو شاخص واقعی هستند و محاسبات دقیقی دارند، ولی بحثی که اکنون مطرح می‌شود این است که شاخص‌های قدیم باید محاسبه شوند، بدان معنی که در مدتی که شاخص تغییر کرد و به روش جدید محاسبه شد، باید قیمت و بازده نقدی هم مورد محاسبه قرار گیرد که برای این اتفاق دو ماه فرصت درخواست شده است.به گفته وی، شاخص فعلی بر مبنای عدد ۹هزار محاسبه می‌شود، در حالی که مبنای شاخص قبلی رقمی معادل ۳۷هزار بود. وی تایید کرد که در شاخص فعلی تاثیر سود نقدی بیشتر از شاخص قبلی است، در عین حال شاخص فعلی یک تفاوت محاسباتی با شاخص قبلی دارد و آن این که در این شاخص، سود نقدی از قیمت سهم کسر شده و شاخص محاسبه می‌شود.

شاخص بورس همزمان با به کارگیری سامانه معاملاتی جدید در ۱۶آذر سال گذشته به طور ناگهانی تغییر کرد. این درحالی بود که طبق مصوبات شورای عالی بورس، شرکت بورس و سازمان بورس نمی‌توانستند شاخص‌ها را قبل از تصویب در شورا تغییر دهند، ضمن این‌که مساله دیگر صورت گرفته در شاخص فعلی عدم محاسبه شاخص بازده نقدی و قیمت است.

نتیجه این موارد موجب شده که شورای عالی بورس، سازمان و شرکت بورس را موظف کرده که باید تمام روزهایی که شاخص به شیوه جدید محاسبه شده را مورد بازنگری قرار داده و با درنظر گرفتن بازدهی نقدی و قیمت ارقام جدید را اعلام کند.

این شاخص که تاثیر مثبت و منفی سود نقدی در آن بیشتر از شاخص قبلی است، از روز ۱۶آذر سال گذشته برمبنای عدد ۹/۹۲۴۸آغاز به کار کرده است.

اما سامانه معاملاتی جدیدی که سالانه بابت آن یک میلیاردتومان پرداخت می‌شود، ولی شرکت بورس اختیاری در این سامانه ندارد، هم یکی از پرسش‌های خبرنگار دنیای اقتصاد از مدیرعامل بورس بود که وی به این سوال این‌گونه پاسخ داد: با وجود این‌که سالانه رقمی معادل یک میلیارد تومان بابت بهره‌برداری از این سامانه پرداخت می‌شود، شرکت خدمات فناوری وابسته به سازمان بورس، مالک این سامانه است و براساس قرارداد موجود، شرکت خدمات فناوری دسترسی مستقیم به این سامانه دارد و شرکت بورس فقط بهره‌بردار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت بورس قصد خریداری یک سامانه جدید را ندارد و آیا این موضوع از حقوق شرکت نیست؟ گفت: برای این موضوع قراردادهایی در دست بررسی است که در صورت نهایی شدن، مدیریت شرکت بورس در سامانه معاملاتی بیشتر می‌شود و با توجه به هزینه ۴ تا ۵میلیارد تومانی که خرید سامانه دارد، خرید سامانه هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد، ولی این را هم باید درنظر گرفت که این سامانه هزینه نگهداری بالایی هم دارد، اما در هر حال براساس قراردادهایی که در حال تدوین است، مدیریت شرکت بر کل سامانه بیشتر می‌شود.

سخنگوی بورس در ادامه از ایجاد شاخص جدید تحت عنوان شاخص سهام شناور آزاد خبر داد و گفت: این شاخص براساس سهم شناور آزاد شرکت‌ها محاسبه می‌شود که البته شاخص مزبور ۳ماه دوره آموزشی خود را طی می‌کند و در شرکت بورس تصویب شده و به کارگیری آن نیاز به تصویب سازمان هم دارد.

وی در مورد عرضه‌های جدید گفت: شرکت حفاری شمال به عنوان چهارصدو پنجاه و یکمین شرکت بورس در صورت ارائه اطلاعات حسابرسی شده خود به سازمان، شنبه آینده به بورس تهران خواهد آمد و در مراحل بعدی، به شرکت‌های بیمه آسیا، دانا و البرز قرار دارند که بیمه آسیا از مابقی شرکت‌ها جلوتر است.

در ادامه سخنگوی بورس از تشکیل کمیته بازار به عنوان یکی از عملکردهای مناسب شرکت بورس یاد کرد و در توضیح کارکرد این کمیته گفت: یکی از کارهای مهمی که در این کمیته انجام می‌شود مقایسه وضعیت اطلاع‌رسانی شرکت‌ها با آیین‌نامه پذیرش است و همچنین رصد کردن وضعیت شرکت‌هایی که نوسان غیرعادی دارند که به عنوان مثال یکی از این شرکت‌ها صدرا بوده است که مهمترین اقدام کمیته، توقف نماد تا شفاف‌سازی اطلاعات بود. گروه روی و گروه صنعتی ملی هم جزو شرکت‌هایی بودند که در کمیته مزبور مورد بررسی قرار ‌گرفتند، ضمن این‌که اگر در جایی احساس ‌شود که نیاز به افشای بیشتر اطلاعات وجود دارد این کار انجام می‌شود و به عنوان مثال در مورد مخابرات چه در موضوع بیمه کارگزاران روستایی و چه در مورد تاثیرات قطع پیامک، از شرکت اطلاعات گرفته و افشا شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که آیا براساس تعهداتی که این شرکت‌ها در بورس پذیرش داده‌اند نمی‌توان با آن‌ها برخورد کرد، به عنوان مثال شرکتی مثل کشتیرانی و مخابرات سهم شناور آزاد پایینی دارند در حالی که تعهد شده بود که سهام بیشتری در بازار عرضه شود؟ گفت: افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌ها نیاز به سازوکارهای جدیدی دارد و البته در مورد شرکت‌های جدیدی که در بورس وارد شده‌اند مقررات سهم شناور آزاد رعایت شده، تا جایی که هم‌اکنون میزان سهم شناور آزاد بورس از ۲۷۹میلیارد سهم موجود در بازار بورس ۱۸درصد است.

به هر حال یکی از برنامه‌های ما در بازار این است که سهام شناور را افزایش دهیم و در عرضه اولیه سهام تجارت و صادرات هم درحالی که سقف عرضه ۵درصد بود، ۶درصد سهام عرضه شده است.

قالیباف درباره تشکیل میز صنایع در شرکت بورس گفت: از آن‌جا که صنایع ۸۰درصد از بازار را تشکیل می‌دهد، در شرکت بورس میز صنایع ایجاد می‌شود تا به صنایع مختلف کمک کرده و بخشی از مشکلات آن‌ها در این میز حل شود.

مدیرعامل بورس از تدوین آیین‌نامه و دستور‌العمل قبضه مدیریتی‌(Take over) به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در راستای تدوین آیین‌نامه‌های جدید یاد کرد و گفت: شرکت بورس ضمن بررسی و بازنگری در آیین‌نامه‌ها به این نتیجه رسیده که این آیین‌نامه‌ها باید به روزرسانی شوند و آیین‌نامه‌های جدیدی هم مورد نیاز است که در این رابطه آیین‌نامه قبضه مدیریتی شرکت‌ها تدوین و برای تصویب به سازمان بورس ارائه شده است.

وی با اشاره به حضور بورس ۱۳کشور در نشستی که از سوی بورس ایران برگزار شد، گفت: در این نشست که نماینده بانک توسعه اسلامی هم حضور داشت، کارگروهی تشکیل شد که براساس تجربه اندونزی و مالزی در بورس تهران هم فعالیت‌هایی صورت گیرد.

او با تایید حضور سرمایه‌گذار خارجی در معامله بلوک‌های ۵درصدی ملت گفت: این معامله در روز ۱۸مردادماه قطعی خواهد شد. سخنگوی بورس درباره عملکرد ۳ماهه شرکت بورس گفت: این شرکت توانسته در سه ماهه به بودجه خود برسد.