جزئیات آیین‌نامه جدید شرایط واگذاری واحدهای دولتی

گروه بورس- علیرضا باغانی: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مدتی پس از استقرار در ساختمان جدید ملاصدرا، نشستی خبری برگزار کرد تا در یک فضای جدید به تشریح آخرین تحولات رخ داده در بازار سرمایه کشور بپردازد. علی صالح‌آبادی در این نشست از تغییر شرایط عرضه شرکت‌های دولتی در بورس خبر داد و گفت: آیین‌نامه نحوه عرضه سهام شرکت‌ها تهیه و در شورای بورس نیز تصویب شده و هفته آینده به منظور تصویب نهایی تقدیم هیات دولت خواهد شد.

وی در نظر گرفتن ورودی و خروجی شرکت‌ها پس از عرضه سهام در بازار را از موارد مهم این آیین‌نامه جدید دانست و افزود: شرکت‌هایی که نیاز به مواد اولیه دارند، باید قبل از واگذاری، تکلیف دریافت مواد اولیه‌شان مشخص شود و باید مشخص شود که روند گذشته ادامه دارد یا خیر و اطلاعات مربوط به آن باید افشا شود، افزون بر این، فرمول قیمت‌گذاری محصولات مشمول قیمت‌گذاری و اینکه تا چه دوره‌ای این محصولات مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند، باید مشخص و در واقع افشا شود.

وی با بیان اینکه تکلیف امتیازات و یارانه‌هایی که دولت به شرکت‌ها ارائه می‌داده، باید بعد از واگذاری مشخص شود، گفت: اطلاعات مربوط به محدود شدن، تداوم، سلب یا مشروط شدن امتیازات و یارانه‌های دولتی شرکت‌ها در آستانه واگذاری باید افشا شود، همچنین اگر شرکتی از تخفیف‌های خاصی برخوردار بوده باید پیش از واگذاری، صورت‌های مالی در سال قبل خود را ارائه دهد تا مشخص شود سود شرکت از محل این تخفیف‌ها متاثر بوده یا نه.

وی با اعلام اینکه طبق آیین‌نامه جدید واگذاری، یک نفر به نمایندگی از بورس در هیات عالی واگذاری حضور خواهد داشت، گفت: دلیل حضور نماینده‌ای از سازمان بورس در هیات عالی واگذاری نظارت بر وضعیت سهام شناور آزاد شرکت‌ها است که طبق قانون باید در مراحل اولیه به میزان ۲۰درصد باشد؛ البته این نماینده دارای حق رای نیست و با توجه به سطح بالای اشخاص حاضر در هیات عالی واگذاری، احتمالا خود من در این هیات حضور خواهم داشت.

وی گفت: ورود شرکت‌های جدید در بورس باید از طریق شرکت‌های تامین سرمایه صورت بگیرد تا در عرضه اولیه بتوان به سهم شناور ۲۰درصدی در بازار رسید.

صالح‌آبادی، تسویه مطالبات و بدهی‌ها یا تکلیف آنها را از جمله شرایط جدید عرضه سهام شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها ممکن است پیش از واگذاری، مطالبات یا بدهی‌هایی به دولت یا شرکت‌های مادر تخصصی داشته باشند که باید نحوه تسویه مطالبات یا زمان دریافت آن همچنین بدهی‌های شرکت نیز پرداخت یا تکلیف زمان تسویه بدهی نیز مشخص شود، بدان معنی که وضعیت بدهی‌ها و مطالبات شرکت نامشخص و مبهم باقی نماند. سخنگوی بورس با ممنوع اعلام کردن انتقال دارایی‌های شرکت‌های عرضه شده به شرکت‌های مادر تخصصی طبق آیین‌نامه جدید، گفت: در واگذاری‌های جدید نباید دارایی‌های شرکت‌ها پس از عرضه به شرکت‌های مادر تخصصی و حتی دولت متصل شود و این موضوع ممنوع است.

وی گفت: در این آیین‌نامه جدید به بخش غیر دولتی توجه ویژه‌ای شده و این آیین‌نامه در راستای توانمندسازی، توسعه و ارتقای توان بخش‌خصوصی تنظیم شده است.

وی در برابر این پرسش که ضمانت اجرایی این آیین‌نامه جدید چیست؟ گفت: این آیین‌نامه با تصویب از سوی هیات دولت قابلیت اجرا خواهد شد و سرمایه‌گذاران براساس این آیین‌نامه حق پیگیری قانونی خواهند داشت.

او در پاسخ به سوالی دیگر که با توجه به اینکه دولت طرف اصلی اجرای این آیین‌نامه است، چگونه می‌توان به اجرای آن امیدوار بود، گفت: اینکه تصور کنیم که دولت شاید به تعهداتی که در این آیین‌نامه اشاره شده، عمل نکند، دولت نیست، زیرا این آیین‌نامه قابلیت اجرا دارد و در عمل کردن به آن نظارت می‌شود و به عنوان یک تکلیف قانونی به آن نگریسته می‌شود.

رییس سازمان بورس ادامه داد: در صورت تصویب چنین آیین‌نامه‌ای از ورود شرکت‌هایی که چنین دستورالعملی را رعایت نکنند به بازار جلوگیری خواهد شد و گفت: از آنجا که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی باید تا پایان سال ۱۳۹۳ انجام بپذیرد، بنابراین گرچه این آیین‌نامه عرضه سهام شرکت‌ها را کند می‌کند، اما به دلیل فشار قانونی، این شرکت‌ها مجبور می‌شوند که شرایط آیین‌نامه را زودتر احراز کنند. وی درباره شکست عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه گفت: تجربه بورس‌های دنیا نشان می‌دهد که قبل از واگذاری سهام باید بازاریابی لازم صورت گیرد و باید تشکل‌های حرفه‌ای تحت عنوان شرکت‌های تامین سرمایه در بازار وجود داشته باشند و با تعهد خرید نسبت به تامین منابع مالی لازم جهت خریداری عرضه‌های بلوکی اقدام کنند.

وی نسبت به اجرای آیین‌نامه جدید شرایط واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس در دی ماه سال‌جاری ابراز امیدواری کرد و گفت: این آیین‌نامه به بسیاری از مشکلات بازار پایان می‌دهد و با تصویب آن شرایط واگذاری‌ها از دی ماه تغییر خواهد کرد.

او درباره حضور کارگزاران خارجی در بازار ایران گفت: در حال حاضر فعالیت کارگزاری‌های ایرانی در خارج از کشور مانعی ندارد و کارگزاری بانک صادرات نیز مدتی است مجوز فعالیت در قطر را دریافت کرده است و به زودی در آنجا فعالیت خود را آغاز می‌کند، اما در رابطه با فعالیت کارگزاری‌های خارجی در کشور تصمیمی گرفته نشده و این موضوع در حال بررسی است. سخنگوی بورس در بخش دیگری از اظهاراتش شمار شرکت‌هایی که در ابتدا از طریق سیستم «کدال» معامله می‌شوند را ۱۴شرکت اعلام کرد.