گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت محدود شاخص به دلیل کاهش قیمت سهام گروه بانکی و خودرویی بود.

دیروز شاخص در حالی با افت اندک ۹واحدی شاخص مواجه شد که معامله‌گران با کاهش نگرانی از محل تنش‌های سیاسی مواجه بودند. در آخرین تحولات سیاسی کارشناسان شاهد اعلام توافق نهایی برای مذاکرات اتمی در استانبول بودند؛ بر این اساس دور اول مذاکرات در استانبول و دور بعدی آن در عراق برگزار خواهد شد. در این میان اعلام برگزاری مذاکرات حداقل در دو دور موجب امیدواری معامله‌گران برای کاهش تنش‌های سیاسی شده است.

در همین حال در صحنه داخلی رایزنی‌های فشرده برای عدم برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ادامه دارد. انتظار می‌رود همچنان در روزهای آینده مباحث در مورد این استیضاح و تبعات آن برای بزرگترین هلدینگ بورس ادامه داشته باشد.

روز گذشته در حوزه اقتصادی سرمایه‌گذاران با خبر بی سابقه رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مواجه بودند. براساس این خبر اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۱ کل‌کشور در جلسه اخیر خود پس از چندین جلسه بحث و بررسی، کلیات لایحه بودجه را برای اولین بار با ۱۵ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و یک رای ممتنع تصویب نکرد.

بر همین اساس و طبق ماده ۱۴۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، قرار شد لایحه بودجه ۹۱ برای بررسی کلیات به صحن علنی مجلس ارائه و رای‌گیری شود، در صورتی که کلیات لایحه بعد از توضیحات نمایندگان مجلس و مسوولان‌ دولتی در صحن علنی رای آورد، لایحه مجددا به کمیسیون تلفیق می‌رود و اعضای این کمیسیون نیز بدون رای‌گیری درباره کلیات، وارد بررسی جزئیات بودجه ۹۱ می‌شوند، اما در صورتی که کلیات بودجه در صحن علنی نیز رد شود، لایحه به دولت عودت داده می‌شود تا قوه مجریه لایحه بودجه دیگری را تقدیم مجلس کند.

در صورت رد لایحه دولت برخی از مهمترین موضوعات اجرایی دولت از جمله طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی و نرخ تبدیل ارز به ریال در سال ۹۱ و بودجه دولت با ابهام دوباره روبرو خواهد شد. البته این موضوع دیروز با وساطت رییس مجلس حل شد.

تالار نقره‌ای دوباره پربیننده شد

در بازار دیروز نگاه معامله‌گران به سوی تالار نقره‌ای بورس کالا معطوف بود. با توقف برخی نمادهای پتروشیمی و کاهش سرعت رشد نمادهای قابل معامله دیروز بازار بیش از پیش به سوی گروه فلزی معطوف شد. جایی که قیمت اکثر محصولات فلزی در بورس کالا در حال افزایش است. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد عرضه ورق مبارکه در بورس کالا بودند که قیمت این محصول کنترل شد و ورق سرد ۱۰هزار و ۷۱۹ریال و ورق سی گرم به ۹هزار و ۷۶۳ریال معامله شد. بهای محصولات فلزی درحالی کنترل شده است که در بازار آزاد به دلیل کاهش واردات و افزایش تقاضا صنعتی بهای محصولات فولادی در حال افزایش است.

در همین حال به رغم آنکه روز یکشنبه گذشته با وجود عرضه‌های بورس و نوسان محدود میلگرد و تیرآهن در بورس کالا، التهاب بازار آزاد ادامه پیدا کرد، در نتیجه نرخ میلگرد نرمال ۱۴۱۰ تومان و میلگرد سایز بالا، ۱۴۰۰ تومان شد.

انتظار می‌رود بهای فولاد نیز همانند بهای مس و آلومینیوم و روی در تالار نقره‌ای افزایش یابد. افزایش بهای فروش شرکت‌های فلزی انتظار برای تعدیل‌های مناسب دارایی این شرکت‌ها نظیر آنچه در گروه پتروشیمی رخ داده، افزایش داده است.

در معاملات دیروز در گروه فلزی-معدنی، مدیرعامل شرکت فرابورس از برنامه عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام فولاد صبا نور در ۲۷ یا ۲۸ فروردین و گشایی نماد معدنی شمال شرق شاهرود در اواخر ماه جاری خبر داد.

مصطفی امیدقائمی در رابطه با برنامه عرضه سهام شرکت‌های جدید در ماه جاری اظهار کرد: در حالی چند بلوک از سهام شرکت‌ها عرضه شده یا در شرف واگذاری است که ۲۷ یا ۲۸ فروردین ماه ۱۰ درصد از سهام فولاد صبا نور در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

وی ادامه داد: نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود که سال گذشته با سرمایه ۸/۴ میلیارد تومانی به عنوان دوازدهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شده، در اواخر ماه جاری گشایش خواهد شد. این شرکت در زمینه استخراج زغال سنگ فعال بوده و سرمایه‌گذاری بوعلی از سهامداران عمده آن محسوب می‌شود. در گروه خودرویی، دیروز همچنان نمادهای عمده با ابهام در مورد نتیجه افزایش قیمت محصولات خودرویی مواجهند. در حالی که بهای تمام شده محصولات خودرویی به دلیل افزایش سود بانکی، افزایش بهای مواد فولادی و پتروشیمی و همچنین قطع همکاری مستقیم برخی خودرو سازان خارجی در حال افزایش است، وضعیت شرکت‌های خودرویی همچنان با ابهام مواجه است. در حال حاضر خودروسازان داخلی با همان قیمت‌های افزایش یافته و احتساب هزینه جدید مالیات و بیمه و در سکوت مسوولان‌ دولتی، محصولات خود را عرضه می‌کنند.

با گذشت ۵ روز از شروع فروش محصولات ایران خودرو با قیمت‌های افزایش یافته سال قبل به اضافه هزینه ناشی از رشد قیمت بیمه و مالیات بر ارزش افزوده و در حالی که هیات دولت در روزهای پایانی سال قبل با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد، تا امروز دولت هیچ موضعی را در قبال اقدام خودروسازان نگرفته است. در گروه بانکی، دیروز همچنان بانک‌های عمده از جمله ملت و تجارت با افت قیمت ناشی از نگرانی از تصمیمات دولت در برداشت از حساب بانک‌ها و قطع شبکه سویفت با افت قیمت همراه شدند.

در همین حال دیروز مرکز پژوهش‌های مجلس در نظری کارشناسی، تصور عدم استقبال بخش خصوصی از عرضه خدمات خرده‌بانکداری در روستاها را خلاف واقع دانست و اعلام کرد: واگذاری پست‌بانک حتی به شرط تداوم خدمات در مناطق روستایی اقتصادی است. مرکز پژوهش‌های مجلس در اظهار نظری کارشناسی در خصوص «طرح حذف نام پست‌بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، مصوبه کمیسیون اقتصادی را در واقع رای به خصوصی‌سازی پست‌بانک، با برداشتی «دولتی‌گونه» از سهام عدالت عنوان کرد. این گزارش با اشاره به واقعیت‌های اقتصاد شهری و روستایی فعالیت بانکی در روستاها را منجر به انتقال بیشتر منابع از بخش روستایی به بخش شهری دانسته و یادآور شد که خرده‌بانکداری حتی در مناطق محروم سودآور است. انتظار می‌رود این گزارش بتواند بخشی از مشکلات پست بانک را حل کرده و راه را برای دخالت مجلس برای تعیین تکلیف این بانک باز کند. در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی شازند بازگشایی شد که با توجه به تعدیل سود سال ۹۰ شرکت به میزان ۱۲درصد با محدودیت دامنه نوسان و تشکیل صف خرید همراه بود. در این شرایط بازار انتظار دارد، «شاراک» بتواند در گزارش حسابرسی شده خود نیز تعدیل دیگری را برای سال ۹۰ اعلام کند. در همین حال بازار در انتظار گزارش‌های پیش بینی سه شرکت مهم پردیس، خارک و نفت و گاز پارسیان است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۱/۴۷میلیارد تومان سهام معامله شد که ۹/۶درصد آن را معامله ۳/۲میلیون سهم آلومینیوم ایران تشکیل داد از ۲۲۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۳نماد با کاهش قیمت و ۸۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.