پیش‌بینی سود 1019ریالی برای هر سهم افرانت
شرکت افرانت که سهام آن به زودی در فرابورس عرضه خواهد شد در پیش‌بینی‌های سال 90، افزایش چشمگیری را برای درآمد و سود خالص نشان داده است.درآمد این شرکت در سال 90 یا افزایش 72 درصدی به 120 میلیارد ریال و سود آن با افزایش 129 درصدی به 20 هزار و 377 میلیون ریال خواهد رسید. سیاست تقسیم سود شرکت در سال 1390 تقسیم 75‌درصد سود خالص خواهد بود.

معرفی شرکت
شرکت افرانت از 14 سال پیش فعالیت خود را آغاز نموده است. فعالیت‌های اصلی افرانت شامل ارائه خدمات دسترسی به اینترنت، خدمات دیتا سنتر، تجارت الکترونیکی و تلفن بین‌المللی می‌باشد.
موفقیت‌های افرانت
* راه‌اندازی و کسب اولین مجوز ISDP در کشور
* کسب رتبه یک شورای عالی انفورماتیک
* اخذ نمایندگی(LIR) از RIPE برای دریافت مستقیمIP از RIPE
* اولین شرکت اینترنتی در کشور که موفق به اخذ گواهینامهISO ۹۰۰۱ شده است
* اولین دیتاسنتر تجاری خاورمیانه که موفق به اخذ گواهینامه امنیت اطلاعات ISMS ) ISO 27001) گردیده است
* طراحی و راه‌اندازی اولین سرویس E۱ برای خدمات اینترنت در کشور
* طراحی و راه‌اندازی اولین سرویس اینترنت هوشمند (Easynet) و تلفن هوشمند (Easyphone) در کشور
* راه‌اندازی اولین سرویس تجارت همراه (M-Commerce) در کشور
* رکورد بالاترین مراجعه در میان سایتهای ایرانی داخل و خارج کشور (سایت اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد با 5/2 میلیون مراجعه در روز و 60.000 کاربر همزمان)
* افرانت با فروش حدود Mbps ۱,۵۰۰ در حال حاضر قریب ۱۰ درصد بازار فروش اینترنت پرسرعت اختصاصی کشور را در اختیار دارد
اطلاعات تولید و فروش و قراردادهای مهم شرکت افرانت در حال حاضر به بیش از 500 سازمان و شرکت دولتی و خصوصی خدمات اینترنت پرسرعت اختصاصی و دیتاسنتر ارائه می‌نماید. در حال حاضر تعداد 50 وزارتخانه و سازمان دولتی و مردم نهاد (NGO)، 35 دانشگاه و موسسه پژوهشی، 20 بانک و موسسه اعتباری، 9 شرکت بیمه، 9 رسانه عمومی، 9 شرکت خارجی و 270 شرکت خصوصی و دولتی از خدمات بهنای باند اختصاصی و خدمات دیتا سنتر افرانت استفاده می‌کنند. همچنین تعداد مشتریان خدمات اینترنت و تلفن بین‌المللی افرانت که از خدمات شرکت استفاده کرده‌اند بیش از 500 هزار نفر می‌باشند. نکته حائز اهمیت در مورد پتانسیل رشد افرانت این است که هم‌اکنون شرکت افرانت سرمایه گذاری‌های اصلی و زیرساختی از قبیل توسعه پاپ سایت‌ها، ارتقای ظرفیت برق اصلی و برق اضطراری، فیبر نوری، شبکه رادیویی و غیره برای توسعه فروش خدمات پرسرعت خود تا چند برابر ظرفیت فعلی را انجام داده و لذا فروش بالاتر پهنای باند شرکت بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدی امکان‌پذیر می‌باشد که این امر منجر به افزایش چشمگیر نسبت حاشیه سود شرکت می‌شود. همچنین شرکت افرانت طی سه سال گذشته، ظرفیت بالایی را برای ارائه خدمات دیتاسنتر به سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد نموده و به سرعت در حال توسعه آن می‌باشد.
با این سرمایه‌گذاری، افرانت در حال حاضر از سایر رقبا در زمینه دیتا سنتر پیشی گرفته و جبران این عقب‌افتادگی به دلیل زمان‌بر و سرمایه‌بر بودن ایجاد دیتاسنتر در کوتاه‌مدت بسیار دشوار می‌باشد. ضمن اینکه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی از قبیل اپراتورهای مخابراتی، وزارتخانه‌ها، مراکز آموزشی، رسانه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و غیره به دلیل آماده بودن دیتا سنتر افرانت علاقه‌مندی خود را برای استفاده از خدمات دیتا سنتر افرانت جهت راه‌اندازی سریع و یا توسعه خدمات الکترونیک خود اعلام نموده و در حال استفاده و یا عقد قرارداد برای استفاده از خدمات دیتاسنتر شرکت افرانت می‌باشند.
تحلیل وضعیت درآمدی شرکت
درآمد شرکت جمعا با رشدی معادل ۷۲درصد در سال ۱۳۹۰ از ۶۹ میلیارد ریال به ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
میزان رشد درآمد در هر یک از خدمات اصلی شرکت به شرح زیر است.
۱- رشد درآمد اینترنت پرسرعت به میزان ۷۵ درصد
2- رشد درآمد خدمات دیتاسنتر به میزان 216‌درصد
۳- خدمات تجارت الکترونیکی (EC) شرکت افرانت در سال ۱۳۹۰ شاهد رشدی معادل ۴۳درصد در مقایسه با سال ۱۳۸۹ خواهد بود. علت اصلی افزایش درآمد مزبور توسعه خدمات پروژه دانشگاه آزاد به ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی از طریق اینترنت، دستگاه‌های خودپرداز و POS و پیش‌بینی انجام پروژه‌های جدید در حوزه خدمات تجارت الکترونیکی می‌باشد.
4- برای خدمات تلفن بین‌الملل(VoIP) پیش‌بینی رشدی معادل 26درصد در بودجه به عمل آمده که با توجه به عملکرد سال‌های گذشته در این حوزه و وضعیت بازار قابل دسترسی خواهد بود.
تحلیل افزایش سودآوری
براساس بودجه مصوب افرانت، سود خالص پس از کسر مالیات شرکت از 8.870 میلیون ریال در سال 1389 به 20.377 میلیون ریال در سال 1390 افزایش خواهد یافت.یکی از مهم‌ترین علل افزایش سودآوری شرکت در سال 1390 پیش‌بینی افزایش فروش خدمات پهنای باند از 1.200 مگابیت در ثانیه به 2.200 مگابیت در ثانیه به دلیل افزایش سریع تقاضا در بازار و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری جدی برای دستیابی به این حجم فروش بالا و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات به دلیل افزایش حجم عملیات شرکت می‌باشد. لازم به ذکر است که زیرساخت تجهیزات فنی و مخابراتی ایجاد شده برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در شرکت افرانت قابلیت ارائه خدمات پهنای باند تا دو برابر میزان فعلی بدون سرمایه‌گذاری جدی را دارا بوده و برای افزایش ظرفیت بیش از آن سرمایه‌گذاری در حد محدود موردنیاز خواهد بود.
علل دیگر افزایش سودآوری شرکت در سال ۱۳۹۰ افزایش فروش خدمات تجارت الکترونیکی، خدمات دیتاسنتر و تلفن بین‌المللی از طریق ارتقا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در این سه حوزه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه در این حوزه‌ها می‌باشد.
در حوزه خدمات دیتاسنتر سرمایه‌گذاری جدی برای توسعه ظرفیت در حال انجام است که بخشی از آن در نیمه دوم سال 1390 و بخش اصلی آن در سال 1391 به بهره‌برداری خواهد رسید.
سیاست توزیع سود
شرکت افرانت در سال 1388، 89درصد سود قابل تخصیص خود (هر سهم 235 ریال) و در سال 1389 به دلیل برنامه شرکت برای ورود به بورس 61درصد سود قابل تخصیص خود (هر سهم 400 ریال) را میان سهامداران توزیع نموده است.براساس بودجه مصوب شرکت افرانت، سود پیش‌بینی شده برای هر سهم در سال 1390 معادل 1.019 ریال بوده و سیاست شرکت در خصوص توزیع سود در سال 1390، تخصیص 75درصد سود خالص پس از کسر مالیات (هر سهم 750 ریال) در میان سهامداران می‌باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فرابورس و یا سایت افرانت
www.afranet.com مراجعه فرمایید.