به طور کلی حوادث و اخبار سیاسی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول حوادث و اخباری هستند که بازار سرمایه را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. از ویژگی‌های این حوادث می‌توان به ناگهانی بودن، بی‌اطلاعی همه افراد بازار سرمایه و ابهام شدید از وضعیت نه‌تنها آینده بازار سرمایه، بلکه کل کشور اشاره کرد. این‌گونه اخبار معمولا علاوه بر فعالان بازار سرمایه، سایر افراد جامعه را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؛ اخباری که ذهنیت عموم جامعه را به سمت جنگ خارجی یا فروپاشی داخلی پیش می‌برد. خبر ترور سردار سلیمانی و فوت مهسا امینی و اتفاقات بعد از این دو واقعه، از این دست بودند. ویژگی دیگر این اخبار برگشت سریع بازار پس از برطرف شدن خطر است. بخش دوم اخبار و حوادثی هستند که بازار سرمایه آنها را بهانه‌ای برای پیشبرد اهداف مدنظر خودش قرار می‌دهد.

حجم عمده اخبار و اطلاعات از این دست هستند. بازارها معمولا در انتهای روندهای صعودی و نزولی چشم‌انتظار یک خبر مناسب هستند تا بتوانند روند جدید را آغاز کنند و هر خبری را که خلاف میلشان باشد تنها با یک واکنش جزئی از سر راه کنار می‌زنند. به طور مثال در تابستان سال ۹۹ بازار سرمایه در انتهای روند صعودی خود بود و چشم‌انتظار یک خبر منفی بود. نسبت به حمایت شدید رئیس‌جمهور تنها ۱۰۰هزار واحد واکنش مثبت نشان داد و در عوض به خبر لغو عرضه صندوق‌های ETF پالایشی، که نه خبر بنیادی و نه خبر سیاسی بدی برای بازار بود، واکنش شدیدی نشان داد. حتی خبر برگشت عرضه صندوق‌های ETF فقط توانست یک ساعت بازار سرمایه را متعادل کند. یا اگر بازار در یک روند صعودی یا نزولی باشد تنها اخبار و حوادث روند مورد‌نظر را می‌شنویم.

از اردیبهشت‌ماه که بازار سرمایه وارد یک روند نزولی شد، تنها اخبار منفی شنیده شد. از قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، صحبت‌های ریاست سازمان، معاملات مشکوک در راستای سوخته شدن اختیار خریدها در قبل از سررسید، نحوه معاملات الگوریتمی و در نهایت جنگ غزه. جنگی که جامعه را وارد یک شوک بزرگ نکرد و از همان روز اول صحبت‌های رهبران طرفین نشان می‌داد هیچ تمایلی برای آغاز درگیری جدید وجود ندارد. جنگی که خطرات و اهمیت آن برای کشور ما در میان جامعه بورسی بیش از هر جای دیگری مخابره می‌شد. آنچه بازار سرمایه را وارد یک روند منفی کرد بخشی از نوسانات طبیعی و عادی بازار سرمایه بود. روندی که با پراهمیت کردن اخبار موردقبول خود، اصلاحی سنگین را طی ۶ ماه برای بازار سرمایه رقم زد.