حسین مرید سادات

 هفته گذشته، هفته به‌نسبت مطلوبی برای سرمایه‌گذاران بود؛ به طوری که شاخص کل بورس تهران توانست ماموریت خود را جهت شکستن محدوده 2میلیون و 100هزار واحدی با موفقیت به پایان رساند. با این وجود همان‌طور که شاهد آن بودیم محدوده 2میلیون و 150هزار واحدی محدوده پرسنگلاخی برای بازار سهام است و در هفته جاری نیز بازار نسبت به عبور از محدوده مذکور از خود واکنش‌های متناقضی متبادر ساخته است. از طرفی شاخص کل هم‌وزن در روزهای اخیر در همراهی شاخص کل در عبور از دره‌های نا امیدی موفق نبوده است. با‌این‌حال روز گذشته در نیمه نخست معاملاتی شرایط و اتمسفر مطبوع‌تری در بازار غالب بود و در نیمه دوم فشار فروش سهام افزایش یافت و در انتهای ساعات معاملاتی چهره غبارآلود تابلوی معاملاتی سرخ‌فام شد.

نکته‌ای که باید بدان اهتمام ورزید این است که نمادهایی که از شرایط بنیادی بهتری برخوردار بودند، به سقف قیمتی شاخص 2میلیون و 500هزار واحدی نزدیک شدند و دیگر نمادهایی که از لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی نداشتند فاصله مشخصی با این سقف دارند. در خصوص سرخ‌پوشی دو روز ابتدایی بازار در هفته جاری نیز باید گفت که با وجود اینکه بازار هفته سبزی را آغاز نکرده است اما نمی‌توان نشانه‌های ناامیدکننده‌ای از برگشت روند رو به صعود بازار دریافت کرد. همچنین یکی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار، زیر ذره‌بین قرار دادن افت‌و‌خیزهای نرخ ارز است که باید دید نوسانات اسکناس آمریکایی بازار را به کدام سمت‌وسو خواهد کشاند.

 با وجود اینکه در دو روز اخیر اغلب سهام بازار افت قیمتی محسوسی را به خود دیدند، اما به نظر می‌رسد این کاهش ارتفاع در قیمت سهام چندان خطربخش نباشد و همچنان می‌توان محدوده 2میلیون و 100هزار واحدی را کانال حمایتی معتبری برای بازار قلمداد کرد. سهام کوچک بازار نیز باید برای قدم نهادن در مسیر صعود، در گام نخست محدوده 730هزار واحدی را فتح کنند. از این رو پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی در انتظار روزهای آینده بازار باشد.