رضایتی- copy

از طرفی این کشور را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین محرک حرکتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی طی 2دهه‌گذشته معرفی کرد و در صورتی‌که سرعت رشد اقتصادی چین با افت همراه شود، به‌نظر می‌رسد که بازار کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز خوش‌بینانه‌ای نخواهد داشت. حال به دلیل اینکه سیاست بانک‌مرکزی آمریکا (فدرال‌رزرو) طی چند وقت گذشته در حوزه افزایش نرخ بهره پر شتاب دنبال شد، توجه فعالان اقتصادی به سمت فد معطوف شد.

با توجه به سیاست اخیر فد (نرخ بهره 25/ 5 و نرخ تورم 4‌درصد) احتمالا به دلیل توقفی که در مسیر افزایش نرخ بهره روی‌داده‌است و با درنظر گرفتن ادبیاتی که رئیس فد (هر کاری که لازم است برای کاهش تورم به رقم 2‌درصدی را انجام می‌دهیم) به‌کار می‌برد، سیگنال‌های جدی به بازار ارسال نمی‌شود. اکنون نرخ بهره در سقف خود قرار دارد اما از این پس احتمال اینکه کاهش پیدا کند هم در محاسبات وجود دارد، منتها این‌طور نیست که به محض کاهش نرخ بهره روند حرکت شاخص‌های اقتصادی معکوس شود.

هرچند در حوزه کالاهای اساسی در جهان تهدید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کمرنگ شده‌است و به‌نظر می‌رسد که بازار زنجیره کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حال نزدیک‌شدن به شرایط قبل از کرونا است اما در مجموع چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز صعودی جدی برای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود ندارد.

از توقف افزایش نرخ بهره به‌عنوان رویداد مثبت و افزایش نرخ بیکاری توام با کاهش شاخص ساخت‌وساز چین به‌عنوان رویداد منفی در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی می‌توان نام برد. حال در تشریح تضاد سیگنال‌های فوق باید توجه داشت؛ نرخ بهره آمریکا به‌طور معمول اثری کوتاه‌مدت و فوری در حرکت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارد.

در نقطه مقابل اخبار مربوط به چین اثرات طبعا بلندمدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری (این مهم می‌تواند نگرانی‌ها را در بلندمدت تشدید کند) را در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهد داشت.

واقعیت اینجاست که موضع اخیر فد چندان مثبت ارزیابی نمی‌شود و همچنان مشخص نیست که در نشست بعدی چه اتفاقی در انتظار نرخ بهره است؟

برآیند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در میان‌مدت (در روند حرکتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) منفی ارزیابی می‌شود؛ فارغ از اینکه توقف نرخ بهره بتواند به شوک مثبت منجر شود. هرچند باید اقتصاد چین را پیگیری کرد، معمولا دولت این کشور سیاست‌های جسورانه‌ای در قبال اقتصاد خود (همانند تزریق نقدینگی به بخش مسکن) داشته است، منتها در حال‌حاضر اخبار چندان خوشایندی از چین به گوش نمی‌رسد.

حال اثرات قیمت فعلی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار سرمایه کشور دیده شده‌است و در اغلب صنایع، انتظاراتی مبنی‌بر رشد جدی وجود نداشت که اکنون خلاف آن روی ‌داده‌باشد. در موقعیت کنونی وزن کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در قیمت سهام کاهش پیدا کرده‌است. از طرفی نرخ ارز متغیر کلیدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری بوده که بازار با‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن مواجه است.

شرایط حاکی از آن بوده که قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کمی به حاشیه رفته و به‌نظر نمی‌رسد این قبیل از اخبار (سیاست‌های بانک‌مرکزی آمریکا) در شرایطی که تلاطم نرخ دلار بالاست، بتوانند نقش اصلی در قیمت سهام ایفا کنند. اگر قیمت دلار به تعادل برسد طبعا نرخ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.