اجرای آیین‌نامه انضباطی الزامی شده است و شرکت‌ها باید آن را برای بازگشایی نمادشان رعایت کنند ایسنا‌ـ بسته بودن برخی از نماد شرکت‌ها به دلیل نداشتن شرایط حضور در تابلوی بورس است که یا اطلاع‌رسانی و وضعیت حجم معاملات آنها دچار مشکل است یا از لحاظ صنعت دچار مشکل هستند.

هادی بیدختی، معاون عملیات و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به تاثیر بازگشایی نماد شرکت‌ها، افزود: به طور کلی معیارهای ارزیابی از جمله حجم و تعداد دفعات معاملات و شاخص کل بهتر شده است، همچنین در این مدت اتفاقاتی که می‌توانست در بازار اثرگذار باشد همچون مسائل سیاسی خارجی، چندان نتوانست بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

او کاهش شاخص‌ها از زمان بازگشایی نماد شرکت‌ها، را معیار درستی برای تعیین ضرردهی سرمایه‌گذاران ندانست و گفت: کاهش شاخص‌ها در زمان بازگشایی نماد شرکت‌ها به دلیل تقسیم سود در مجامع و کاهش سهام، مساله مهمی‌ نیست که بتوان آن را ایراد قلمداد کرد یا ضرری را متوجه سرمایه‌گذاران دانست.

بیدختی با اشاره به اینکه خرید‌های صورت گرفته در بازار از سوی سهامداران حقوقی‌ نیست که موجب بهتر شدن بازار شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهامداران حقیقی‌ نیز وارد بازار شده که امیدواریم این مساله تداوم یافته و نهایتا مشکلات در بازار حل شود.

معاون عملیات و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، بحث دامنه دو ‌درصد را نیز موجب نگرانی برخی از سهامداران ذکر کرد و افزود: آنها معتقدند با توجه به دامنه ۲‌درصد، حجم معاملات کاهش پیدا می‌کند، اما با وجود اینکه این ساز و کار مقداری محدودیت تلقی می‌شود، اما خرید و فروش سهام با گذشت یک یا دو روز روال عادی خود را طی می‌کند.

وی درباره بازگشایی سایر نمادهای بسته در بورس، توضیح داد: نماد برخی شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع باز خواهد شد، ۲۰ تا ۳۰ نماد دیگر نیز به مرور بازگشایی خواهند شد. همچنین نماد هفت تا هشت شرکت‌ نیز که در مجمع خود سود موهوم تقسیم کردند یا آیین‌نامه انضباطی بورس را رعایت نکردند، متوقف است.

او ادامه داد: در مورد بسته بودن باقی نمادها یک ماه و نیم گذشته با آنها مکاتبه شده است، اما آنها شرایط حضور در تابلوی ما را ندارند، زیرا یا اطلاع‌رسانی و وضعیت حجم معاملات آنها دچار مشکل است و یا از لحاظ بحث صنعت دچار مشکل هستند، بنابراین با در نظر گرفتن تمام این شرکت‌ها و شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نماد به این شکل داریم که عمدتا مشکل دارند و به آنها فرصت داده شده که یا خود را با شرایط تابلوهای بورس تطبیق دهند یا اینکه به تابلوی غیررسمی‌ انتقال پیدا می‌کنند، اگر این شرکت‌ها اصلاح ساختار شوند به تالار اصلی باز می‌گردند و در غیر این صورت از تابلوها حذف خواهند شد.

بیدختی، تعداد این شرکت‌ها را بسیار پایین دانست و گفت: این شرکت‌ها از لحاظ شاخص چندان در بازار اثرگذار نیستند، همچنین مجموع ۱۲۰ تا ۱۳۰ شرکت کمتر از هفت تا هشت‌درصد ارزش بازارمان است. تا شهریورماه به آنها فرصت دادیم که خود را با شرایط تابلوهای بورس تطبیق دهند، بنابراین سعی می‌کنیم نماد شرکتی بسته نماند، مگر به دلیل برگزاری مجمع. سازمان بورس نیز تلاش می‌کند که هر چقدر می‌تواند نمادها را بازگشایی کند.

وی با اشاره به اینکه برای ورود سهام شرکت‌های دولتی به بورس جلسات مشترکی با سازمان خصوصی‌سازی داریم، تاکید کرد: هر روز فهرست شرکت‌هایی که امکان عرضه در چارچوب اصل ۴۴ و سایر مقررات دولتی را دارند مرور می‌کنیم. خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی صورت گرفته، بنابراین بورس مشکلی در این زمینه ندارد و در حال حاضر تنها بحث ستاد عالی اجرای فرمان

مقام معظم رهبری است که با مشخص شدن آن کارهای بورس آماده است که بلافاصله چند شرکت را درج کنند.

بیدختی با بیان این چند شرکت به صورت مشروط در بورس پذیرفته شده‌اند، گفت: چون شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان و فولاد آذربایجان مشمول اصل ۴۴ بودند، امکان عرضه آنها وجود نداشت که نهایتا این شرکت‌ها درج شدند. شرکت‌های پذیرفته شده را هر چه زودتر درج خواهیم کرد و شرکت‌هایی که درخواست دادند، سعی می‌کنیم درخواست‌شان را اجرایی کنیم.

معاون عملیات و نظارت بورس و اوراق بهادار تعداد سهام و میزان عرضه را مستلزم شرایط بازار عنوان کرد و افزود: هر چقدر بازار کشش داشته باشد سعی می‌کنیم عرضه متناسب صورت دهیم. خوشبختانه سازمان خصوصی‌سازی آمادگی دارد و اگر کشش بازار بیشتر بود می‌توانیم مجوز ورود شرکت‌ها را دریافت کنیم.