91 مجوز معتبر برای کارگزاری‌ها صادر شده است

گروه بورس- هم‌اکنون ۹۱ مجوز کارگزارای صادرشده و به ازای هر ۳۳ هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری سهامداران کشور، مجوز یک کارگزاری صادر شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت بورس، ایوب باقرتبار، مدیر بازرسی واحد کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: از این تعداد ۲۸‌شرکت کارگزاری استانی هستند و هم‌اکنون در سراسر کشور بیش از ۳۲۰ ایستگاه معاملاتی فعال وجود دارد.

وی در ادامه افزود: مجوز شروع به فعالیت دو شرکت کارگزاری استانی جدید به نام‌های شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در اراک و شرکت کارگزاری بهمن پویا در اصفهان صادر شده است.

باقرتبار در ادامه مدیریت بازرسی و امور کارگزاران را از واحدهای نظارتی معرفی و تصریح کرد: این واحد زیرنظر رییس سازمان و معاون عملیات و نظارت فعالیت می‌کند و از سه واحد بازرسی، شکایات و امور‌ کارگزاران تشکیل شده است.

وی در تشریح وظایف واحد بازرسی خاطرنشان کرد: این واحد بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت‌های کارگزاری مانند تراز‌ آزمایشی از حساب‌های این شرکت‌ها به همراه تراز معین بانک‌ها و صورت مغایر تهیه‌شده برای بانک، همچنین بررسی صورت‌های مالی سالیانه کارگزاری‌ها به همراه گزارش حسابرس و بازرسی قانونی را به عهده دارد.

باقرتبار در ادامه یادآور شد: بازدید منظم و موردی از دفاتر شرکت‌های کارگزاری و بررسی سیستم کنترل داخلی این شرکت‌ها، پیگیری تخلفات کشف شده و ارائه گزارش آن به رییس و معاون عملیات و نظارت سازمان برای طرح و بررسی در کمیته رسیدگی به تخلفات کارگزاران از دیگر وظایف این بخش است.

مدیر بازرسی و امور کارگزاران پیگیری شکایات مشتریان از کارگزاری‌ها، گزارش تخلفات کارگزاری‌ها و بررسی آن در کمیته رسیدگی به تخلفات کارگزاری‌ها را از وظایف واحد شکایات توصیف کرد و وظایف واحد امور کارگزاران را به این شرح برشمرد: بررسی درخواست‌های جدید برای شرکت کارگزاری تا مرحله شروع فعالیت، پیگیری درخواست‌های شرکت کارگزاری‌، تهیه گزارش برای مجوز مشاوره و سبد گردانی سبد اوراق بهادار مشترک، مجوز کارگزار معرف و متعهد به خرید یا ایستگاه معاملاتی، تالار اختصاصی و ارائه آن به رییس سازمان جهت طرح در هیات‌مدیره از جمله فعالیت‌های این واحد است.

وی خاطرنشان کرد: درخواست برای تغییر سهامداری شرکت‌های کارگزاری و تغییر هیات‌مدیره و مدیر‌عامل و ارائه گزارش به رییس سازمان برای طرح در هیات‌مدیره و یا کمیته تایید صلاحیت، پیگیری امور اجرایی کمیته امتحانات شامل نام‌نویسی و کمک به برگزاری آزمون و در نهایت گواهینامه مربوط به قبول شدگان در آزمون از دیگر وظایف واحد امور کارگزاران است.