گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت تولید و صادرات ریشمک با تاکید بر صادرات محور بودن این شرکت از بهره‌برداری کارخانه جدید این شرکت در ۲۲ بهمن و افزایش میزان تولید و صادرات این کارخانه در بودجه سال ۹۶ نسبت به سال مالی گذشته خبر داد. عبدالرسول ترکمانی در نشست معارفه «ریشمک» برای عرضه اولیه ۱۰ درصدی گفت: تولید پودر و عصاره شیرین بیان از ریشه این گیاه و صدور آن به بازارهای خارج از کشور محور فعالیت‌های این شرکت صادراتی است. ضمن اینکه ۱۰۰ درصد از تولیدات شرکت صادر می‌شود و هیچ فروش داخلی در این مجموعه وجود ندارد.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که شرکت تولید و صادرات شیرین‌بیان زرقان به‌عنوان زیرمجموعه ریشمک در زمینه تهیه عصاره شیرین‌بیان به فعالیت مشغول است، گفت: ریشمک تاکنون چند بار در طول سال‌های مختلف به‌عنوان واحد نمونه صادراتی کشور و استان انتخاب شده و در سال ۹۲ ریشمک به‌عنوان صادرکننده برتر موفق به دریافت لوح زرین شده است. ترکمانی در ادامه افزود: در بودجه سال مالی منتهی به آذر ۹۶ تولید و صادرات یک هزار و ۶۴۰تن محصول پیش‌بینی شده که در مقایسه با سال مالی ۹۵ رشد دو برابری را شاهد است. این در حالی است که در عملکرد ۶ ماهه نخست سال مالی «ریشمک» نیز با تولید یک هزار تن محصول معادل ۸۳۸ تن محصول از سوی شرکت به بازارهای هدف صادر شده است. وی بازار صادرات شرکت را کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: به دلیل ایجاد تحریم در سال‌های اخیر نتوانستیم صادرات را به‌طور مستقیم داشته باشیم و در حال حاضر یک شرکت کوچک در دبی محصولات را بسته‌بندی مجددکرده و به کشورهای هدف صادر می‌کند. اما با بهبود شرایط دوباره صادرات را به‌طور مستقیم به اروپا خواهیم داشت. وی در ادامه به نحوه فروش شرکت اشاره کرد و گفت: به دلیل کیفیت بسیار بالای تولیدات، خریداران خارجی از محصولات استقبال زیادی دارند و با مذاکره و عقد قرار‌داد بلند‌مدت فروش محصولات در بازار جهانی تضمین شده است. مدیرعامل «ریشمک» در پاسخ به اینکه آیا برنامه انتقال کارخانه به محل جدید منجر به کاهش تولید خواهد شد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه، قرار است تا آخرین مهلت ممکن و انتقال دستگاه‌ها، کارخانه فعلی به تولید بپردازد. به محض تعطیلی و انتقال خطوط تولید، کارخانه زرقان به جبران این تولید می‌پردازد و کاهش احتمالی تولید در این بخش را جبران خواهد کرد. در ادامه یک عضو هیات‌مدیره شرکت ریشمک به ارائه توضیحاتی درخصوص انتقال کارخانه پرداخت و عنوان کرد: یکی از نقاط قوت این مجموعه، احداث کارخانه جدید با تکنولوژی روز و در قالب دو خط تولیدی است؛ ظرفیت تولید این کارخانه جدید ۳ هزار تن در قالب دو خط تولید است که یکی از خطوط تولید انتقالی از کارخانه فعلی و دیگری خط تولید جدید خواهد بود.

علی غلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای انتقال کارخانه فعلی که در مرکز شهر شیراز قرار دارد به کارخانه خارج شهر از سال ۹۳ آغاز شد، گفت: با پیشرفت ۷۵ درصدی که طی دوره ۹ ماهه شاهد هستیم، این کارخانه جدید تا دهه فجر افتتاح می‌شود و ظرفیت تولید کارخانه با راه‌اندازی خطوط جدید به ۳ هزار تن افزایش خواهد یافت. غلامی افزود: هزینه ساخت این کارخانه جدید ۱۸ میلیارد تومان بوده و تامین اعتبار آن از محل درآمد فروش کارخانه فعلی صورت گرفته است. همچنین تجهیزات خط تولید جدید این کارخانه ۱۰۰ درصد ایرانی و بر پایه مهندسی معکوس روی تجهیزات پیشین این کارخانه است. در این راستا از دو شرکت دانش‌بنیان کمک گرفته‌ایم و انجام امور ساخت و ساز نیز مربوط به ۵ شرکت معتبر داخلی است. وی تاکید کرد: البته تجهیزات جدید با وجود ساخت داخل، نه تنها کیفیت تجهیزات قبلی را داراست، بلکه از آن نیز بهتر است و می‌تواند به حفظ خاصیت دارویی در فرآیند تولید کمک کند. امروز ۱۰ درصد از سهام ریشمک معادل ۱۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۲۲ سهم در بازار دوم فرابورس عرضه خواهد شد که دامنه قیمت در ثبت سفارش این عرضه از مبلغ ۶ هزار و ۶۰۷ ریال تا ۶ هزار و ۷۴۰ ریال تعیین شده است.