بزرگان ناجی  شاخص شدند

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در دقایق پایانی بازار شاهد جابه‌جایی چند بلوک سهام بود که منجر به رشد شاخص شد. در بازار دیروز معامله‌گران به دلیل بازگشایی نماد سایپا و افت ۱۵درصدی این نماد شاهد افت شاخص بودند. تاثیر منفی ۱۹۰واحدی نماد سایپا اما دیری نپایید. در دقایق پایانی بازار جابه‌جایی چند بلوک سهام در نمادهای هلدینگ خلیج فارس، مخابرات و پتروشیمی فجر موجب شد بازار با رشد ۷۳ واحدی شاخص کل به کار خود پایان دهد. دیروز همچنین روز نامناسبی برای سهامداران ایران ارقام بود. جایی که این نماد با افت ۳۰درصدی در نهایت صف فروش به بازار بازگشت. آتیه پرداز نیز که روز یکشنبه بازگشایی شده بود، دیروز راه به جایی نبرد و تن به صف فروش داد. با این کارنامه‌های بازگشایی نمادها، سهامداران ده‌ها نماد باقی مانده متوقف باید در انتظار بازگشایی در روزهای باقی مانده از سال جاری باشند. به ویژه سهامداران بانکی که انتظار بازگشایی نمادهای آنها پس از ماه‌ها همچنان بی‌پاسخ است. دیروز در تحولات کلان، سخنان رئیس‌جمهوری در شامگاه یکشنبه دارای اهمیت بود. رئیس‌جمهوری در این سخنان بر کنترل بازار ارز و ادامه مهار تورم و ایجاد رونق اقتصادی تاکید کرد. در تحولات دیگر، وزیر امور اقتصادی و دارایی به دغدغه دولت در تسویه بدهی به بانک‌ها اشاره کرد و گفت: دولت با ملاحظه ظرفیت بازار سرمایه، افزایش نیافتن نرخ سود و دشواری تامین مالی از سوی بخش خصوصی، به دنبال تسویه بخشی از این بدهی‌ها است.

به گفته طیب‌نیا، اکنون ملاحظه دولت این است که افزایش میزان تامین مالی دولت از طریق بازار بدهی، منجر به افزایش نرخ سود در بازار نشود. وی تاکید کرد: ملاحظه دیگر دولت، ظرفیت بازار سرمایه کشور در تامین مالی دولت از طریق اوراق است تا موجب سخت شدن تامین مالی از سوی بخش خصوصی نشود. در گروه سیمانی قطع واردات گاز از ترکمنستان به کاهش گاز برخی شرکت‌های سیمانی منجر شده است. در این باره مرتضی لطفی نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران گفت: این کشور یکطرفه اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرده است و با توجه به سرمای شدیدی که در مناطق سردسیر ایران وجود دارد و اولویت گاز‌رسانی به واحدهای مسکونی، گاز کارخانه‌های سیمان در این مناطق قطع شده است.

وی با بیان اینکه از ۴۵ روز گذشته تاکنون گاز کارخانه‌ها در این مناطق قطع شده است، اظهار کرد: قطع دستوری گاز این کارخانه‌ها مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است و از سوی دیگر هر لیتر مازوت با نرخ ۳۰۰ تومان در اختیار کارخانه‌های قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه پرداخت این رقم برای کارخانه‌ها دشوار است، گفت: کارخانه‌ها با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو‌ هستند، ضمن آنکه باید هزینه زیادی را بابت حمل مازوت به کارخانه بپردازند که این از توان کارخانه‌ها خارج است. در گروه پتروشیمی همچنان بازار با شایعاتی در مورد کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مواجه است. دیروز در این گروه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس درباره قرارداد ۶۴۰ میلیون یورویی با ژاپن توضیح داد. عادل‌ نژادسلیم، مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره «فارس» با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خاطر‌نشان کرد؛ تفاهم‌های اولیه در مورد اخذ خطوط اعتباری از ژاپن انجام شده است و بعد از موثر شدن خطوط اطلاعات تکمیلی ارائه می‌شود. در گروه خودرویی، در پی توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو علت این رویداد را اعلام کرد.

روز گذشته همزمان با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف شد. اسحاق جهانگیری در ابلاغیه‌ای به‌منظور تحقق دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخل، دستورالعملی برای اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ کرد. در بند شش این دستورالعمل تاکید شده شرط ثبت‌سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش خواهد بود و ضروری است در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیش‌شرط مذکور ممنوع شود. پس از ابلاغ دستورالعمل یاد شده، سایت ثبت‌سفارش خودرو غیر‌فعال شد، اما دیروز دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما با شاخصی مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۳۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۹میلیارد تومان بالغ شد.