حرکت آیفکس خلاف جهت تپیکس

دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران معاملات اولین روز از هفته جاری را با رشد ۶/ ۳ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) به پایان رساند و در سطح ۷/ ۸۶۸ واحد قرار گرفت. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۸/ ۷ درصد رسید. روز شنبه در مجموع ۵ بازار فعال فرابورس (با احتساب معاملات بلوک) ۱۷۷ میلیون ورقه بهادار در ۱۴ هزار و ۶۷۲ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۳۱ میلیارد تومان دست به دست شد. معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، نفت ایرانول و آهن و فولاد ارفع بیشترین نقش را در رشد آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد‌هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شدند.

همگام با صنایع فرابورسی

نیمی از نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی معاملات روز گذشته خود را با نوسان مثبت قیمتی به پایان رساندند. بیشترین افزایش قیمت دیروز این گروه نیز به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس رسید. بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه نیز به معامله یک میلیون و ۲۸۰ هزار سهمی «ثتران» به ارزش ۱۶۲میلیون تومان اختصاص یافت.گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس دیروز تنها یک نماد منفی داشت. «شاوان» عنوان تنها نماد این گروه با افت قیمت بود. نفت ایرانول نیز با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد حدود ۴/ ۴ درصدی همراه شود. این نماد همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را نیز با معامله ۵۸۹ هزار سهمی به ارزش ۴۹۱ میلیون تومان از آن خود کرد.

در گروه بانکی‌ فرابورس نیز روز گذشته تنها نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان با رشد قیمت همراه شد و با تبادل حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار سهمی به ارزش بیش از ۲۱۳ میلیون تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. «وکوثر» نیز معاملات دیروز خود را بدون تغییر قیمت پشت‌سر گذاشت. در گروه دارویی اما اغلب نمادها روزی منفی را تجربه کردند. «دسانکو» و «دبالک» تنها نمادهای مثبت این گروه در روز گذشته بودند. نماد معاملاتی شرکت کی بی سی با نوسان منفی ۵/ ۲ درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود یک میلیون و ۸۱۷ هزار برگه سهام به ارزش حدود ۴۶۶ میلیون تومان به نماد «پخش» تعلق گرفت. روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس شاهد معامله ۶۲۵ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۲۷ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵۶ میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵ تا ۹۹ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد ۲/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۶» قرار گرفت. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۹/ ۰ واحد درصدی، به ۱۳/ ۲۶ درصد رسید. همچنین متوسط این نرخ در مقایسه با میانگین این نرخ در هفته گذشته حدود ۶/ ۰ واحد درصدی افزایش و نسبت به میانگین ماه گذشته افزایش ۵/ ۲ واحد درصدی را تجربه کرده است.

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده منفی نوسان کردند. بر این اساس فرابورس اولین روز کاری هفته شاهد معامله ۶۷ هزار و ۲۴۱ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها همچنان به نوسان در بازه ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان ادامه می‌دهند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با کاهش ۳۲/ ۰ درصدی (نسبت به روز چهارشنبه) مواجه شد و به ۷۲ هزار و ۹۸۲ تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۴ میلیون و ۶۵۷هزار تومان هزینه کنند.