فارس: روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در گفت‌وگویی با بیان اینکه دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی در بورس‌ها جرم محسوب می‌شود، گفت: در دنیا اگر کسی از اطلاعات نهانی استفاده کند و با آن اطلاعات خرید و فروش انجام دهد، مجازات سنگینی برایش در نظر می‌گیرند.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، هم اکنون دارندگان اطلاعات نهانی در قانون بازار سرمایه و مقررات سازمان بورس از قبیل حسابرس، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد مشخص شده که بر اساس ساختارهای نمونه سازمان بورس باید اطلاعات خود را به سازمان بورس ارائه و در سامانه کدال منتشر کنند. در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌شود که آیا این افراد سهام خرید و فروش کرده‌اند یا خیر. وی با بیان اینکه دارندگان اطلاعات نهانی در صورتی که اثبات شود، با تکیه بر این اطلاعات در بازار سهام معامله کرده‌اند، مجازات خواهند شد، عنوان کرد: مجازات‌های بورس مانند مجازات کشور‌های دیگر نیست و سطح پایین‌تری دارد. به دلیل ضعف ضمانت‌های اجرایی و مجازات‌های نا‌متناسب با شدت جرم برای دارندگان اطلاعات نهانی برخورد ضعیف‌تری وجود دارد، ولی در دنیا با این تخلف‌ها شوخی ندارند. وی اضافه کرد: در گزارش‌های سالانه‌ در ایران نیز که مقام ناظر بورس منتشر می‌کند، می‌بینیم که گاهی اسامی آورده می‌شود که به‌طور مثال فلان مدیر، فلان حسابرس یا فلان مشاور از اطلاعات نهانی استفاده کرده و مجازاتی برایشان در نظر گرفته شود.

حسینی‌مقدم ادامه داد: ضعف بازار سهام اینجا است که نمی‌توان به‌صورت سیستمی سوء استفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی را شناسایی کرد. کارشناسان بورس تلاش می‌کنند به‌طور مکانیکی بررسی کنند که چه زمانی گزارش‌های ناشر منتشر شده و اینکه آیا شخص مورد نظر،دارنده اطلاعات نهانی بوده یا خیر. وی ادامه داد: در این مورد خطای انسانی وجود دارد، اما در تمام دنیا امروزه سیستم‌های نرم‌افزاری و هیبریدی، خروجی این اطلاعات را می‌دهد و در آن سیستم حتی مقام ناظر امنیتی نیز در جریان امور قرار می‌گیرد که فلان شخص از اطلاعات نهانی استفاده کرده یا خیر. وی افزود: در بازار سرمایه ایران گاهی شنیده می‌شود که برخی افراد به راحتی از کد معاملاتی یکدیگر استفاده می‌کنند، این ضعفی است که مربوط به بورس نمی‌شود و باید بسترهایی فراهم شود، تا هیچ کس نتواند از کد معاملاتی دیگری استفاده کند، اگر این مشکل حل شود، می‌توان دارندگان اطلاعات نهانی را رصد کرد.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران ادامه داد: درز اطلاعات در بازار‌ها وجود دارد، به طوری که گاهی دیده شده مدیری خاص در مصاحبه یا جلسه‌ای سخنانی گفته که منجر به بازتاب سیگنال برای عده‌ای خاص در بازار سرمایه شده است. نشت اطلاعات در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و حال اینکه ایران در مرحله گذار از دوره‌ای است که با توجه به مقرراتی که وضع شده انتظار می‌رود به تدریج درز اطلاعات نهانی نیز در این بازار کمتر شود. حسینی‌مقدم افزود: بورس باید همان مسیری که دنیا می‌رود را طی کند، در جهان امروز بازار‌های سرمایه چندان شرکت‌ها را مجبور نمی‌کنند که هر زمانی به سازمان بورس گزارش دهند. آن شرکت‌ها برای گزارشگری برنامه خاص خود را دارند و شرکت‌ها این فرهنگ را دارند که اطلاعات با اهمیت را فورا باید افشا کنند، ضمن اینکه وقتی سخن از الزام قانونی می‌شود، به دنبال آن مجازات‌های سنگینی نیز وجود دارد. وی تصریح کرد: گزارشگری در بازار حق سهامدار است.