گروه بنگاه‌ها: شرکت تامین سرمایه امید در سال 95 اوراق صکوک منفعت را عرضه می‌کند. مدیرعامل تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: طراحی ابزارهای منطبق با شریعت اسلام یکی از خدماتی است که تامین سرمایه امید به بازار ارائه می‌کند و اوراق صکوک منفعت یکی از پرکاربردترین ابزارهای نوین تامین مالی اسلامی است. حبیب‌رضا حدادی افزود: ایده طراحی این صکوک ابتدا در سال 91 به کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه و در سال 94 در هیات مدیره سازمان تصویب و نهایی شد.

به گفته وی اوراق «صکوک» منفعت، اوراق بهادار با نامی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن بر مقدار معینی از منافع آتی مستمر حاصل از دارایی / دارایی‌های فیزیکی بادوام، مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روزهای معین یا گواهی استفاده از منافع حاصل از عوارض بزرگراه‌ها است. وی این اوراق را دو نوع دانست که عبارتند از: صکوک منفعت منافع آتی مستمر دارایی‌های بادوام مثل واگذاری منافع حاصل از پروژه‌های زیربنایی چون بزرگراه‌ها و صکوک منفعت، خدمات آتی مستمر دارایی‌های بادوام مثل واگذاری حق استفاده از خدمات هتل‌ها. وی با اشاره به اینکه در صکوک منفعت، بانی (صاحبان منافع دارایی‌های بادوام) به منظور حل مشکل نقدینگی خود می‌تواند برای بخشی از منافع حاصل از دارایی، اوراق منفعت منتشر کند، افزود: در این حالت بانی با انتخاب واسط (ناشر) با جمع‌آوری پول از مردم به وکالت از طرف آنان، منافع دارایی بادوام را به مبلغ معینی با ناشر می‌فروشد.

بنابراین خریداران با خرید اوراق، به نهاد واسط وکالت بلاعزل می‌دهند تا نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با بانی جهت استفاده از منافع دارایی‌های موضوع قرارداد اجاره و نیز انعقاد قرارداد حق‌‌‌العمل‌کاری با بانی برای انجام عملیات اجرایی بهره‌برداری از دارایی اقدام کند. وی اضافه کرد: خرید اوراق منفعت در بازار اولیه و ثانویه به منزله قبول وکالت نهاد واسط بوده و وکالت نهاد واسط تا سررسید و تصفیه نهایی اوراق معتبر و غیرقابل عزل است.