محمد‌حسین بابالو: پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید عرضه‌های محصولات پتروشیمیایی از پراکندگی مطلوبی برخوردار شده است ولی عقب‌نشینی نسبی خریداران در روزها و هفته‌های اخیر، نشان‌دهنده کاهش حجم تولید در صنایع بزرگ و مهمی به شمار می‌آید که می‌تواند دورنمای بازار را تغییر دهد.

با توجه به عرف عرضه‌های محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران، روز چهارشنبه شاهد عرضه این قبیل محصولات بودیم که البته همچون بازار محصولات پلیمری از پراکندگی نسبتا مطلوبی برخوردار بود اما می‌توانست از این هم جذاب‌تر باشد. این در حالی است که پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید در ۸ تیرماه که تا ۲۲ ماه جاری معتبر خواهد بود، این اولین عرضه گسترده محصولات شیمیایی به شمار می‌رفت. از سویی در قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی به نسبت محصولات پتروشیمی شاهد افزایش قیمت‌های بیشتری هستیم.


در قیمت‌های پایه جدید محصولات شیمیایی افزایش قیمت‌ها بیشتر ملاحظه می‌شد که شامل: سود مایع 50 درصد، پارازایلین، اورتوزایلین، زایلن مخلوط، بنزن، آروماتیک سنگین، گوگرد، دی اتیل هگزانول 2،EH اوره صنعتی، نرمال بوتانول، نیترات آمونیوم کشاورزی و متانول بود. گستردگی این حجم از مواد اولیه مهم می‌تواند سیگنال مهم و موثری برای افزایش قیمت تمام‌شده بسیاری از کالاها باشد که بهتر است بازار نسبت به این احتمال حالت احتیاطی اتخاذ کند. این در حالی است که هنوز هم جهت‌گیری غالب قیمت‌ها را می‌توان کاهشی برشمرد که شامل: استایرن مونومر، آمونیاک مایع، اوره پریل، کریستال ملامین، انواع اپوکسی رزین‌ها، دی آمونیوم فسفات، MEA مونواتانول آمین، DEA، TEA، MEG، DEG ، TEG ، VAM، CFO (برش سنگین نفتالین دار )، ایزوبوتانول، اسید ترفتالیک، کربنات سدیم سبک و سنگین و اسید استیک بود. پراکندگی این حجم از مواد اولیه نیز داده مهمی برای کاهش قیمت برخی از محصولات تولیدی خواهد بود.


با توجه به شرایط خاص تولید که از چند ماده اولیه برای تولید یک کالای خاص استفاده می‌شود یا پراکندگی و تنوع شیوه‌های تولید و حجم سرمایه‌گذاری‌های اولیه، باید گفت که شاید پتانسیل کاهش قیمت‌های تمام شده محصولات پلیمری یا سایر مواد اولیه پتروشیمی تا حدودی محدود شده یعنی از این پس باید منتظر افزایش آرام قیمت‌ها باشیم. هر چند که این ادعا در نگاه اول و آن هم در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای و احتمال قدرتمند برخی گشایش‌های بین‌المللی تا حدودی ثقیل به نظر برسد، ولی برخی از داده‌های داخلی و بین‌المللی از این احتمال سخن می‌گوید. با توجه به برخی واقعیت‌های اقتصادی و فنی، امکان افزایش محدود قیمت‌های جهانی پلیمرها، رشد قیمت دلار و انتظار برای افزایش حجم تولید پس از تعطیلات پیش رو، بهتر است فعالان بازار به این مطلب بیشتر توجه کنند.


اگر به معاملات روز گذشته محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از آنها از جذابیت پیشین برخوردار نیستند تا جایی که ثبت رقابت و رشد قیمت‌ها به ندرت صورت می‌گرفت. کالاهایی همچون دی‌اتیلن گلایکول که همیشه رقابت نفسگیری برای خرید آن صورت می‌گرفت هم‌اکنون با جذابیت محدودی معامله می‌شود ولی رشد قیمت‌ها چندان چشمگیر نیست. به‌عنوان مثال جوش شیرین سلف پتروشیمی شیراز با قیمت اولیه 13 هزار و 533 ریال در نهایت با قیمت پایانی 13 هزار و 567 ریال مورد معامله قرار گرفت ولی حداکثر نرخ 13 هزار و 619 ریال را نیز تجربه کرد. کریستال ملامین پتروشیمی خوزستان و گوگرد کلوخه پالایش نفت شازند اراک از معدود عرضه‌های جذاب روز گذشته به شمار می‌رفت.


عدم رشد قیمت‌ها در تالار و همچنین بی‌میلی خریداران نسبت به عرضه‌ها که رشد قیمت‌ها را در بر نداشت، داده‌ای مثبت محسوب نمی‌شود چرا که نشان‌دهنده کاهش محسوس حجم تولید در صنایع پایین‌دستی این قبیل مواد اولیه به شمار می‌رود زیرا در تولید بسیاری از پلیمرها یا سایر محصولات پتروشیمی مشابه نقش‌آفرینی می‌کنند. این نکته را باید بسیار حائز اهمیت تلقی کرد زیرا نشان‌دهنده کاهش حجم تولید در صنایع مهمی به شمار می‌رود که می‌تواند حجم عرضه‌ها را در کل بازار در هفته‌های آینده تحت الشعاع قرار دهد.

شرایط مطلوب خرید پتروشیمیایی‌ها