پس از رونق معاملات محصولاتی همچون ذرت دانه‌ای، جو دامی، برنج، کنجاله سویا و نخود در تالار کشاورزی بورس کالای ایران از ابتدای سال جاری، این‌بار نوبت به شکر رسیده است تا پس از سال‌ها آرامش معاملات، رقابت را به تالار کشاورزی بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست خبری اسفند سال گذشته، از برنامه ویژه این سازمان برای رونق معاملات محصولات کشاورزی از سال ۹۴ خبر داد که آمارها نشان می‌دهد حجم دادوستد در تالار کشاورزی روز‌به‌روز در حال افزایش است. نکته جالب‌توجه، رقابت مشتریان برای خرید کالاهای کشاورزی در بورس کالاست که این موضوع جذابیت معاملات را دوچندان کرده است. براساس آمار حجم معاملات شکر سفید در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون رشد ۱۰۴ درصدی را نسبت به کل معاملات شکرسفید در سال گذشته ثبت کرده که به گفته کارشناسان این حجم با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا به‌عنوان یکی از کارگزاران عرضه‌کننده و خریدار شکر در بورس کالا به پایگاه خبری بورس کالای ایران گفت: برنامه‌ها و پیگیری‌های بورس کالا باعث شده است تا سرانجام شاهد رونق معاملات محصولات کشاورزی در این بازار شفاف باشیم، به‌طوری‌که علاوه بر رشد معاملات محصولاتی همچون ذرت، جو، برنج، کنجاله سویا و نخود، شاهد دادوستد ۱۱ هزار و ۹۵۰ تن شکر سفید از ابتدای سال تاکنون بوده‌ایم.

محمود‌رضا الهی‌فرد افزود: عرضه شکر در بورس کالای ایران توسط شرکت بازرگانی توسعه نیشکر صورت می‌گیرد که واسطه ۷ تولید‌کننده شکر برای انجام معاملات در بورس است.

وی گفت: بیش از دو ماه است که معاملات شکر در تالار محصولات کشاورزی رونق گرفته و تقریبا روزی هزار تن از این محصول در بورس معامله می‌شود؛ نکته قابل‌توجه رقابت خریداران شکر در تالار کشاورزی است به‌طوری‌که این محصول در بیشتر روزها با سقف رقابت ۵ درصدی معامله می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا با بیان اینکه شکر در بورس کالای ایران با قیمت کیلویی ۲۱۰۰‌تومان عرضه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و تقاضا برای این محصول به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است، وزارت جهاد‌کشاورزی برای جلو‌گیری از نوسان قیمتی، نرخ این محصول را ۲۱۰۰ تومان در هر کیلو‌گرم اعلام کرده که با سقف رقابتی ۵ درصدی قیمت شکر در معاملات به ۲۱۳۶ تومان نیز می‌رسد. بنابراین اعلام قیمت شکر و معاملات این محصول در بازار رقابتی بورس کالا سبب خواهد شد که در هفته‌های آتی شاهد رشد قیمت این محصول در بازار نباشیم.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه دست‌اندرکاران صنعت قند و شکر سالی یکبار با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت می‌دهند، بنابراین اگر افزایش قیمتی در بازار آزاد طی ماه رمضان صورت گیرد، تخلف بوده و مورد تایید انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نیست.

الهی‌فرد در ادامه از واردات دولتی ۳۰۰ هزار تن شکر به کشور طی روزهای گذشته خبر داد و افزود: باتوجه به میزان موجودی شکر خام در انبارهای داخلی و افزایش حجم تقاضا، برای کنترل قیمت‌ها در ماه رمضان شاهد واردات ۳۰۰ هزار تنی شکر بودیم که میزان حجم واردات به افزایش عرضه و در نهایت تعادل بازار کمک می‌کند.

الهی‌فرد با بیان ضرورت تنظیم بازار کالاهای اساسی از طریق عرضه مناسب در بورس کالا در زمان‌های اوج تقاضا، گفت: برحسب تصمیم ستاد تنظیم بازار، به مناسبت حلول ماه رمضان، تنظیم بازار کالای شکر به شرکت بازرگانی دولتی ایران واگذار شده و به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، شکر ذخیره‌سازی‌شده این شرکت با نرخ مصوب در بازار و بورس عرضه می‌شود.