معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: در تحقق نرخ رشد ۱۰/ ۷ درصدی بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۳ که با تلاش و همکاری بخش غیردولتی، خصوصی و سازمان‌های دولتی انجام شده، ایمیدرو یکی از پیشتازترین سازمان‌های دولتی بود. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان که در جمع مدیران، مجریان و پیمانکاران سازمان سخن می‌گفت، افزود: در سال ۹۳ به‌رغم همه مشکلات که مهم‌ترین‌ آن کمبود نقدینگی بود، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخل توانست تمام طرح‌هایی را که برخی بین ۸ تا ۱۲ سال راکد و

نیمه تمام مانده بود، فعال کند و برنامه‌های خود را به پیش ببرد.

وی افزود: لغو انحلال شرکت ملی فولاد ایران و خارج کردن نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و منطقه ویژه اقتصادی

خلیج فارس از فهرست واگذاری‌ها از دیگر اقداماتی بود که سال گذشته به نتیجه رسید.

کرباسیان ادامه داد: سال گذشته ایمیدرو متعهد شد که در سطح ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق معدنی عملیات اکتشافی انجام دهد که این برنامه طبق تعهدات انجام شد و منجر به کشف میلیون‌ها تن ذخایر جدید معدنی گردید.

وی افزود: اجرای طرح توسعه سنگان، رشد بی‌سابقه حفاری‌ها در مناطق معدنی، افزایش ۱۳ درصدی استخراج مواد معدنی، رشد ۳۰ درصدی فرآوری محصولات معدنی، ارتقای سطح ایمنی در معادن و استانداردهای زیست محیطی، تکمیل و ابلاغ طرح جامع فولاد و جلب مشارکت بخش خصوصی واقعی از دیگر اقدامات مهم ایمیدرو در سال ۹۳ بود.

وی گفت: دو طرح بزرگ مجتمع طلای زرشوران و سیمان سروآسول ونزوئلا که هر کدام به دلیل مشکلات، کند یا راکد مانده بود، فعال و تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. همچنین ال‌سی طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن که بیش از یک دهه راکد مانده بود، بازگشایی شد و اکنون در حال اجرا است.

کرباسیان مذاکره با سرمایه گذاران در طرح‌های مختلف از جمله نفلین سینیت سراب، الکترود گرافیتی، فعال شدن ال.سی هفت طرح فولاد استانی، طرح توسعه ۵ میلیون تنی گندله‌سازی و کنسانتره سنگان، شروع اجرای طرح عناصر نادر خاکی، صادرات ۲ میلیون تنی فولاد، افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و همچنین زیرساخت‌ها در مناطق ویژه پارسیان و لامرد را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در سال ۹۳ برشمرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ در مجموع ۳۰ طرح بخش معدن و صنایع معدنی فعال و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های بخش خصوصی برای اجرای این طرح‌ها جذب شد.

کرباسیان درباره اهم برنامه‌های سال ۹۴ تصریح کرد و گفت: همکاری بیشتر با مراکز آموزشی و پژوهشی، توسعه ایمنی و محیط‌زیست، برگزاری همایش جایزه ملی بهره‌وری، افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و اجرای طرح معدن و صنایع معدنی با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و تزریق پول به این طرح‌ها است. وی در پایان از مدیران و روسای شرکت‌ها خواست برنامه‌های کاری پیشنهادی واحدهای متبوع خود را برای طرح در برنامه ششم ارائه کنند.