روزهای کم‌نوسان بازار «آتی»

حدیث موسوی: روز گذشته بازار آتی سکه بورس کالا معاملات خود را تحت تاثیر کاهش بهای اونس و افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی آغاز کرد. ابتدای ساعات معاملاتی این بازار و پیش از تعیین نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها ابتدا حدود ۵ تا ۶ هزار تومان (در حدود ۵/۰ درصد) نسبت به آخرین قیمت‌های روز پنج‌شنبه کاهش یافت، اما این مساله چندان طول نکشید؛ چرا که در ادامه روز به دنبال نوسانات مثبت نرخ ارز و ثبت قیمت دلار در ارقام حدود ۳۳۶۰ تومان، این افت قیمت‌ها جبران شده و حتی در برخی سررسیدها نرخ‌ها به ارقامی بالاتر از قیمت‌های روز پنج‌شنبه رسید. به هر ترتیب روز گذشته وجود دو عامل متضاد یعنی ریزش ۵/۲ درصدی بهای اونس و افزایش ۲ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد موجب شدند بازار متعادلی برای آتی سکه در ابتدای هفته رقم بخورد به‌طوری که قیمت‌ها در کلیه سررسیدهای این بازار پس از نوسانات منفی و مثبتی که تا اواسط روز تجربه کرد در محدوده نرخ‌های روز پنج‌شنبه قرار گرفت.

بهای طلا در مبادلات روز جمعه با افت حدود

۲ درصدی روبه‌رو‌ شد و به کمتر از ۱۱۶۸ دلار در هر اونس رسید که این پایین‌ترین قیمت طلا در دو هفته اخیر محسوب می‌شود. قیمت نقره نیز به دلیل سقوط آزاد قیمت نفت و تقویت ارزش دلار، بیشترین کاهش را از سپتامبر ۲۰۱۳ تاکنون تجربه کرد. تصمیم اخیر اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید نفت موجب شد تا ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی مانند دلار کانادا و کرون نروژ با افزایش روبه‌رو‌ شود. در همین حال، تصمیم اخیر اوپک شرایط را برای سقوط آزاد قیمت نفت نیز فراهم ساخت به‌طوری که قیمت این ماده خام روز جمعه حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و بزرگ‌ترین‌ کاهش یک روزه را در بیش از ۵ سال اخیر پشت سر گذاشت.

سرمایه‌گذاران بین‌المللی هم‌اکنون منتظر برگزاری همه پرسی در مورد ذخایر طلای بانک ملی سوئیس در روز یکشنبه هستند.

در صورت رای مثبت مردم سوئیس در این همه‌پرسی، بانک مرکزی این کشور باید ذخایر طلا را ۱۵۰۰ تن افزایش دهد که بر اساس شواهد موجود، به نظر می‌رسد نتیجه این رفراندوم منفی خواهد بود، از این رو پیش‌بینی می‌شود این عامل نیز در روز دوشنبه و همزمان با آغاز به کار بازارهای جهانی موجب کاهش بهای اونس شود.

در حال حاضر نوسانات نرخ ارز در بازار داخل و از طرفی تغییر بهای اونس در واکنش به نتیجه همه پرسی در سوئیس دو متغیر مهم و اثرگذار بر روند تغییرات قیمت و حجم قراردادها در بازار آتی سکه بورس کالا طی روزهای آینده به شمار می‌روند که یا این دو عامل در جهت تقویت یکدیگر عمل کرده و موجب افزایش قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف این بازار می‌شوند یا خلاف هم حرکت کرده و به ثبات بازار و قیمت‌هایی متعادل منتهی خواهند شد.

روز گذشته در میان کلیه قراردادهای بازار آتی، دورترین سررسید یعنی تیرماه ۹۴، کماکان خوش اقبال‌ترین سررسید محسوب می‌شد؛ چرا که تا ساعت ۱۷:۰۰ تعداد ۱۷۷۲ قرارداد برای آن ثبت شده بود. پس از آن سررسید اردیبهشت ماه بود که ۷۶۵ قرارداد را در کارنامه معاملات روزانه خود تا این ساعت تجربه کرد. قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند و دی ماه نیز به ترتیب ۸۴ و ۵۴ قرارداد را در محدوده نرخ‌های روز پنج‌شنبه در این روز ثبت کردند.

به گفته یکی از کارشناسان بازار آتی، پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای در آخرین دور از گفت‌و‌گوها شرایط معاملات در بازار آتی تا حدودی تغییر کرده و اختلاف قیمت میان سررسیدها افزایش پیدا کرده است که با توجه به نوسانات رو به رشد نرخ ارز در بازار داخل و ریزش مداوم بهای نفت در بازارهای جهانی و تاثیری که این عامل بر روند قیمت‌ها در دیگر بازارهای کالایی دارد، به نظر می‌رسد در روزهای آینده کماکان باید انتظار افزایش اختلاف قیمت میان سررسیدهای نقدی

آتی سکه را داشت.