پایگاه خبری تحلیلی فولاد(ایفنا): روز گذشته شاخص قیمت بیلت صادراتی دریای سیاه ٣ دلار در هر تن افت داشت و به ٤٨٥ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسید. این روزها معامله چندانی نهایی نشده، ولی اوکراینی‌ها قیمت پیشنهادی را به ٤٨٥ دلار رساندند. از طرفی قیمت درخواستی خریداران تا ٤٧٥ دلار در هر تن فوب نیز شنیده شد و روسیه در ٤٧٥ دلار در هر تن فوب نیز معامله کرد البته فعالان بازار چنین معامله‌ای را تایید نکردند. به گزارش «ایفنا»، خریداران ترکیه‌ای نیز قیمت پیشنهادی ٥٠٠ تا ٥١٠ دلار در هرتن سی‌ای‌اف را دریافت کردند. در حالی که از چین در ٤٦٥ دلار هر تن سی‌ای‌اف نیز قیمت داشتند. انتظار می‌رود قیمت‌های درخواستی خریداران بیلت پس از تعطیلات یک هفته‌ای چین باز هم کاهش یابد. در کل این هفته بازار فعالیتی نداشت چون چینی‌ها برای تعطیلات هفته اول اکتبر آماده می‌شدند و در خاور‌میانه نیز جو تعطیلات اعیاد هفته‌های آتی برقرار شده است.

افت قیمت مقاطع سی‌آی اس به‌رغم کاهش تولید

به نظر می‌رسد عرضه مقاطع دریای‌ سیاه با توجه به تعمیرات برخی کارخانه‌های بزرگ کاهش می‌یابد. کارخانه بی ام زد بلاروس اکتبر تا نوامبر سه هفته تعمیرات دارد و تولید را به شدت کاهش می‌دهد. متینوست نیز هنوز قادر به تولید مقاطع نیست و ظاهرا آرسلورمیتال تنها صادر‌کننده بزرگ میلگرد و مفتول سی‌آی اس است و این ماه به‌طور کامل عرضه دارد.

با پیش‌بینی این افت در عرضه دو هفته قبل کارخانه کریوی ری قیمت مفتول و میلگرد خود را به ترتیب به ٥٧٠ و ٥٦٠ دلار در هر تن فوب افزایش داد. ولی معامله‌ها با ٣٥ تا ٤٠ دلار ارزان تر نهایی شد. بخش اعظم فصل دوم و سوم سال بی‌ام زد و کریوی ری فروش خوبی در روسیه داشتند چون همزمان با فصل ساخت‌و‌ساز بود، ولی افت ارزش روبل فروش‌های داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده و دو ماه اخیر تقاضای میلگرد نیز پایین آمده است. در این بین روس‌ها قیمت‌های اکتبر خود را تا ٩ دلار در هر تن پایین آورده‌اند تا به روند صعودی مداومی که از فوریه آغاز شده پایان دهند.

به گزارش «ایفنا»، در خاور‌میانه و حوزه دریای مدیترانه قیمت میلگرد و مفتول سی‌ای‌اس با توجه به افت تقاضا و قیمت رقابتی چین به ٥٢٥ تا ٥٣٥ دلار در هر تن فوب دریای سیاه کاهش یافته است.

اسلب روسیه در ترکیه و اروپا خریدار ندارد

در حال حاضر روس‌ها به سختی به بازار اروپا یا ترکیه اسلب می‌فروشند ولی حضور بیشتری در بازار آمریکا دارند. با اینکه روسیه قیمت پیشنهادی اسلب به ترکیه را ٥ تا ١٠ دلار نسبت به دو هفته قبل پایین آورده و به ٥٠٥ تا ٥١٠ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ٤٨٥ تا ٤٩٥ دلار در هر تن فوب رسانده، ولی خریداری پیدا نکرده است. ترک‌ها فعلا خرید نمی‌کنند و بعید است زودتر از اواسط اکتبر پس از اعیاد قربان و غدیر معامله داشته باشند. از طرفی برزیلی‌ها قیمت را به ٤٩٠ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه کاهش داده‌اند. قیمت سنگ‌آهن به زیر ٨٠ دلار رسیده و قراضه در ترکیه از اواسط سپتامبر تاکنون از ٣٧٣ دلار به ٣٥٥ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه رسیده، از این رو بازار اسلب نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. چینی‌ها با ورق گرم خود در قیمت ٥٢٠ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه به شدت بر بازار سی‌آی‌اس اثر گذاشته‌اند، ولی میزان تقاضا کماکان پایین است.

در اروپا نیز اسلب سی‌آی‌اس وضعیت مساعدی ندارد و در قیمت‌های ٥٠٠ تا ٥٠٥ دلار در هر تن فوب خریداری وجود ندارد. در هر حال ظاهرا روس‌ها از این جو منفی آسیبی ندیده‌اند. بسیاری قبل از اواسط سپتامبر که قراضه نزولی شد پیش فروش کرده‌اند و سایرین در بازار آمریکا فعال هستند.

نگاهی به بازار سنگ‌آهن در ماه سپتامبر

شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد وارداتی به چین ماه سپتامبر روندی نزولی داشت و تنها دو روز در اواسط ماه رو به پایین نبود. شاخص قیمت استیل ایندکس از ٨٧ دلار و ١٠ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین اول سپتامبر به کمتر از ٨٠ دلار در ٢٢ سپتامبر رسید. پس از آن قیمت باز هم افت کرده و تا پایان ماه نزولی بود. به‌طوری که ٣٠ سپتامبر ٧٧ دلار و ٥٠ سنت در هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد که از سپتامبر ٢٠٠٩ بی‌سابقه بوده است.

به گزارش استیل ایندکس، قیمت ماهانه سنگ‌آهن در ماه سپتامبر ٨٢ دلار و ٢٧ سنت در هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است و به‌عنوان قیمت توافقی در معاملات فیوچرز، سوآپ و آپشن به کار می‌رود.