دوبـاره کارلـوس

گروه ورزش: بعد از مدت‌ها جدل و کشمکش سرانجام قرارداد جدید کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال کشورمان به امضا رسید تا مرد خوش‌تیپ پرتغالی برای چهار سال دیگر روی نیمکت تیم ملی کشورمان باقی بماند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، کی‌روش برای اولین بار زمستان ۸۹ وارد ایران شد و بعد از یک پروسه طولانی مذاکره و چانه‌زنی، از اوایل سال ۹۰ کارش را در ایران رسما شروع کرد. کی‌روش توانست سنت صعود به جام جهانی در فواصل هشت ساله را برای فوتبال ایران حفظ کند و بعد از ناکامی در صعود به جام جهانی آفریقای جنوبی، تیم ملی کشورمان را به جمع ۳۲ تیم پایانی جام بیستم هدایت کند.

تمدید چهار ساله برای پایان حسرت چهل ساله!

کی‌روش برای فتح آسیا آمد

درست از زمان حصول این موفقیت، گمانه‌زنی‌ها درمورد تمدید قرارداد کی‌روش شروع شد. با این حال تصمیم‌گیری در مورد آینده کارلوس به نوع عملکرد او در برزیل منوط شد؛ آنچه نه تنها چیزی را روشن نکرد، بلکه به ابهامات این پرونده دامن هم زد! در حقیقت تیم ملی ما در جام جهانی ۲۰۱۴ از نظر «کمی» مثل دو جام ۱۹۷۸ و ۲۰۰۶ عمل کرد و حتی از جام جهانی ۹۸ پایین‌تر ایستاد، اما از نظر «کیفی» نمایشی ارائه داد که تا ماه‌ها محل بحث بود. بسیاری معتقدند بازی تیم ملی کشورمان برابر آرژانتین یکی از بهترین نمایش‌های تاریخ فوتبال ایران است؛ به‌ویژه از این جهت که آلبی‌سلسته در این تورنمنت تا بازی فینال پیش رفت و چیزی نمانده بود حتی مقام قهرمانی جام بیستم را به دست بیاورد. اگر نوع بازی ایران در این مسابقه باعث شد دست هواداران کی‌روش برای بحث منطقی باز باشد، در عوض شیوه تدافعی شاگردان او در مصاف با نیجریه و شکست سنگین مقابل بوسنی به منتقدان سینیور کمک کرد تا تمدید قرارداد او را کاری عبث و زیانبار به شمار بیاورند. در این تقابل همه‌جانبه اما، بیشتر هواداران فوتبال در جبهه مرد پرتغالی بودند. آنها طی همین چند ماهی که بحث ادامه همکاری با کی‌روش در میان بود، یک بار در نظرسنجی برنامه بیست چهارده کی‌روش را به عنوان بهترین مربی خارجی دو دهه اخیر تیم ملی ایران انتخاب کردند و یک بار هم در برنامه نود به تمدید قرارداد با مربی سابق رئال مادرید رای دادند. به نظر می‌رسد همین «مطالبه عمومی» هم بود که باعث شد به رغم انتقادات صریح وزیر ورزش از کی‌روش، در نهایت قرارداد جدید او به امضا برسد. در شرایطی که حدود دو هفته پیش سینیور با حالتی شبیه قهر ایران را ترک کرده و علی کفاشیان هم گفته بود از «ته دل» مایل به ادامه همکاری با کی‌روش نیست، در نهایت طرفین غروب دیروز کنار هم نشستند، دست دادند و قرارداد بستند!

فصل برداشت

به موجب قرارداد جدید با فدراسیون فوتبال ایران،‌ کارلوس کی‌روش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و نیز مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده خواهد داشت. این در شرایطی است که منتقدان پرشماری در کمین نشسته‌اند تا بعد از ناکامی احتمالی این مربی گرانقیمت در تیم ملی، تمدید قرارداد با او را به چالش بکشند و فدراسیون را زیر سوال ببرند. بعد از بیشتر از سه سال همکاری مشترک، به نظر می‌رسد حالا دیگر «فصل برداشت» فرا رسیده باشد. مردم و کارشناسان مسلما در ازای قرارداد جدید، توقعات بیشتری از کی‌روش دارند و در همین آغاز راه، از او خواهند خواست تیم ملی کشورمان را در مسابقات جام ملت‌های آسیا به موفقیت برساند. تیم ایران ۳۹ سال است که طعم فتح این رقابت‌ها را نچشیده و شاید حالا، در پی یکی از باثبات‌ترین دوران مدیریتی و فنی‌اش وقت آن رسیده باشد که با دست پر از استرالیا برگردد.

قرارداد سه مرحله‌ای با امکان فسخ

به گزارش «ایسنا»، علی کفاشیان بعد از تمدید قرارداد کی‌روش گفت: «هدف ما از امضای قرارداد با کی‌روش جام جهانی ۲۰۱۸ است. قرارداد جدید سه مرحله دارد. مرحله اول جام ملت‌های آسیا است که در آن مقطع عملکرد کی‌روش را ارزیابی می‌کنیم. اگر از او راضی بودیم به کارش ادامه می‌دهد وگرنه قرارداد را فسخ می‌کنیم. مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ است که در صورت صعود کی‌روش تا پایان جام جهانی به کارش ادامه می‌دهد.»

دوبـاره کارلـوس