نگاهی به معاملات آتی هفته گذشته

بهناز بدائی تحلیلگر آتی بازار آتی سکه طلا هفته آرامی را پشت سر گذاشت؛ چرا که تقویم اقتصادی هفته گذشته سبک و کم خبر بود و روزهای آغازین هفته معاملات طلا در بازارهای جهانی با نوسان نسبتا کمی همراه بود. با این حال شروع رالی افزایش قیمت جهانی طلا، معامله‌گران آتی را در انتهای هفته غافلگیر کرد به طوری که روز پنج‌شنبه قیمت معاملات آتی سکه طلا در سررسید دی‌ماه به بالاترین قیمت طی یک هفته گذشته رسید. از این‌رو با توجه به روال معمول کاهش حجم معاملات در انتهای هفته، حجم معاملات پنج‌شنبه گذشته دور از انتظار بود.

با وجود اینکه قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخ در حدود چهار ماه گذشته رسیده است، در بازار آتی سکه طلا، قیمت‌ها کماکان در کلیه سررسیدها زیر میانگین ۳۰ روزه معامله می‌شوند. دلیل اصلی این امر کاهش نرخ برابری دلار در ماه

اخیر است.

قیمت معاملات سکه طلا و مظنه نیز دارای حباب منفی است که نشان‌دهنده خوش‌بینی افراد نسبت به کاهش بیشتر نرخ دلار است. از طرفی در ماه رمضان معمولا تقاضای خرید فیزیکی طلا با کاهش همراه است و می‌تواند از دیگر عوامل ایجاد حباب منفی باشد.

به هر ترتیب حتی با وجود افزایش حجم معاملات آتی در روز پنج‌شنبه حجم معاملات در بازار آتی طی هفته گذشته نسبت به هفته قبل، حدود ۳۵ درصد کاهش داشت. کاهش نسبی نوسانات قیمت جهانی طلا طی جلسه معاملاتی و واکنش کم بازار معامله‌گران آتی نسبت به نوسانات دلار از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات است.

هفته گذشته اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت معامله شده در دورترین سررسید در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به ترتیب ۶۰۰۰ و ۶۵۰۰ تومان بود. بدیهی است چنین بازار آرامی جذابیت کمتری برای سفته‌بازها، یا نوسان‌گیرها دارد و در نتیجه با خروج این افراد از بازار آتی‌، حجم معاملات کاهش می‌یابد.

هفته گذشته، هفته اول ماه میلادی نیز بود و معمولا در این بازه زمانی شاخص‌های اقتصادی مهمی اعلام نمی‌شود که به همین دلیل بازار جهانی طلا انتظار نوسان سنگینی را نداشت. با این حال نگرانی از افزایش آسیب‌پذیری اقتصاد اروپا باعث شد، قیمت طلا در روزهای انتهای هفته به بالاترین قیمت طی چهار ماه اخیر برسد و روند عمومی بازار آتی سکه متاثر از این افزایش قیمت صعودی باشد.

با نزدیک شدن به پایان تیرماه‌، قراردادهای آتی سکه طلا با سررسیدهای جدید نیز راه‌اندازی می‌شوند.