جذاب ترین صنعت در ایران صنایع مرتبط با نفت و گاز است که بورس انرژی را می‌توان قطب این قبیل معاملات دانست. هم‌اکنون نفت خام سبک، قطران، پنتان، گاز مایع، بوتان، پروپان، حلال ۴۰۲ و بسیاری دیگر از مواد نفتی یا حامل‌های انرژی در این بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. با توجه به این موارد دورنمای عمومی بورس انرژی بسیار مثبت است ولی با توجه به شرایط فعلی به زمان بیشتری نیاز دارد. با توجه به وجود صنایع پتروشیمی و پالایشی گسترده در داخل، شاید نفت خام را بتوان مهم‌ترین‌ عرضه در بورس انرژی دانست که می‌تواند با فراهم نمودن این ماده اولیه نقطه قوتی برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این صنایع باشد. افزایش حجم عرضه نفت خام و تسهیل شرایط معامله و حمایت‌های اعتباری می‌تواند به عنوان اهرم قدرتمندی برای توسعه صنایع مرتبط و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری ایفای نقش کند. این در حالی است که در روزهای گذشته معاملات نفت خام شدیدا کاهش یافته ولی دولت مصمم به توسعه بازار نفت در بورس انرژی است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: متقاضیان واقعی نفت خام می‌توانند از طریق بورس انرژی نیاز خود را در مدت زمان کوتاهی، تامین کنند.

به گزارش بورس انرژی، سید محسن قمصری با اشاره به اینکه هدف از فروش نفت در بورس انرژی کشور، ایجاد ارتباط مستقیم با متقاضیان واقعی نفت خام و فرآورده است، افزود: سیاست تمرکز فروش نفت خام در شرکت ملی نفت ایران به‌نفع کشور است و با مشخص شدن متولی فروش، تکلیف همه مشخص است که از چه محلی باید نفت خام و فرآورده‌های آن را خریداری کنند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، فروش نفت خام در بورس انرژی ایران را یکی از برنامه‌های این مدیریت همسو با سیاست فروش نفت خام و فرآورده‌ها به خریداران واقعی اعلام و تصریح کرد: هم اکنون میزان عرضه نفت خام و فرآورده‌های آن در بورس انرژی ایران به صورت محدود در حال انجام است که با فراهم شدن زیر‌ساخت‌های لازم، میزان عرضه افزایش خواهد یافت و مصرف‌کننده اصلی می‌تواند نیازهای خود را در مدت زمان کوتاهی از این طریق تامین کند.