سحر نمایشی: رکود عجیبی روز یکشنبه بازار داخلی فلزات پایه را در بر گرفت تا جایی که حتی تغییر مسیر نرخ این محصولات در بورس لندن هم نتوانست بازار مس داخلی را گرم کند، البته کارشناسان حوزه فلزات معتقدند که ریزش قیمت ۱۰۰ تومانی این فلز در بورس کالا نسبت به هفته گذشته به دلیل افت نرخ ارز و رسیدن آن به زیر ۳ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. در واقع با توجه به افزایش قیمت این فلز سرخ روز جمعه در بورس لندن انتظار می‌رفت بورس کالا نیز شاهد افزایش نرخ مس نسبت به هفته‌های گذشته باشد، اما نه تنها روند معاملات این محصولات در بورس افزایشی نشد بلکه شاهد کاهش قیمت بودیم. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه عمده‌ترین دلیل کاهش خرید معامله‌گران، انتظار برای کاهش بیشتر در هفته جاری است؛ چرا‌که آنها معتقدند بازار جهانی این فلز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی در هفته پیش‌رو رشد جدیدی را تجربه نخواهد کرد و این افزایش نرخ موقتی بوده است و اگر میانگین نرخ مس در LME طی هفته جاری ثابت بماند، احتمال اینکه بازار فلزات پایه شاهد ثبات نرخ فلز سرخ در هفته پیش‌رو باشد زیاد است. به این ترتیب روز یکشنبه اول تیرماه، بورس کالای ایران شاهد معامله ۱۳۹ هزار تن انواع کالا بود که در این میان ۴ هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳ هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۱۴۰ تن مس اسلب، ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۸۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان عرضه را با افت ۱۰۰ تومانی در هر کیلو تجربه کرد. از طرفی شرکت بورس کالای ایران در اولین روز تیرماه شاهد عرضه ۱۰۰ تن شمش روی ۹۸/۹۹ درصدی شرکت سازند روی زنجان با قیمت پایه ۷۷ هزار و ۵۰۰ ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی بود. این شرکت همچنین، ۱۰۰ تن شمش روی ۹۸/۹۹ درصدی را به قیمت پایه ۷۵ هزار و ۸۰۰ ریال روی تابلوی معاملاتی برد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۰ هزار و ۹۹۲ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۹۶ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا ۴۶۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۱ هزار و ۶۷۸ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت ۱۰۵ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۹۴۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۷۳۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۱۰۵ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۸۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش ۲۰۰ تومانی در هر کیلو را داشته است.