افت 50 دلاری اونس در یک هفته

الهام بادپا (بیتا) تحلیلگر بازارهای جهانی - شرکت کارگزاری بهمن در هفته‌ میلادی گذشته انتخابات اوکراین و پارلمان اروپا همراه با گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین نوساناتی را در نرخ برابری ارزها و کالاها از جمله طلا موجب شد. قاطع بودن بانک مرکزی اروپا برای کمک به اقتصاد منطقه پولی یورو و اظهارات آقای دراگی مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا (ECB) باید مراقب کاهش قیمت‌ها باشد و خطر رکود را در این قاره جدی بگیرد بر امیدواری فعالان بازار نسبت به بهبود اوضاع افزود و ریسک‌پذیری را در اولین روز هفته تقویت کرد.

وی دوباره از مصمم بودن بانک مرکزی اروپا برای اجرای برنامه‌هایی نظیر کم کردن نرخ بهره سخن گفت و هدف اصلی را بازگرداندن نرخ تورم به سطح دو درصدی در میان مدت عنوان کرد. از سوی دیگر در حالی که بازارهای انگلستان و آمریکا در روز دوشنبه تعطیل بودند، پیروزی یک تاجر میلیاردر با حداکثر آرا در انتخابات اوکراین و نیز قدرت گرفتن حزب دموکرات ایتالیا در بهبود جو روانی موجود بی‌تاثیر نبود.

در بازار طلا هم با اینکه شواهدی از افزایش خرید جواهرسازان به چشم می‌خورد، اما کاهش موجودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا وسایر خبرها مانع قوت گرفتن بهای طلا شد.

از آنجا که اکثر گزارش‌های منتشر شده از وضعیت اقتصادی آمریکا در روز سه‌شنبه مثبت بودند این مساله بر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران افزود. همچنین انتخابات امیدوارکننده اوکراین و سخنان رئیس‌جمهور منتخب با این محتوا که در نظر دارد با هدف متحد کردن کشورش، با روسیه و اروپا همکاری کند و نیز تمایل روسیه به مصالحه، نقش قابل توجهی در بهبود ریسک‌پذیری داشت.

در مورد انتخابات پارلمان کشورهای اروپایی نتیجه این رویداد سیاسی در آلمان و ایتالیا در آرام کردن بازارها بی‌تاثیر نبود. با این حال نگرانی‌ها از قدرت گرفتن احزاب ضد یورو که اخیرا نرخ بازده اوراق قرضه برخی کشورها را به رشد واداشته بود همچنان ادامه داشت، به ویژه اینکه در بریتانیا و فرانسه نتیجه اعلام شده حاکی از افزایش آرای راست‌ افراطی بود که هر دو حزب از مخالفان عضویت کشورهای متبوع خود در اتحادیه اروپا محسوب می‌شدند.

در این میان، افت تقاضا برای طلا از سوی چین، افزایش امیدواری‌ها از روند رشد اقتصادی آمریکا، کم شدن نگرانی‌ها از وضعیت اوکراین همراه با قوت گرفتن بازارهای سهام، بهای طلا را در روز سه‌شنبه با ۲ درصد کاهش به کمترین سطح خود در سه ماه اخیر رساند. به علاوه با توجه به خبرها، واردات طلا از مجرای اصلی آن در هنگ‌کنگ طی ماه آوریل به کمترین حد خود در ۱۴ ماه اخیر رسید که تحلیلگران ضعیف شدن ارزش یوان و پایین بودن تقاضا از سوی بانک‌ها را عامل اصلی افت تقاضا برشمردند.

پس از رونق بازارهای سهام در روزهای گذشته، گویی معامله‌گران به بازار فرصت تنفس دادند که این مساله موجب توقف صعود آنها در روز چهارشنبه شد. از سوی دیگر تداوم جریان پول به سمت اوراق قرضه آمریکا و کاهش بازده آن تا کمترین سطح خود در ۱۱ ماه اخیر قیمت این اوراق را افزایش داد. ظاهرا بااینکه بسیاری انتظار داشتند در سال جاری با کم شدن میزان خرید اوراق قرضه از سوی فدرال رزرو و بهتر شدن اوضاع اقتصادی شاهد رشد نرخ بازده اوراق و افت بهای آن باشند، خلاف آن اتفاق افتاد و همچنان تقاضای زیادی برای اوراق قرضه وجود دارد.

به علاوه هنوز نگرانی‌های مربوط به شرایط چین مرتفع نشده بود و تنها گمانه‌زنی‌ها از اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی دولت کشور مزبور با هدف ممانعت از کند شدن رشد اقتصادی به کاستن از اضطراب موجود کمک کرد. در بازار طلای این روز (چهارشنبه گذشته) با درنظر گرفتن افت قابل توجه‌ بهای طلا، باز هم تقاضا برای آنچه با هدف پوشش ریسک انجام می‌شد، رونقی نداشت؛ چراکه به نظر می‌رسید معامله‌گران در انتظار ریزش بیشتر قیمت چنین کالای گرانبهایی

بودند.

با وجود منفی اعلام شدن رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در روز پنج‌شنبه، از آنجاکه سرمایه‌گذاران تمایل داشتند مثبت فکر کنند، به گزارش مطلوبی که از بازار کار آمریکا منتشر شد واکنش بیشتری نشان دادند و در نتیجه تلفیق این خبرها تا حدودی به رونق بازارها کمک کرد و در نهایت همراه با علائمی از ریزش قیمت طلا در این محدوده به لحاظ تکنیکالی افت بهای طلا را در پی داشت.

احتمالا علت رفتار معامله‌گران این بود که اعتقاد داشتند کاهش رشد اقتصادی متاثر از سرمای شدید هوا در زمستان گذشته است و شرایط از لحاظ بنیادی ضعیف نیست.

به‌‌رغم انتشار گزارش‌های نه چندان جذابی از وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا، باز هم خوش‌بینی به آینده، بازارهای سهام روز جمعه را تا حدی قوت بخشید.

از سوی دیگر، نزدیک شدن به نشست حساس بانک مرکزی اروپا در هفته آینده و احتمال بروز نوساناتی در نرخ برابری یورو به دلار از تقاضا برای دلار کاست. در این روز قیمت طلا متاثر از افزایش فروش طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان ماه، رونق بازارهای سهام و نیز کمبود خریدار فیزیکی، برای چهارمین روز متوالی به افت خود ادامه داد.

پیش‌بینی هفته پیش روی بازار

در هفته آینده میلادی با توجه به نگران‌کننده بودن تداوم رکود در اروپا این گمانه‌زنی وجود دارد که بانک مرکزی اروپا ECB با کاهش نرخ بهره یا اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر راه را برای بهبود وضعیت اقتصادی منطقه پولی یورو هموار سازد، اقداماتی که در نهایت فشار رو‌به پایینی بر ارزش یورو وارد خواهد ساخت. با این حال چون درصورت عدم تحقق این حدس و گمان احتمال رشد ارزش یورو وجود دارد، معامله‌گران محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

در عین حال از آنجا که اوضاع سیاسی اوکراین به‌طور کامل به ثبات نرسیده است همچنان در کوتاه‌مدت برخی از مسائل در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. به علاوه گزارش مهمی از بازار کار آمریکا قرار است اعلام شود که قطعا اگر نتیجه دور از انتظار باشد تغییراتی در قیمت طلا ایجاد خواهد کرد.