معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: خام فروشی مواد معدنی از نظر این وزارتخانه یک پدیده مذموم است؛ لذا جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی ادامه می‌یابد و در مقابل، سرمایه‌گذاری برای ایجاد ارزش افزوده مورد حمایت قرار می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، جعفر سرقینی روز دوشنبه در پنجمین روز از هفته معدن که به نام روز معدن و صنایع معدنی نام‌گذاری شده است، با تشریح برنامه‌های انجام شده گفت: شناسایی نقاط ضعف زنجیره تولید مواد معدنی از جمله‌ برنامه‌های انجام شده توسط این معاونت است.

وی افزود: سالانه به‌طور میانگین هفت تا هشت میلیون تن فولاد و محصولات فولادی وارد کشور می‌شود، در حالی که بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌شود که امیدواریم با تکمیل چرخه کنسانتره و گندله تا دو سال آینده توازن برقرار شود و نیازی به واردات فولاد نداشته باشیم.

سرقینی‌، آزادسازی پهنه‌های بلوکه شده معدنی را از دیگر برنامه‌های اجرا شده معاونت معدنی برشمرد و گفت: شرکت‌های دارای توان مالی و فنی در صورت داشتن صلاحیت می‌توانند فعالیت در پهنه‌ها را آغاز کنند و وزارتخانه از آنها حمایت می‌کند.

وی در عین حال افزود: اکتشاف معادن به صورت سنتی از این پس قابل قبول نیست و بهره‌برداران باید با استفاده از روش‌های نوین و در صورت لزوم از تجربه و توان شرکت‌های خارجی بهره بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از اقدامات انجام شده معاونت معدنی را جلوگیری از سفته بازی پروانه‌های بهره‌برداری معادن ذکر کرد و گفت: ارزش پروانه‌های بهره‌برداری با فعالیت‌های آن مرتبط است و در چند ماه گذشته ۱۵۰ پروانه معادن غیرفعال باطل شده است.

وی همچنین واقعی کردن هزینه حق الارض و شفاف سازی اجرای قانون معادن و آیین‌نامه‌های آن ذکر کرد.